SVEČANE KREACIJE

FOTO: RASKOŠ NA CRVENOM TEPIHU FESTIVALA U CANNESU U moru francuskih ljepotica najzapaženije su ipak bile dvije američke glumice i najseksi zatvorenik

 Reuters
Jedan od najuglednijih filmskih festivala svake godine zbog strogih pravila izaziva brojne polemike glumaca i javnosti, no organizatori odmahuju rukom

Crveni tepih filmskog festivala u Cannesu važno je mjesto za glumce, filmaše i ostali svijet vezan uz veliki ekran, no podjednako je važan i za modu, otprilike na razini Oscara i Zlatnih globusa. Svi žele vidjeti kreacije koje će filmske zvijezde i ugledne gošće pokazati na otvorenju, ali i na svečanim premijerama. Tako svi s nestrpljenjem očekuju i početak 72. festivala.

Festival je večeras otvorila komedija o zombijima "Mrtvi ne umiru" američkog redatelja Jima Jarmuscha s Billom Murrayem, Adamom Driverom i Iggyjem Popom u naslovnim ulogama, a dio glumačke ekipe pojavio se na otvorenju festival. Crvenim tepihom prošetali su i svi članovi žirija Alejandro Gonzalez Inarritu, Maimouna N'Diaye, Yorgos Lanthimos, Kelly Reichardt, Alice Rohrwacher, Elle Fanning, Enki Bilal, Robin Campillo i Pawel Pawlikowski te poznate zvijezde poput Eve Longorije, Julianne Moore, Javiera Bardema, Charlotte Gainsbourg i drugih.

Na crvenom tepihu pojavio se i Jeremy Meeks, poznat kao najseksepilniji zatvorenik na svijetu, koji je nakon kratkog boravka u zatvoru na slobodu je izašao 'bogatiji' za 89.000 sljedbenika na Instagramu, a modni agenti i novinari počeli su ga salijetati. U vezi je s bogatom nasljednicom Chloe Green s kojom ima i dijete.

No, Cannes je poznat i po vrlo strogim i davno zapisanim pravilima odijevanja i ponašanja.

Muškarci, tako, moraju imati odijelo, crne cipele i crne kravate, žene elegantne haljine. O visini peta na cipelama nema izričite zapisane odredbe, no već nekoliko godina baš potpetice izazivaju razdor između zvijezda koje pohode uglednu i glamuroznu priredbu i organizatora predvođenih direktorom festivala Thierryjem Frémauxom.

Na mnogo ozbiljnijoj razini, godinama se govori kako šefovi jednog od najuglednijih filmskih festivala u svijetu ne čine dovoljno u potpori ženama u filmskoj industriji. Teme jednakost u honorarima, borba protiv ageizma, zaustavljanje seksualnog zlostavljanja o čemu se danas govori na svakom velikom okupljanju, svakoj velikoj priredbi, u Cannesu nije baš u prvom planu što neki vide kao zaostajanje u vremenu, konzervativizam, zadrtost.

A inzistiranje na naoko nevažnim pravilima idu u prilog takvim tvrdnjama. Prije četiri godine, primjerice, proširila se vijest kako nekoliko žena nisu mogle ući na premijeru filma “Carol”, jer su obule cipele ravnih potplata. Ironično, drama Toda Haynesa govori o otporu patrijarhatu, o ženskoj slobodi.

Reakcije javnosti i festivalskih gostiju bile su poprilično žestoke.

- Svi bi trebali nositi cipele bez pete - izjavila je tada glumica Emily Blunt koja je igrala u filmu “Sicario” premijerno prikazanom na tom festivalu. - Razočaravajuće je, baš kad pomislite kako se pojavio novi val jednakosti.

Direktor Frémaux tada je preko društvenih mreža tvrdio da je priča laž i trač, a festivalska služba za odnose s javnošću potvrdila je da pravila odijevanja ne spominju visinu potpetica.

Stvar se ipak nije smirila. Godinu dana kasnije Kristen Stewart, zvijezda filma “Cafe Society” Woodyja Allena, svoje je louboutinke skinula na crvenom tepihu i držeći ih nonšalantno u ruci, popela se uz veličanstvene stepenice Palais des Festivals. Na premijeru filma “Personal Shopper”, pak, došla je u ružnim tenisicama od trapera.

Iste godine, Julia Roberts nije se ni potrudila ponijeti cipele na premijeri “Money Monstera”, crvenim je tepihom prošetala bosa.

Organizatori su galantno prešutjeli kršenje pravila, no Thierry Frémaux je 2017. godine svima suptilno dao do znanja da je svjestan svega što se događa. Na bedževima kojima se pričvršćuje akreditacija dao je ispisati različite rečenice, među ostalim i “Sanjam o izlasku na crveni tepih u japankama”.

Inače, žene na crvenom tepihu u Cannesu moraju se pridržavati i još jednog pravila - nema torbi, čak ni onih malenih za ruž i karticu. Organizatori kažu da žele omogućiti snimanje čistih fotografija, bez suvišnih detalja.

Pravila odijevanja vrijede i za medije. U biti, svatko tko bi se mogao naći u vidokrugu brojnih kamera i okupljenih fanova mora se držati pravila - i kamermani i fotoreporteri moraju biti odjeveni u crna odijela, nositi cipele i kravate. Ženama je u ovom slučaju nešto lakše, jer mogu imati crnu suknju ili hlače, a gore što požele. Prošle godine pooštrena su pravila odijevanja čak i za dnevna snimanja i predstavljanje filmova, kad je mnogo opuštenija atmosfera dopuštala bermude, šarene košulje i obične majice. No, od prošle godine u pravilniku stoji “nema bermuda hlača”.

Još jedno pravilo vrijedi od prošle godine i ove će se zasigurno strogo pridržavati. Naime, 2018. je uzvanike na crvenom tepihu zaprepastio znak na kojem piše “Zabranjeno je snimati selfieje na crvenom tepihu. Hvala!”. Za goste koji su se pravili da to nisu vidjeli, pobrinuli su se strogi zaštitari. Iako o zabrani selfieja govorili otkako su postali moda, nitko nije vjerovao da će to postati pravilo.

Kada su ga pitali nije li zabrana pretjerana, Frémaux je rekao - ne. Štoviše, snimanje selfieja njemu je smiješno i groteskna navika koja potiče ljude da zastaju na crvenom tepihu i pretvaraju pažljivo osmišljenje premijere u “veliki nered”. Zbirci bedževa s porukom, priključio se i onaj s natpisom “Ja sam patetično biće. Snimao sam selfie na crvenom tepihu”.

Za razliku od nekih drugih, odluku da zabrani selfieje pozdravili su mnogi. Smetali su i profesionalcima, fotoreporterima i snimateljima, koji uz silno klikanje, namještanje i naginjanje glava nisu mogli pošteno obaviti svoj posao.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 07:37