U slavnoj televizijskoj seriji "Nasljedstvo" ("Succession") kreator Jesse Armstrong opisuje peripetije kroz koje prolazi obitelj vlasnika velikog medijskog poslovnog carstva. Kad se biznis koji je podigao moćni i sposobni otac nađe pred sudskim problemima, stari patrijarh odluči presjeći stvari: tužiteljima će i javnosti kao Pedra baciti mlađeg, nevoljenog sina.
Navlas isti zaplet pripovijeda i jedan izvanredni film koji je se večeras u 19 sati reprizno prikazuje na splitskom Festivalu mediteranskog filma. I u filmu "Između dva svitanja" pratimo razmirice u obitelji poslovnih ljudi. I u tom filmu biznis je podigao stari, oronuli otac. I u filmu turskog režisera Nacara obitelj se nađe pred sudskom prijetnjom. I u ovom filmu otac će mlađeg sina žrtvovati kao žrtvenu ovcu. Ali - dok se u "Succession" ovaj zaplet zbivao u ambijentu visokog biznisa, medija, high-techa i korporativnih nebodera, u filmu Selmana Nacara isti se zaplet odvija oko stare predionice.
Junak filma Salmana Nacara je Kadir (Mucahit Kocak) - mlađi, tiši i nenametljivi sin starog vlasnika tekstilnog pogona. Kadir je također uključen u očev posao, no glavnu riječ ipak vodi njegov stariji brat Halil. Halil je - kako se veli - "svoj čovjek": ima brak i dijete, zna pregovarati s kupcima, zna podviknuti na radnike. Kako predionica kasni s narudžbom, Halil jednog dana naloži radnicima da nastave proizvodnju iako stroj trokira. To će završiti tragično: jedan od radnika zadobit će opekotine od vrele pare. Radnik završi u bolnici, a obitelj se suoči s mogućom istragom i tužbom. Stariji brat tada mlađem i umiljatijem zadatak koji bi ovaj rado mimoišao. Treba otići do obitelji unesrećenog, ponudit im novce, te ih izmoliti da potpišu papir o odricanju od odgovornosti. U tom papiru praktički će priznati da je unesrećeni sam kriv jer nije nosio kacigu i jer je pio. Kadir je zgrožen - ali, obitelj je obitelj, a ona očekuje da se posao napravi.
Ljudi u Hrvatskoj vole turske sapunice jer prikazuju svijet i model obitelji sličan našem. Taj "halo-efekt" čovjek ima i kad gleda turske art-filmove. Isti je to svijet - svijet "za ćaću zna se" u kojem se sluša oca, jedina je lojalnost ona plemenu i krvi, zapošljava se rodice i nećakinje, stvari se rješavaju vezom ili mitom, a svaki problem kovertom u kojoj ima šuške. Film Selmana Nacara sjajan je jer pokazuje kako se taj i takav svijet - korak po korak - pretvara u nepodnošljivi skandal. Klopka se zatvara poput mehaničke trapule, svaki zubac zupčanika je očekivan i tako "samorazumljiv", a sve skupa kao posljedicu rađa perverznu situaciju i perverzno društvo.
Sjajni turski film jedan je od nekoliko izvrsnih filmova prikazanih tijekom prvih pet dana splitskog Festivala mediteranskog filma. Osim "Između dva svitanja", najzapaženiji film glavnog programa dosad je "Cerdita" ("Piggy"), debitantski film španjolske redateljice Carlote Perede. "Cerdita" se zbiva u malom, zabitom gradu u ruralnoj pokrajini Extremadura. Junakinja filma je tinejdžerska kćer mesara koja je pretila. Zbog sala i težine joj se rugaju vršnjaci, zlostavljaju je drugarice. Jednog dana na mjesnom joj kupalištu kolegice ukradu odjeću i natjeraju je da polugola pješači kući. Iste večeri, cure koje su je maltretirale nestanu. "Cerdita" (prasica) shvati da gradićem hara nepoznati otmičar, a taj otmičar ugrabi samo one koji su joj se rugali. Iz te je premise španjolska je autorica izvukla dopadljiv miks crne komedije, krimi-trilera i hororskog splattera u kojem ima i almodovarovskog apsurdnog humora, ali - bome - i lanaca i kuka kao da je tu Leatherface.
Par zanimljivih filmova prikazano je i u popratnog programu ne-mediteranskih filmova. "Nježno" Mađarice Anne Nemes film je koji nas vodi u malo poznati i začudni svijet ženskog body-buildinga. "Linija" Švicarske Ursule Maier na neobičan se način bavi temom kontrole gnjeva. Junakinja filma je odrasla kćer koja ima problema s provalama bijesa. Kad jednom prebije vlastitu mater, majka i očuh iznude od policije zabranu pristupa bliže od sto metara. Bijesna junakinja iscrta oko kuće kredom krug od sto metara i počne "kampirati" pred kućom, odlučna da pokrpa narušene odnose. Ta nova linija počne stvarati novu, bizarnu povezanost.
U utorak su na programu FMFS i dva možda najzvučnija naslova programa. Prvi je od njih "Rimini" sjajnog Austrijanca Ulricha Seidla. Drugi je "Na svadbeni dan" Poljaka Wojciecha Smarzowskog - provokativna politička parabola u kojoj se pripovijeda pedeset godina poljske nacionalne ideologije kroz jednu večer pijanog pira.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....