PREMIJERA

‘Deset u pola‘ na SFF-u: Film je to o ćevabdžijama iz Sarajeva čije će prijateljstvo pokvariti Zagrepčanka

Scena iz novog filma u kojemu naslovne uloge dvojice susjeda imaju Branko Đurić i Izudin Bajrović
 Sarajevo Film Festival
Film je po žanru komedija, međutim, vrlo prigušena, nema tu urnebesnih gegova niti humorističkih pretjerivanja

Danis Tanović štošta je radio u svojoj sada već dvadeset i nešto godišnjoj karijeri, ali nikad nije napravio pravi film o Sarajevu. Dobro, bila je tu "Smrt u Sarajevu" iz 2016., ali se zasnivala na kazališnom komadu filozofa i dramatičara Bernard-Henrija Lévyja "Hotel Europa", radnja se nije micala iz "Holiday Inna", a spominjao se i Gavrilo Princip.

Bila je to više lekcija iz povijesti i aktualnoj ekonomskoj situaciji, ali ne i film o gradu koji stranci valjda najbolje poznaju u čitavoj regiji. Propust je napokon ispravljen filmom "Deset u pola", koji je otvorio ovogodišnji Sarajevo film festival: njegov naslov mogu shvatiti samo Sarajlije koji su desetljećima naručivali najpopularnije bosansko jelo (zato se film na engleskom zove "Ne tako prijateljska zgoda iz susjedstva" - "Not So Friendly Neighbourhood Affair"), ali to se valjda i htjelo.

image
Dobro raspoložen redatelj Danis Tanović sa suprugom Belgijankom Maelys de Rudder, na crvenom tepihu SFF-a
Sarajevo Film Festival, 2021 (C) Obala Art Centar

Kupovina stroja

Njegovi su protagonisti Enes Hadžihadžić (Branko Đurić iz "Ničije zemlje") i Izet Mulahadžić (Izudin Bajrović iz "Smrti u Sarajevu"), dvojica susjeda čije se prodavaonice ćevapa nalaze točno jedna nasuprot drugoj. Oni su prijatelji, ali istodobno i konkurenti, iako će Enes biti "krivac" za Izetov nagli poslovni uspjeh, jer mu je poslao u restoran zagrebačku vlogericu koja će ga neumjereno nahvaliti i proglasiti na internetu da su to najbolji ćevapi u Sarajevu. Normalna stvar, pred njegovom ćevabdžinicom počinju se stvarati redovi. Enesa to toliko ne pogađa, ima on drugih planova, ponajprije kupovinu stroja iz Njemačke koji doneseno meso razdvaja i oblikuje u ćevape, što će mu enormno pojednostaviti proces proizvodnje.

Važne uloge imaju njihova djeca, koja su u ljubavnoj vezi: Izetova Lana (Helena Vuković) je upravo diplomirala kulinarstvo u inozemstvu i vratila se kući, a Enesov Orhan (Kerim Čutuna) radi kod oca u restoranu. Problem je što Lana ne želi preuzeti očev posao, ponajprije jer je u međuvremenu postala vegetarijanka, a i najradije bi se vratila u strani svijet, što Orhanu nikako ne odgovara: on bi ostao u Sarajevu, gradu koji odlično poznaje i voli, a sve drugo mu je neprihvatljiva avantura.

Pritom Izetov poslovni uspjeh izaziva razdor u gradu, zašto bi njegovi ćevapi bili najbolji - kao što tvrdi najpoznatija vlogerica u regiji - sud o tome donijet će njihova, sarajevska komisija, sastavljena od vlasnika najpoznatijih radnji i "nezavisnih" sudaca. Prema završnici radnja se sve više uslojava, u jednom trenutku nestaje somuna bez kojih kao da nema ni ćevapa, a i potraga za nestalim kamionom s Enesovim strojevima iz Njemačke pretvara se u pravu dramu. Otkrivamo i razne socijalne slojeve bez kojih ne može nijedan veliki grad, kao što su kamatari, pa i mafija. Nije to Sarajevo s razglednica kojima mame turiste, naslućujemo da postoji naličje koje mještani pomno skrivaju.

image
Jasmila Žbanić
Cropix

Rekordni rok

Snimanje je završeno u rekordnom roku, prva klapa udarena je u svibnju, a film je bio gotov već u prvoj trećini kolovoza. Ipak, zahvaljujući Tanovićevom iskustvu, taj tempo nije naškodio filmu, štoviše podario mu je dinamičnost, nenametljivost i svježinu koji kao da nedostaju u redateljevim pretencioznijim radovima. Vrlina je i to što osim dvojice glavnih glumaca oni drugi su slabije poznati, pa povremeno imate dojam kao da gledate ulomak iz života.

Uostalom, ima tu studenata sa sarajevske akademije, a zgodan je štos da se nakratko pojave i Goran Bregović i Halid Bešlić, kao da su se slučajno zatekli u scenama koje je baš snimala Tanovićeva kamera. Film je po žanru komedija, međutim, vrlo prigušena, nema tu urnebesnih gegova niti humorističkih pretjerivanja. Nema ni estetiziranja, koje je obično znak da film pretendira na pokazivanje na svjetskim festivalima.

image
Darija Lorenzi Flatz

Dobar recept

U cjelini, "Deset u pola" dobrodošao je odmak u Tanovićevoj karijeri. Po njegovom prethodnom filmu "Ubojstva s razglednice", trileru o serijskom ubojici s Jeffreyjem Deanom Morganom i Famke Janssen, činilo nam se da će se utopiti u povorku redatelja čija ostvarenja završavaju na nepreglednim streaming platformama, no ovo je djelce napravljeno kao i dobri ćevapi, po receptu koji je poznat jedino Tanoviću i u kojem je on uživao kao i gledatelji.

image
Wim Wenders

Nakon što je dobio Srce Sarajeva, Wim Wenders je razgledao izložbu plakata svojih filmova

Oba dana 27. Sarajevo Film Festivala obilježile su brojne projekcije, u Sarajevu i Mostaru, kao i brojni filmski susreti. Crvenim ćilimom, osim ekipa iz Natjecateljskog programa - igrani film, prošetala je u subotu i redateljica Jasmila Žbanić s ekipom svog filma "Quo vadis, Aida?" koji se toga dana prikazivao na pet lokacija u Sarajevu.

Na premijerama su bili glumice Marija Škaričić te Daria Lorenzi Flatz sa suprugom te redatelj Danis Tanović sa suprugom.

Natjecateljski program - igrani film 27. Sarajevo Film Festivala započeo je preksinoć u sarajevskom Narodnom pozorištu, regionalnom premijerom debitantskog filma "Brdo na kojem riču lavice" kosovske rediteljice Luàne Bajrami.

Druga regionalna premijera u Natjecateljskom programu - igrani film također je debitantsko ostvarenje, ovaj put gruzijske rediteljice Juje Dobrachkous.

Film "Bebia, jedina čežnja moje duše", tematizira složene obiteljske odnose SFF ove godine odaje počast njemačkom redatelju Wimu Wendersu za izuzetan doprinos filmskoj umjetnosti, a u sklopu programa “Posvećeno” prikazuje se retrospektiva njegovih filmova. Program je otvoren njegovim filmom "Alice u gradovima", nakon kojeg je organiziran susret s Wendersom.

Znamenitom redatelju u petak je uručeno počasno Srce Sarajeva, a jučer je u društvu Mirsada Purivatre, koji je na čelu SFF-a, razgledao izložbu plakata svojih filmova. Na projekciji Wendersova "Hotela od milijun dolara" bio je i Bono Vox. (Lada Novak Starčević)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 10:51