RUŠI REKORDE

Avatar je pokorio kina, ali film po prvi puta zajedno žestoko napadaju i ljevičari i desničari, evo zašto

Avatar: The Way of Water (2022).
 

 Supplied By Lmk/Ipa-agency.net/Ipa/Profimedia/Supplied By Lmk/ipa-agency.net/ipa/profimedia
Ljevici smeta kulturološko prisvajanje i kompleks bjelačkog spasitelja, a desnici što se idealizira priroda i gura ekološka agenda

Brojke su impresivne. Avatar 2 u kinima je u samo 16 dana zaradio impresivnih 1,44 milijarde dolara i na putu je da poruši sve rekorde i dođe blizu najkomercijalnijeg filma svih vremena (to mjesto zasad drži prvi Avatar). Novi spektakl Jamesa Camerona dobrodošla je injekcija kinoprikazivačima načetima koronom i zatvaranjem dvorana i jedan od prvih velikih postpandemijskih zlatnih koka (Spiderman je lani dosegao 1,9 milijardi dolara).

Međutim dok kritičari raspravljaju o samoj kvaliteti filma (ukratko: efekti senzacionalni, priča tanka), oko Avatara se stvara zanimljivi fenomen- žestoko ga napadaju i američka ljevica ali i desnica, pa tako i mediji koji su skloniji jednoj ili drugoj opciji.

Podsjetimo, radnja filma se odvija na fiktivnom planetu Pandori koji nastanjuje plava domorodačka vrsta Na‘vi, a koja se odupire pokušaju ljudi da im planet koloniziraju i eksploatiraju njihove resurse kako bi spasili Zemlju. Kao rasa prikazni su slično Indijancima, nisu tehnološki razvijeni a žive u harmoniji i duhovnoj povezanosti s prirodom, dok su ljudi prikazani kao militantni tehnološki napredni pohlepnici koji pale, uništavaju i ubijaju, a sve zbog profita.

Naravno dio ljudi se odmetne i pomaže Na‘vijima da spase svoj planet.

image

Avatar: The Way of Water

20th Century Studios/Backgrid/Backgrid Uk/Profimedia/
image

Kate Winslet kao Avatar Ronal

Abc/Backgrid/Backgrid Uk/Profimedia/Abc/backgrid/backgrid Uk/profimedia

Iako priznaje da Cameronova kreacija izgleda kao rezultat "desetljetnog truda iz ljubavi", NBC film kritizira zbog "kompulzivnog ustrajanja na kolonijalnoj superiornosti i liderstvu". U odnosu na takozvani "narativ bjelačkog spasitelja" (eng. white savior), koji smatraju najgorom manom prvoga filma, redatelj je ovoga puta, kažu, film pokušao učiniti boljim, no to mu nije u potpunosti uspjelo.

Ne nedostaje ni optužbi za kulturalno prisvajanje (eng. cultural appropriation), piše New York Post. Neki kritičari Camerona, naime, prozivaju za "krađu" tema, povijesti te slika vezanih uz domorodačke kulture, izvijestio je Newsweek.

Domorodačke su kulture "prisvojene na štetan način" kako bi se zadovoljio "spasilački kompleks bijelog čovjeka", tvrdi domorodački influencer Yuè Begay.

Nakon originalnog filma iz 2009. godine osmišljen je čak i termin "blueface" koji sugerira da prikaz domorodačkog plemena Na‘vi ima iste rasističke konotacije kao "blackface" ili "yellowface".

Prikaz oceanskog plemena Na‘vi navodno su uvelike inspirirali Maori, polinezijski domoroci s Novog Zelanda, piše Washington Post.

"Film u velikoj mjeri romantizira ono što prolaze Maori, ali i druge domorodačke kulture diljem svijeta. Gotovo da umanjuje njihovu trenutnu i nekadašnju patnju", kaže Cheney Poole iz Novog Zelanda.

Manu Tyne, pripadnicu Maora, pak vrijeđa način na koji je prikazana maorska tetovaža. Ona je, navodno, svedena na apstraktne, beznačajne oblike koji "imaju primarno estetsku ulogu". Također, Maore bi, smatra Tyne, trebali glumiti Maori.

Film od kritika, čini se, neće spasiti ni činjenica da je Cameron u intervjuu za Unilad izjavio da je slušao marginalizirane skupine i u novi film pokušao unijeti korekcije. Naglasio je i da vjeruje da se novi nastavak priče o plemenu Na‘vi uspio odmaknuti od motiva "bjelačkog spasitelja".

image

James Cameron

Marechal Aurore/abaca/Abaca Press/Profimedia/

Iako iz sasvim drugih razloga, film ne odobrava ni desnica. Prikaz korporativnog pokušaja preuzimanja prirodnih resursa planeta Pandore te antiratne i ekološke teme nisu dobro sjele konzervativnom dijelu publike, tvrdi ABC News.

"Ta romantizirana predodžba prirode... Naprosto je smiješno misliti da su domoroci neki lovci-sakupljači koji ne utječu na okoliš", mišljenja je Travis Kavulla, stručnjak za Afričke studije.

U filmu, piše ABC News, neki iščitavaju i kritiku politike bivšeg predsjednika Busha vezanu uz rat u Iraku.

John Podhoretz u kritici za Weekly Standard pak film naziva "antiameričkim" jer publiku poziva da pri pobuni "navija za poraz američkih vojnika".

Da je film političke prirode te da šalje određene poruke ne krije ni kanadski redatelj.

"Film progovara o tome kako pohlepa i imperijalizam običavaju uništiti okoliš, u ovome slučaju ‘besprijekornu‘ okolinu Pandore", rekao je Cameron u intervjuu za NBC-jev "Today Show".

Ipak, iza dolaska većine "Avatarove" publike u kino vrlo su vjerojatno sasvim drugi motivi. Uzbudljiva i dirljiva priča, dojmljivi vizuali te svojevrsni eskapizam vjerojatno su mnogima veći poticaj od političke ili moralne poruke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. prosinac 2024 19:45