Slovački redatelj Peter Kerekes afirmirao se pred desetak godina kao jedan od najzanimljivijih europskih dokumentarista. Učinio je to s dva filma koji su pristupali povijesti na konceptualno neočekivan i duhovit način. U "Kako se kuhala povijest" (2008) ispričao je povijest pedeset godina ratova kroz intervjue s vojnim kuharima. U "Baršunastim teroristima" (2013) bavio se slovačkim komunizmom kroz komične priče o pokušajima bunta.
Ovog će petka na Subversive Film Festivalu zagrebačka publika moći vidjeti novi Kerekesov film koji je podjednako briljantan. Riječ je o filmu "107 majki" - dokumentarnoj kronici koja prati zbivanja u najvećem ukrajinskom ženskom zatvoru.
Zatvor iz filma smješten je u Odesi. U njemu se nalazi i 107 zatvorenica - majki maloljetne djece. Većina njih u zatvoru se nalazi zbog ubojstva, najčešće iz ljubomore, najčešće partnera ili partnerove ljubavnice. Njihova djeca žive u posebnom internatu u jednom krilu zatvora. Kažnjene majke s djecom se druže dva sata ujutro i dva sata predvečer. No - kad dijete napuni tri godine mora napustiti zatvor. Ako do tog časa zatvorenica ne izbori pomilovanje, mora ili izmoliti rodbinu da uzme dijete ili pristati na udomljenje.
Kerekes u filmu usporedno prati djecu, majke i jednu od čuvarica. Toj je čuvarici posao da – među ostalim - čita i cenzurira zatvorenička pisma. Film se posebice fokusira na jednu od majki koja je pred strašnom dvojbom. Pomilovanje joj je uskraćeno, sestra i majka ne žele preuzeti brigu o djetetu, a bivša svekrva - majka muža kojeg je ubila - pristaje preuzeti dijete ako ga se majka trajno odrekne.
Kerekesov film skupio je svu silu festivalskih nagrada, među ostalim i u popratnom programu Venecije. S razlogom: film je dramaturški izbrušen, vizualno dojmljiv, s nizom nezaboravnih sudbina.
107 MAJKI (Slovačka/Ukrajina 2021.), režija: Peter Kerekes, Subversive Film Festival, Kino Tuškanac Zagreb, petak, 20. svibnja, 17.30
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....