PROSVJED ZA MIRELU

Vizuale je radila poznata dizajnerica Ira Payer: ‘Sve je nastalo u 15 minuta, praktički se samo napravilo‘

Prosvjed u Rijeci


 

 Damir Skomrlj/Cropix
‘Ostavlja prostor za kreativnu interpretaciju, da ljudi mogu unijeti vlastite poruke, one koje su njima važne‘

Iza gotovo cijelog vizualnog identiteta - od nosećeg logotipa Dosta! do oblikovanja transparenata, oblikovanja poruka za društvene mreže i ostalog - vezanog uz jučerašnji prosvjed za reproduktivna prava žena stoji poznata dizajnerica Ira Payer. Payer potpisuje to porukom jasno, jednostavno i vrlo komunikativno vizualno rješenje.

"Dizajn je nastao ad hoc za potrebe prosvjeda, ali mislim da smo već odlučile da se treba nastaviti koristiti jer je jako dobro prihvaćen. Reproduktivna prava žena već su dugo na udaru i situacija je sve gora pa je jasno da je ovo trajan i važan proces koji zahtijeva i snažnu i konzistentnu verbalnu i vizualnu komunikaciju. Kako su se fotografije prosvjeda u četvrtak proširile internetom, dobili smo već i neke upite iz inozemstva za korištenje istog dizajna. I organizatorice i ja nemamo dileme: da, naravno, slobodno neka koriste svi koji se bore za istu stvar, ovdje nema copyrighta, to su sve naši zajednički simboli, "ženski stop" mora biti univerzalan", govori Payer.

image

Ira Payer

Livio Andrijic/Cropix

Kako se dogodilo to da radi te vizuale, je li to bila možda i gotovo pa spontana reakcija s obzirom na visoko angažiranu temu?

"S nekima od uključenih organizatorica već sam surađivala na prosvjedu "Pravda za djevojčice" pa suradnja nije bila potpuno nova. Kao i tada, i ovaj sam put izravno i otvoreno ponudila svoju pomoć s oblikovanjem vizualnih komunikacija. Jako volim raditi na pro bono osnovi za projekte u koje vjerujem i koje osobno podržavam, a to su u prvom redu prava i ravnopravnost žena. Na tu sam temu jako osjetljiva, kao uostalom i mnoge moje kolegice dizajnerice koje volontiraju često i godinama, na primjer Sanja Bachrach Krištofić i Gordana Golik, čiji doprinos jako cijenim. Kad se u medijima pojavio slučaj Mirele Čavajde, moja prva reakcija je bila isključivo građanski poriv i misao: 'Za ovo se mora izaći na ulicu!' Jako sam zahvalna organizatoricama što su odlučile napraviti prosvjed i što su prihvatile pomoć da pridonesem u onom segmentu u kojem to najbolje znam. Velika je šteta što neke jako dobre društveno važne akcije nemaju pravu vizualnu komunikaciji pa cijeli trud nema zasluženi rezultat. Zato je jako važno da se osvijesti vrijednost oblikovanja. Ono nije samo sebi svrha, već je tu da na pravi način posreduje ciljeve."

Čime se vodila u osmišljavanju dizajna?

"Vizualni identitet prosvjeda mora ispravno posredovati ciljeve organizatora, biti jasan i upečatljiv, te mora biti sinkroniziran sa sentimentom javnosti po tom pitanju. Važno je da je uključiv i da se što više ljudi može identificirati s motivacijom prosvjeda, da ga lako mogu prihvatiti i razumjeti. Ponekad nešto radikalno i šokantno može imati efekta, ali ako to javnost ne osjeća kao nešto blisko, akcija neće dobiti željenu društvenu podršku. Također, bitno je i da se može lako reproducirati rukom, flomasterom, škarama, da ostavlja prostor za kreativnu interpretaciju, da ljudi mogu unijeti vlastite poruke, one koje su njima važne i na neki način to povezati s identitetom prosvjeda."

Kaže da je ovaj dizajn nastao u petnaestak minuta, da se "praktički sam napravio". "Trebalo je samo povezati prave simbole u jasnu poruku i koncipirati sistem u kojem će se reproducirati poruke. U nedjelju navečer imale smo dizajn, u ponedjeljak ujutro je već bilo sve na društvenim mrežama, ljudi su instantno krenuli dijeliti, postavljati znak kao svoje profilne slike i odmah smo znale da će biti uspješan", naglašava.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. prosinac 2024 22:22