ART ZA KOCKARNICU

Veliki skandal: za morskog psa u formaldehidu izdvojili su 8 milijuna dolara. No, slavni je umjetnik - lažirao svoj rad

Damien Hirst: ”The Unknown”, Palms Casino Resort, Las Vegas, Nevada

 David Becker/Getty Images/Profimedia/David Becker/getty Images/profimedia
The Guardian je otkrio kako jemorski pas u formaldehidu Damiena Hirsta, kojeg su kupili američki milijarderi za kockarnicu u Las Vegasu nastao 2017., a ne 90-ih

Veliki skandal potresa ovih dana svjetsku umjetničku scenu. Rad Damiena Hirsta "The Unknown (Explored, Explained, Exploded)" poznatiji jednostavno kao morski pas u formaldehidu, datiran u 1990-e, zapravo je iz 2017. godine. Pokazala je to istraga lista The Guardian čijim su otkrićem najviše, vjerojatno, iznenađeni američki milijarderi, braća Lorenzo Fertitta i Frank Fertitta III koji su za taj Hirstov rad izdvojili, vjeruje se, oko osam milijuna dolara. Riječ je o varijanti čuvenog Hirstovog djela "Fizička nemogućnost smrti u umu nekog živog" iz 1991. koje ga je svojedobno proslavilo dok je bio jedan od vodećih članova Mladih britanskih umjetnika (YBA) i smatra se ikoničnim za britansku umjetnost posljednje decenije 20. stoljeća.

image

Lorenzo Fertitta, Damien Hirst i Frank Fertitta na inauguraciji djela u Las Vegasu 2018.

David Becker/Getty Images/Profimedia/David Becker/getty Images/profimedia

Hirstovog morskog psa od 4 metra, razrezanog na tri dijela, braća Fertitta kupila su prije šest godina kako bi krasio luksuzni bar u njihovoj kockarnici Palms u Las Vegasu. Poznati i kao strastveni kolekcionari predstavili su tu svoju akviziciju, dotad, neviđeni Hirstov rad iz 90-ih, točnije, iz 1999. kako je stajalo u potpisu, s velikom pompom 2018. godine. Hirsta su angažirali da uredi i opremi svojim djelima i jedan od apartmana u hotelu u sklopu kojeg se nalazi kockarnica, a u kojem noćenje košta 75 tisuća dolara te je svojedobno proglašen najskupljim na svijetu. U međuvremenu hotel i kockarnicu su prodali, dok morski pas koji je dio njihove vrijedne zbirke umjetnina još neke vrijeme, navodno do 2025., ostaje glavna atrakcija u baru.

image

Hotelski apartman u The Palms Casino Resortu s Hirstovim djelima

Clint Jenkins/palms Casino Resort/Ferrari/Profimedia/Clint Jenkins/palms Casino Resort/ferrari/profimedia
image
Clint Jenkins/palms Casino Resort/Ferrari/Profimedia/Clint Jenkins/palms Casino Resort/ferrari/profimedia
image
Clint Jenkins/palms Casino Resort/Ferrari/Profimedia/Clint Jenkins/palms Casino Resort/ferrari/profimedia

Međutim, da bi stvar bila gora, morski pas iz Las Vegasa, izgleda, nije i jedino Hirstovo antidatirano djelo, tvrdi The Guardian. Prema pisanju tog lista još tri rada napravljena s golubom, malim morskim psom i dva teleta, posljednjih su godina bila izložena s datumima iz 1990-ih u galerijama u Hong Kongu, New Yorku, Oxfordu i Londonu iako su nastala više od dva desetljeća kasnije.

Kako je izjavila Jo Baring, bivša direktorica aukcijske kuće Christie‘s u Velikoj Britaniji otkriće da su neka od Hirstovih djela dobila datume koji nisu u skladu s datumima kada su fizički napravljena samo su još jedan dokaz o nedostatku transparentnosti u svijetu umjetnosti.

"Hirst je umjetnik koji ima toliku moć, traže ga muzeji koji žele povećati prodaju ulaznica, ali i kolekcionari koji žele posjedovati dašak zvjezdane prašine. Ali ta moć znači da se ljudi boje postavljati pitanja."

U odgovoru na pitanja The Guardiana, Hirstova tvrtka, Science Ltd, rekla je da datum koji je umjetnik dodijelio radovima s formaldehidom ne predstavlja datum njihova nastanka.

"Djela s formaldehidom su konceptualna umjetnička djela i datum koji im je Damien Hirst dodijelio je datum koncepcije djela", rekla je tvrtka.

"Godinama je bio jasan kada su ga pitali što je važno u konceptualnoj umjetnosti; nije fizička izrada predmeta ili obnova njegovih dijelova, već namjera i ideja koja stoji iza umjetničkog djela."

Unatoč ovom obrazloženju čini se da je takav pristup u suprotnosti s raširenim normama u svijetu umjetnosti.

Jon Sharples, cijenjeni odvjetnik specijaliziran za intelektualno vlasništvo, rekao je da su se Hirstovi radovi kupovali i prodavali na tržištu koje krajnje ozbiljno uzima porijeklo.

"Kad se u naslovu umjetničkog djela spominje samo jedan datum, konvencija je da je prvi put fizički napravljen te godine", rekao je.

Hirsta, nekad smatranim zločestim dečkom britanske umjetničke scene koji je izgradio reputaciju na kotroverzama, nije štedio niti The Guardianov likovni kritičar.

"Ono što je učinio čini mi se kao gorka privatna šala, ne samo sa svijetom umjetnosti - koji to vjerojatno zaslužuje - već i sa samom poviješću. Hirstove formaldehidne životinje uvijek će biti dio priče o Britaniji s kraja 20. stoljeća. Ili sam barem tako pretpostavljao. Sada nije samo pokrenuo pitanja o podrijetlu svog kataloga ranijih radova, već je uništio i svako vjerovanje za koje bismo se mogli držati u njegovoj kreativnoj budućnosti. Danas Hirst slika strašne morske pejzaže i vrtove i igra besmislene igre s digitalnim tokenima i tržištem. Nema srca ni u čemu od svega toga. Njegovo stvaranje skulptura koje datiraju iz njegovih mlađih, boljih dana otkriva umjetnika koji se toliko ugodno otupio da može filozofski meditirati o vlastitoj kreativnoj smrti".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 09:03