HRVATSKI PREDSTAVNIK U VENECIJI

U Veneciji će biti prikazan moj film 'TK' koji prikazuje različite stupnjeve drhtanja ljudskog tijela

Na 56. bijenalu vizualnih umjetnosti predstavit će se izložbom ‘Studije drhtanja’

Damir Očko, jedan od najtalentiranijih umjetnika svoje generacije, predstavnik je Hrvatske na 56. venecijanskom bijenalu koje će započeti u svibnju sljedeće godine i trajati pola godine. Za Očkov se nastup odlučio višečlani žiri na čelu s Brankom Franceschijem.

Kustos izložbe “Studije drhtanja: treći stupanj” bit će Marc Bembekoff. Ovo je prvi put da strani kustos radi izložbu u hrvatskom paviljonu, dok je međunarodna suradnja u drugim paviljonima već dulje vrijeme praksa.

- Da, Marc i ja surađujemo uspješno već neko vrijeme, još od moje izložbe u Palais de Tokyo, od njega dobivam najbolji mogući feedback koji mogu dobiti od kustosa. Dugo smo razgovarali, i odlučili se prijaviti na Venecijanski bijenale - kaže nam Očko, koji je oduševio parišku publiku spomenutom samostalnom izložbom u Palais de Tokyo 2012. godine. A Bembekoff je Parižanin, mlada kustoska zvijezda, radio je i za Palais de Tokyo i Centar George Pompidou, te niz muzejskih institucija.

Političke teme

Ove godine na čelu Venecijanskog bijenala je Okwui Enwezor. Nigerijski je kustos (i pjesnik) našoj publici postao dobro poznat nakon što je izrazio oduševljenje izložbom Ivana Kožarića na manifestaciji Documenta u Kasselu, kojoj je bio na čelu, a prošle je godine radio i veliku Kožarićevu retrospektivu u Haus der Kunst u Münchenu. Kako je Enwezor upoznat i s radom Sanje Iveković i Mladena Stilinovića, mogli bismo očekivati i nastup još nekog našeg umjetnika, izvan nacionalnih paviljona.

U međuvremenu, nakon niza umjetnika srednje i starije generacije, sjajna je vijest da na Bijenale, u nacionalni paviljon, napokon ide mladi umjetnik, sa značajnom međunarodnom reputacijom. A i Enwezor ima senzibilitet upravo za takve teme kojima se bavi Očko. - Da, slažem se. Zato mi je Marc i predložio nastup jer smatra da odgovaram njegovoj viziji. I Enwezora zanimaju političke teme, jednako kao i mene, no pristupamo im na posve drugačiji način - kaže Očko.

Van kontrole

Enwezor je za 56. Venecijanski bijenale odabrao naslov “Sve ljudske budućnosti”. Zanima ga, najavio je, kakva je situacija u svijetu naizgled, a kako uistinu, a poziva na izlaganje, uz umjetnike, i filmske redatelje, muzičare, aktiviste... I na koji način umjetnost može pomoći danas, no na konkretan, ne donkihotovski način.

Znači li uopće Venecijanski bijenale mlađoj generaciji umjetnika ono što je značio starijima, pitam Očka, rođenog 1977. godine u Zagrebu?

- Da, naravno, zapravo, ovisi u kontekstu. Ali, u ovom kontekstu, s Enwezorom na čelu, može biti važna platforma da se šira javnost upozna s radom pojedinog umjetnika - odgovara.

Doduše, Očko u ovom trenutku ima nekoliko samostalnih ili skupnih međunarodnih izložbi, mnogo je vidljiviji vani nego kod nas, pa je takva platforma za njega samo nastavak njegova djelovanja izvan Hrvatske. Izlagao je u Künstlerhausu u Grazu, Kunsthalleu u Beču, Kunsthalleu Düsseldorfu, Muzeju moderne umjetnosti u Luxemburgu, na Art Basel, Frieze sajmu u New Yorku, Arte Fiera Bologna, da nabrojimo samo neke od mnogih adresa.

U Veneciji će biti prikazan, među ostalim, film “TK”, u produkciji Kreativnog sindikata, koji prikazuje različite stupnjeve drhtanja ljudskog tijela, i bavi se temama društvene kontrole, kazne, nasilja, krhkosti i otpora.

U filmu gledamo čovjeka koji je obolio od Parkinsonove bolesti kako ispisuje rečenice iz pjesme, ide mu teško, piše polako.

U drugoj su sceni četiri mlađa razodjevena muškarca na velikoj hladnoći izdržavaju do krajnjih granica, sve dok im se tijelo ne počinje posve tresti, do te mjere da je izvan njihove kontrole (za svoje radove uvijek odabire ljude koji su navikli na ekstremne uvjete).

Novi rad za Bijenale

Velika izložba “Studije drhtanja” trenutačno je otvorena u Temple Bar Gallery u Dublinu. U ovom projektu, stoji na stranicama galerije, umjetnik kreira dijalog između filma, poezije, muzike, objekata i crteža, “kako bi istražio centralnu temu, a to je drhtanje tijela, kao metafora za otpor i nemir”.

Međutim, u Veneciji ćemo vidjeti i novi rad, odnosno, kako kaže sam umjetnik:

- Izložba se zove “Studije drhtanja: Treći stupanj”, prema novom projektu koji je nastao iz Studija drhtanja kojima se bavim unazad nekoliko godina. Treći stupanj je naslov potpuno novog filma koji će biti premijerno izveden za paviljon u Veneciji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 09:17