Jednom od najpoznatijih ruskih suvremenih umjetnika Olegu Kuliku prijeti kazna zatvora zbog optužbi za "rehabilitaciju nacizma". Kulik se našao se na udaru kritika nakon što su militantni prokremljanski političari ocijenili da u svom radu "Velika majka" kojeg je predstavio nedavno na Moskovskom umjetničkom sajmu ismijava spomenik Domovina zove koji se nalazi u Volgogradu a posvećen je bici za Staljingrad tijekom Drugog svjetskog rata. Kulikova skulptura prikazuje debelu, golu žensku figuru s rukom podignutom prema gore kako drži mač - gesta koja je vjerojatno dovela do paralela s Domovinom zove.
To je tek posljednji u nizu ideoloških obračuna u Rusiji otkako je započela Putinova invazija na Ukrajinu 24. veljače. Putin je, kako je poznato, više puta izjavio da je "denacifikacija" cilj onoga što se službeno opisuje kao ruska "specijalna vojna operacija" u Ukrajini. Prema magazinu Artgid, čelnica Odbora za kulturu Državne dume Elena Yampolskaya poslala je pismo Uredu glavnog tužitelja tražeći od organizacije da ispita stvar.
Kulika, koji je inače rođen u Kijevu, pozvao je na ispitivanje Istražni odbor, ruski ekvivalent FBI-u, koji je poznat po vođenju ideoloških slučajeva. Bude li proglašen krivim, Kuliku prijeti kazna do tri godine zatvora.
Alexander Khinshtein, zamjenik Državne dume, donjeg doma parlamenta, požalio se tužiteljima i Istražnom odboru teosudio rad na svom Telegramu: "Oni koji su počinili ovaj gnjusni čin moraju odgovarati u najvećoj mjeri zakona! "Ne znam kakve namjere ima ovaj 'umjetnik' ss spomenikom Domovini, ali smatram da je neprihvatljivo zanemariti takve ludorije i stvarno se nadam da gospodin Kulik više neće biti prilici predstavaljati svoju ' umjetnost' na ruskim izložbama i da će se baviti ubuduće ukrašavanjem ustanova kazneno-popravnog sustava."
Kulik je za list The Art Newspaper Russia rekao da je na toj skulpturi radio tri godine prije nego što je prvi put predstavljena 2018. Godine te da ni u snu nije mogao predvidjeti takve posljedice.
"Da sam mogao zamisliti barem 10 posto tumačenja o mom radu, ne samo da ga ne bih pokazao, nego ga ne bih ni započeo", rekao je. Bio je inspiriran, kako je priznao, bolnim oporavkom od traume povezane s razvodom s voljenom suprugom.
"Ova je skulptura moja ispovijest, pokušaj introspekcije i, u neku ruku, terapija. Činilo mi se da sam u tome uspio, iako sam danas posumnjao", dodao je.
Oleg Kulik, jedan od najpoznatijih ruskih suvremenih umjetnika i kustos, aktivan je od 1980-ih. Najpoznatiji je po seriji kontroverznih nastupa 90-ih koji su bili reakcija na društvenu situaciju u Rusiji tih godina i potpuno neočekivano izazvali su nevjerojatnu pozornost diljem svijeta. Posebno su bili zapaženi njegovi performansi u kojima je oponašaopsa. U Švedskoj je čak izazvao neviđeni skandal kada je ugrizao posjetitelja.
"Njegov umjetnički proboj započeo je prvim lavežem", pisali su kritičari o Kuliku kojeg do dan danas prati nadimak čovjek-pas. Tijekom performansa "Deep into Russia" Kulik je otišao još korak dalje stavivši glavu u kravlju vaginu.
Kulikove radikalne radove iz 90-ih imala je priliku vidjeti i hrvatska publika na izložbi "Tranzicija" u Poreču u organizaciji Instituta za istraživanje avangarde i Kolekcije Marinko Sudac. U razgovoru koji smo vodili tim povodom pojasnio nam je među ostalim i značenje tih svojih performansa kojima je svojedobno šokirao svijet:
- Nakon pada Berlinskog zida, Rusija je iskusila slobodu i to je bio pravi šok. Ljudi su se osjećali kao životinje koje su se odjednom našle izvan kaveza. Nastupio je jedan novi život - sloboda, ali bez ikakve kontrole. Međutim, ta je sloboda došla odjednom, a ne kao rezultat duljeg procesa. Bio je to dar ruskom narodu, no on nije znao što s njim. Nastupilo je razdoblje bez pravila, principa, ikakvog reda. Bilo je to jedno vrlo čudno razdoblje za mene - imao sam svojevrsnu krizu identiteta, nisam znao jesam li komunist, ateist, što sam. Danas, nakon dvadeset godina ne mogu razumjeti današnji život, ali mogu razumjeti sebe, znam tko sam. Tada to nisam mogao. I ti performansi bili su reakcija na to moje stanje. Bili su gesta slobode, da sam toliko slobodan da mogu čak i gristi ljude".
Zanimljivo je bilo njegovo pojašnjenje rada s kravom "Deep into Russia":
- Iako možda zvuči čudno, to je zapravo bio performans vezan za kulturu u kojemu sam se bavio rješenjem odnosa forme i sadržaja. Krava je u mnogim kulturama sveta životinjama, i nešto što je toplo, što je hrana, ona je u tom smislu simbol života. No čovjek uopće ne voli život, i ne zanima ga njegova srž. Ne zanima ga što se nalazi unutar života ili unutar krave kao njegove metafore. Tu se pojavljuje crni kvadrat kao negacija života i kao poricanje umjetnosti i zato ja ulazim i gledam u taj crni kvadrat. Kao što je Malevich crnim kvadratom završio poglavlje slikarstva tako sam ja tim činom završio s temom realnosti - u kravi sam shvatio da ne postoji realnost i da se ona tek mora otkriti".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....