Tko je vlasnik

Razvila se žustra debata u Italiji treba li digitalno prodavati Michelangelova djela? Uffizi: ‘Ne gubimo kontrolu nad nasljeđem‘

Led je probila Galerija Uffizi s Michelangelom odnosno njegovim čuvenim djelom poznatim pod nazivom 'Tondo Doni'

 Vincenzo Pinto/Afp/Profimedia/Vincenzo Pinto/Afp/Profimedia
Neki od najznamenitijih talijanskih muzeja odlučili su, zbog financijskih gubitaka tijekom pandemije, blago ponuditi u digitalnom obliku

"Ne radi se o uobičajenoj vrhunskoj kopiji napravljenoj u kineskim laboratorijima, već DAW-u (Digital Art Work), avataru originala. Gospodo, katalog je sljedeći: Mantegna, Rafael, Caravaggio, Tizian, Botticelli, Bronzino, Leonardo, Michelangelo, Lippi, Signorelli, Canaletto i mnogi drugi majstori na kojima nam svijet zavidi i koji se sada mogu dobiti (po visokoj cijeni) kao duplikat", izvijestio je euforično talijanski Corriere della Sera o događaju koji je, kako je u prvi tren izgledalo, trebao zauvijek promijeniti tržište umjetnina kao i način poslovanja svjetskih muzeja, no koji je u međuvremenu postao predmetom žustrih debata u Italiji. Naime, neki od najznamenitijih talijanskih muzeja odlučili su, zbog financijskih gubitaka tijekom proteklog razdoblja pandemije, svoje najveće blago ponuditi u digitalnom obliku, a led je probila Galerija Uffizi s Michelangelom odnosno njegovim čuvenim djelom poznatim pod nazivom "Tondo Doni" koje je slavni umjetnik naslikao između 1506. i 1508. godine i jedino je njegovo djelo u Firenci. NFT verzija Michelangelove "okrugle" slike s prikazom Svete obitelji prodana je jednoj gospođi iz Rima za 240 tisuća eura koja ga je kupila svom suprugu inače strastvenom kolekcionaru kao poklon za njegov šezdeseti rođendan. "Svaki put kad bismo posjetili muzej, pitala bih ga:'što bi odnio? I u Firenci je uvijek stajao ispred te slike. Dakle, kada sam saznala za ovu briljantnu inicijativu, nisam dvaput razmišljala. Rođena sam s mobitelom u ruci, a mogu se uzbuditi i pred ekranom, kao u ovom slučaju. Važno je što vidim u radu, bez obzira na medij. Dakle, slika je prenosiva bilo gdje, bez previsokih troškova i dopuštenja nadzornih tijela, bez straha da će se slika oštetiti. A onda veličanstvenost tog sjajnog ambijenta, sastavnog dijela slike! Imati ovo remek-djelo u vlastitom domu je bez premca."

Muzej je prihod podijelio s tvrtkom Cinello koja je patentirala novi način izrade digitalnih faksimila poznatih slika. Kako ističu u toj tvrtki njihova digitalna umjetnička djela, proizvedena su u dimenzijama originalnog djela, potpuno su jedinstvena i otporna su na krađu, a svaki komad dolazi s potvrdom o autentičnosti koju je potpisao Eike Schmidt, ravnatelj Uffizija.

Schmidt govori o ovom DAW djelu ne kao o klonu, već o "prijevodu" originala u tehnologiju. "Ovakve prodaje moći će pridonijeti financijama muzeja. To nije promjena smjera u smislu prihoda, to je dodatni prihod. Ali za stvaranje takvog tržišta treba vremena." Prodaja se inače ostvarila prošle godine, no vijest o tome je objavljena tek prošli mjesec te izazvala svakojake reakcije.

Mnogi su izrazili negodovanje zbog rasprodaje velikih djela. Članak u listu La Repubblica postavio je pitanje: "Tko je vlasnik Michelangelova Tonda Doni?.... tko ima zakonska prava povezana s djelom? Ako ga kupac ikad odluči izložiti, može li to učiniti bez dopuštenja Uffizija? Uglavnom: ne riskiramo li izgubiti kontrolu nad svojim naslijeđem u vremenu kada se sve više krećemo prema metaverzumu?" List dodaje da su ministri talijanske vlade također izrazili zabrinutost zbog sporazuma poznatog firentinskog muzeja s tvrtkom Cinello koji je potpisan 2016. godine. No kako ovih dana izvještava The Art Newspaper, taj ugovor izgleda ipak više nije na snazi.

"Partnerstvo s Cinellom trajalo je pet godina i isteklo je u prosincu 2021. Za to vrijeme Cinello je imao pravo izraditi NFT djela koja su bila dio dogovora; međutim, napravljen je samo Tondo Doni", rekao je glasnogovornik Uffizija. Također, u članku se prenosi podatak objavljen na web stranici ArtTribune kako je Uffizi zaradio svega 70 tisuća eura od prodaje - 140 tisuća eura iznosila je zarada (zajedno s tvtkom Cinello), a ostatak plaćene svote otišao je na produkciju djela.

Zbog brojnih prozivki na koncu su se oglasili i iz Uffizija: "U osnovi: ne riskiramo li izgubiti kontrolu nad našim naslijeđem... U stvarnosti, postojeći zakoni daju točne i precizne odgovore na ta pitanja mnogo prije izuma dotične tehnologije... prava [povezana s djelima] se ni na koji način ne otuđuju, izvođač nema pravo koristiti slike za izložbe ili druge neovlaštene uporabe, a imovina ostaje čvrsto u rukama Talijanske Republike."

Također naglašavaju kako "muzej nije prodavao ništa osim upotrebe slike. Netočno je reći da je muzej prodao kopiju Tonda". Reagirali su i iz tvrtke Cinello: "Željeli bismo precizirati da Cinello ne prodaje NFT, već DAW® (Digital Artwork). Naša patentirana tehnologija (registrirana u Italiji, Kini, SAD-u i Europi) omogućuje digitalizaciju umjetničkih djela naših partnerskih muzeja kako bi se osigurali novi izvori prihoda". Naglasili su i kako Cinello nema isključiva prava na javne muzeje. "Sva prava na umjetničko djelo ostaju muzeju koji posjeduje original. Mi stvaramo novo pravo povezano s našim patentom, a to je DAW®. Kolekcionar koji kupuje DAW® po ugovoru ga ne može izlagati na javnim izložbama, djelo je uporabljivo samo za privatnu upotrebu. DAW® su stvoreni upravo kako bi zadržali kontrolu (koja ostaje u rukama Cinella i partnerskih muzeja), a ne da rasprše baštinu u digitalnom svijetu."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 03:17