KLOVIĆEVI DVORI

PRVA DAMA HRVATSKE GRAFIKE Velika retrospektiva pet desetljeća stvaralaštva Nevenke Arbanas

 Na izložbi je  350 radova, a naglasak je na grafikama velikog formata i do četiri metra, te na umjetničinoj pariškoj i praškoj fazi

Retrospektivom koja se večeras otvara u Klovićevim dvorima umjetnica Nevenka Arbanas obilježava pet desetljeća svog stvaralaštva, prisutnosti na likovnoj sceni. Na izložbi je odabranih 350 radova, naglasak je na grafikama velikog formata i do četiri metra, napravljena je stroga selekcija.

O izložbi u predgovoru pišu Luko Paljetak i Tonko Maroević, kustosica je Koraljka Jurčec Kos, katalog je oblikovao Mihajlo Arsovski. Nije klasičan kronološki postav, već se, primjerice grafike na temu listova koje radi posljednjih dvadesetak godina protežu kroz oba izlagačka kata galerije. Naglasak je izložbe na umjetničinoj pariškoj i praškoj fazi.

Kinertova klasa

Ipak, na samom početku mogu se vidjeti radovi još iz sedamdesetih, kada je studirala na Akademiji likovnih umjetnosti u klasi Alberta Kinerta, čovjeka za kojeg se često zna reći da je utemeljio grafiku kakvu danas poimamo. Od akta, klasične vježbe na Akademiji, pa do pročišćenih grafika, njezin se razvojni put vrlo brzo kretao, vidljivo je odmah iz prve sobe na izložbi. A koliko joj je Kinert značio kao profesor objašnjava nam pri obilasku sama umjetnica:

“Puno, bio je izuzetan profesor koji je imao jednu širinu i jaku osobnost. Dosta je utjecao na nas tako da sam i ja sama radila u to doba, možete vidjeti i na izložbi, poput njega u tehnici suhe igle. A nakon što sam otišla na usavršavanje u Prag, krenula sam novim putem. Čak me i sam Kinert pohvalio kada je dobio novogodišnju čestitku s novim radom. Uslijedila je koloristička faza, pa vertikale...”

Još je u srednjoj, primijenjenoj školi prepoznat njezin talent, no profesori su govorili da je za slikarstvo. Njoj je veći izazov bio studij grafike, privukao ju je istraživački rad koji je potreban uz ovaj medij, kao i njegova nepredvidivost “kad se otisak digne, dobivate još neke mogućnosti koje i sami niste predvidjeli. Sve me tehnike podjednako zanimaju, i litografija, sitotisak, serigrafija, duboki tisak.

Potrebno je poznavati i kemijske i mehaničke procese koji prate grafiku da biste mogli izvući sve mogućnosti. A još početkom sedamdesetih, tijekom moje srednje škole, profesori Nives Kavurić Kurtović i Miroslav Šutej zvali su me da dođem na Akademiju da pokažem i taj kolorit i te dimenzije”.

Nevenka Arbanas danas je u mirovini, no dugi je niz godina bila uvažena profesorica na Akademiji likovnih umjetnosti. U pozivu uz izložbu u Klovićevima navodi se da izlaže nakon Nives Kavurić Kurtović. Pretpostavljam da se željelo reći da je tada bilo manje žena na Akademiji, kad su predavale? “Čak mi je i na prijemnom ispitu jedan asistent rekao da je netko komentirao što će žene. Danas je drukčije, na grafici je više umjetnica. Također, ALU se proširila na multimedijalni dio, restauraciju...”

Posveta ocu

Nakon Akademije odlazi na usavršavanje vani, što je vidljivo među ostalim u koloritu. U nekim, pak, radovima koristi isječke iz reklama koje dobiva u poštanskim sandučićima. Druge su osobnije, primjerice, koristi obiteljska pisma, stare dokumente vezane uz gruntovnicu, stare rukopise, fotografije djeda u Galiciji tijekom Prvog svjetskog rata i sl: “To je ciklus koji je prvo bio izložen u Turopolju pošto mi je otac iz Donje Lomnice. Djedove sam fotografije pronašla u jednom notesiću, a oba su moja djeda, ovaj iz Turopolja, i onaj iz Slavonije, bili u Galiciji i to me potaknulo.”

Ciklus je nastao prije četiri godine, što se poklopilo s obljetnicom početka Prvog svjetskog rata, a posvetila ga je ocu koji je preminuo: “Uz obitelj na mene je jako utjecao i krajolik. Rođena sam u Baranji gdje mi je otac radio na željeznici, osnovnu sam školu pohađala u Našicama, inspirirali su me dvorci, šuma. Otac je mijenjao lokacije kao željezničar, a ja sam silom prilika putovala s njim.” Neko umjetničko naslijeđe u obitelji? “Djed mi je bio drvodjelac tako da je radio s rukama. A u selu moje bake je bio lončar kojeg smo kao djeca gledali kako radi u glini i dao nam je i da mi isprobamo ovu tehniku”.

Kako je došlo do suradnje s Paljetkom i Arsovskim? “Sve su to stari prijatelji. S velikim dizajnerom Arsovskim bila sam susjeda po ateljeu, on je znao promatrati kako radim, otiskujem ploče. S Lukom Paljetkom sam napravila osam art knjiga.”

Na izložbi su isključivo umjetničke grafike, nema izleta u druge medije? “Vjerujem da dugo nije bila izložba koja se bavila isključivo grafikom. Kada sam bila slobodnjak, radila sam poštanske marke, total design za filharmoniju i keramiku za jednu crkvu kraj Našica.”

Uz izložbu će se napraviti i radionice, pokazat će se kako rade litografske preše i preše za duboki tisak, kako nastaju linorezi ili drvorezi. Izdat će se i grafička mapa s radovima bivših studenata Nevenke Arbanas koji su se u međuvremenu afirmirali na sceni.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 03:20