"Žena je oduvijek prisutna u turizmu, ali njezina uloga nije dovoljno isticana, kao ni njezin položaj. Ona je bila prisutna bilo kao radnica, bilo kao atraktivna osoba koja je promovirala destinaciju, bilo kao turistkinja ili kao osoba koja je prezentirala baštinu. Žena je u promociji često korištena kao motiv za odabir destinacije. Prikazana je odmorena, zavodljiva, lijepa, mlada, moderna, .... Ali žena je korištena i za prezentaciju kulturne baštine. Stoga nije neobično da je na razglednicama s kraja 19. i početka 20. stoljeća prezentirana upravo žena u bogatoj narodnoj nošnji iz različitih dijelova Hrvatske. Također postoje razglednice žena odjevenih po posljednjoj modi iz urbanih prostora poput Zagreba, Dubrovnika, Pule… Na njima je žena u prvome planu senzualna", objašnjava doc. dr. sc. Jasenka Kranjčević s Instituta za turizam, autorica izložbe "Žene u promociji turizma Hrvatske" koja se danas otvara u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu.
Ideja za znanstveno istraživanje nastala je, otkriva, sasvim slučajno kada je Institut za turizam od arhitekta Aleksandra Lasla primio donaciju starih turističkih vodiča i prospekata, uglavnom s područja Hrvatske. Laslo je kao arhitekt navedene materijale sakupljao primarno zbog arhitekture, ali i zbog putovanja te ih je pažljivo čuvao. Zahvaljujući tome doprinosu u suradnji s Institutom za etnologiju i folkloristiku te Nacionalnom i sveučilišnom knjižnicom u Zagrebu, kao i brojnim baštinskim ustanovama te turističkim organizacijama nastala je izložba koja koristi turističke vodiče, prospekte, plakate, razglednice, brošure i poštanske marke.
"Ideju za istraživanje ‘uklopili‘ smo u interni znanstveni projekt ‘Kulturna baština turizma – modeli održivog razvoja‘. A u sklopu popularizacije znanosti Institut se odlučio za izložbu kako bi ukazali na dio bogate turističke baštine Hrvatske te na zanemarenu ulogu žena u promociji turizma Hrvatske.
Zbog brojnih atraktivnih materijala izložba je podijeljena u tri razdoblja: do kraja Prvoga svjetskog rata, između dva svjetska rata i za vrijeme socijalizma. Uvjet za odabir bili su da materijali promoviraju Hrvatsku, da je na njima žena ili da je žena autorica", navodi Kranjčević te dodaje da je ovaj dio istraživanja Instituta za turizam "u trendu europskih istraživanja, što pokazuje izložba u Italiji, u Pisi. U prestižnoj Palači Lanfranchi održava se izložba "Fashion, Sport, Tourism", a na plakatu je prezentirana žena iz tridesetih godina prošlog stoljeća kako igra tenis".
Iako su žene turizmu doprinosile na različite načine, ova izložba naglasak stavlja na žene u promociji turizma te svjedoči ulozi žena u promociji odmorišnog, sportskog, zdravstvenog i poslovnog turizma kao i bogatoj hrvatskoj turističkoj baštini. I dok se danas, kaže Kranjčević, najčešće ističe samo Jadran, na ovoj je izložbi zastupljena cijela Hrvatska.
U izložbu su uključene poznate žene, kao i one bezimene, one iz urbanih, ali i one iz ruralnih krajeva, žene svih slojeva društva, od radnica do banice, ističe Kranjčević.
"Prisjetimo se banice Sofije Jelačić, supruge bana Josipa Jelačića, koja je, nakon što je ozdravila u lječilištu Topusko organizirala bal na kojem se okupila politička i vojna elita Hrvatske. Ona je primjer žene s indirektnim političkim utjecajem, a takve su žene imale važnu ulogu u razvoju turizma", kaže Kranjčević te napominje da je navedeni bal banice Sofije Jelačić opisala i spisateljica Dragojla Jarnević te da su to bili "začeci promocije suvremenog zdravstvenog turizma".
Književnica i učiteljica Dragojla Jarnević opisala je i planinarski uspon na Okić te na taj način promovirala planinarski turizam, a Marija Jambrišak, još jedna rođena Karlovčanka, još je krajem devetnaestog stoljeća izdala knjige "Znamenite žene", u kojma ova učiteljica, prosvjetiteljica, književnica i borkinja za prava i školovanje žena opisuje povijesne ličnosti poput pjesnikinje Cvijete Zuzorić, ali i raznih drugih književnica, slikarica, skladateljica koje su pridonijele promociji kulturnog turizma.
Hrvatsku su promovirale i strankinje, nastavlja Kranjčević.
"Navedimo primjerice Engleskinju Maude M. Holbach koja je napisala putopis "Dalmatia. The Land Where East Meets West". Ta je knjiga objavljen na njemačkom i engleskom jeziku".
"Suvremeni turizam se od sredine 19. stoljeća od srednje Europe nezaustavljivo širio prema njenom jugoistoku. Razvoj tehnologije, a time i prometa, medicine... te višak slobodnog i atraktivnog prostora bili su podloga za razvoj turizma. Kako se sve odvijalo brzo, zanemarena su povijesna istraživanja o turizmu, a time i doprinos žena razvoju turizma", kontekstualizira Kranjčević koja se niz godina bavi graditeljskom baštinom, ali i turističkom baštinom pa su joj poznati brojni izvori iz znanstvenih ustanova.
"Surađujemo s brojnim kolegama različitih struka iz cijele Hrvatske. Kada u istraživanjima zapnete, razgovarate s kolegama i oni vas upute na nove izvore. Na izložbi se, uz redovan posao, radilo oko godinu i pol dana, no ta tema zahtijeva još istraživanja te uključivanje većeg broja stručnjaka i kvalitetniju prezentaciju. Ovo istraživanje i izložba pokazali su koliko je ova tema zanimljiva", nadovezuje se Kranjčević, pritom ističući kako je tema žena u turizmu aktualna tema pa je Institut za turizam u travnju ove godine u Splitu organizirao i međunarodnu znanstvenu konferenciju "Women in tourism", koja je okupila gotovo sedamdeset izlagača s pet kontinenata.
Izložba "Žene u promociji turizma Hrvatske" dio je cjelogodišnjeg slavlja postignuća žena u kulturi i znanosti koje Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu pod nazivom "Žene u NSK" organizira u suradnji s drugim kulturnim i znanstvenim ustanovama kako bi inspirirala i potaknula na istraživanja te upotpunila pogled na hrvatsku povijest i baštinu, u kojoj su žene i njihovi doprinosi još uvijek nedovoljno prepoznati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....