STRUČNJACI U ŠOKU

Prodana je za 30 milijuna eura, no ostaje misterij: Tko je djevojka s posljednje Klimtove slike, i što je s njom bilo u Trećem Reichu

Michael Kovacek na aukciji

 Alex Halada/Afp
Stotinu godina slika ‘Portret gospođice Lieser‘ smatrala se izgubljenom, sve dok se u siječnju nije pojavila u jednoj maloj aukcijskoj kući u Beču. Prodana je sinoć na aukciji

Već se mjesecima najavljuje prodaja umjetnine za koju se vjeruje da je posljednja slika koju je naslikao veliki Gustav Klimt, a koja je stotinu godina smatrana izgubljenom. Prema nekim povjesničarima umjetnosti nalazila se nepotpisana i nedovršena u njegovom ateljeu u Beču kada je umro 1918. godine. Od tada se o slici praktički ništa nije znalo, desetljećima je bila poznata samo po jednoj crno-bijeloj fotografiji koja je snimljena 1920-ih i nakon 1925. gubi joj se svaki trag sve dok se početkom ove godine nije pojavila u jednoj maloj akcijskoj kući u Beču gdje je u srijedu prodana za 30 milijuna eura. Slika je to puna nepoznanica, a najveća je enigma tko je djevojka koju je Klimt naslikao na crvenoj pozadini ogrnutu u plavi kaput s cvjetnim ornamentima. Za Klimtove stručnjake to je ključni podatak jer on otkriva porijeklo slike što je jedan od najvažnijih elemenata u utvrđivanju autentičnosti djela, što danas mnogi trgovci žele prešutiti.

I spomenuta aukcijska kuća koja je prodala ovog posljednjeg Klimta nije se na tome planu, kako izgleda, iskazala.

Na konferenciji za novinare u siječnju na kojoj je najavljena prodaja tajanstvenog Klimtovog djela, Ernst Ploil, jedan od izvršnih direktora kuće "im Kinsky", rekao je: "Sve je u mraku. Kad god postoji argument za nešto, protuargumenti se uvijek iznova pojavljuju."

Da stvar bude gora osim identiteta prikazane mlade žene pojavila su se i druga pitanja, kao na primjer što se dogodilo s umjetninom tijekom razdoblja kada je Austrija bila pripojena Trećem Reichu.

Slika je u tom razdoblju bila, naime, u vlasništvu jedne židovske obitelji i ne postoje nikakvi dokumenti koji govore o tome što se s njom događalo tih godina kada je židovsko stanovništvo Austrije bilo progonjeno, deportirano i ubijano, a njihova imovina opljačkana od strane nacista.

Sva ta pitanja samo su povećala interes za prodaju ovog djela slikara čija je "Dama s lepezom" prošle godine dostigla cijenu od 108,4 milijuna dolara.

Jedno je sigurno, a to je da priča o ovoj slici, poznatoj kao "Portret gospođice Lieser", počinje u Beču 1917. godine, kada je kći tinejdžerica iz jedne bogate židovske obitelji napravila prvi od devet posjeta Klimtovom atelijeru kako bi mu pozirala.

Klimt je u svojoj bilježnici zabilježio posjet, no nedovoljno precizno. Tek da je riječ o članu imućne obitelji Lieser. Ali Justus i Adolf Lieser, dva brata rođena u Njemačkoj koji su osnovali prvu austrijsku tvornicu mehaničkih užadi i konopa, imali su i jedan i drugi kćeri tinejdžerice.

Aukcijska kuća drži da "Fräulein Lieser" moguće prikazuje jednu od dvije kćeri Henriette Lieser, poznate kao Lilly: ili Helene, koja je postala ugledna ekonomistica, ili Annie, slavnu plesačicu. Članica obitelji Landau, jedne od najbogatijih u Beču s kraja stoljeća, Lilly se 1905. razvela od Justusa Liesera i postala pokroviteljica bečke avangarde.

Ovu svoju teoriju aukcijska kuća temelji na inventarnoj kartici negativa stare crno-bijele fotografije slike iz Austrijske nacionalne knjižnice. Kartica kaže da je 1925. portret visio u Lillynoj raskošnoj kući u Argentinierstrasse.

Lilly su deportirali nacisti 1942. i ubili u Auschwitzu 1943., ali njezine su kćeri preživjele holokaust. Slika se, međutim, ne pojavljuje na popisu vrijedne imovine Lilly Lieser koju su svi Židovi u Njemačkoj i Austriji morali sastaviti za naciste 1938. godine.

image

Portret gospođice Lieser

Joe Klamar/Afp

Ali dva stručnjaka za Klimta, Tobias Natter i Alfred Weidinger, kažu da slika zapravo prikazuje jednu drugu tinejdžericu: Margarethe Constance Lieser, kćer Justusova brata Adolfa i njegove supruge Silvije. Margarethe se 1921. udala za mađarskog katoličkog obraćenika Henryja de Gelseyja i preselila u Budimpeštu.

Weidinger je za The New York Times rekao da se 2007. upoznao s Margaretheinim sinom Williamom de Gelseyjem, investicijskim bankarom koji je zatražio njegovu pomoć u pronalaženju slike.

De Gelsey, koji je preminuo 2021., bio je uvjeren da je Klimt naslikao njegovu majku te je u svojoj oporuci naveo da se novac od umjetnine, u slučaju da se pronađe i proda, donira katoličkoj dobrotvornoj organizaciji. Nikada nije prijavio Klimtov portret kao nestao u bazi podataka Art Loss Register, koja locira i vraća ukradena umjetnička djela.

Weidinger i Natter za isti su list rekli i da im se aukcijska kuća nije obratila za mišljenje o slici što je suprotno svim međunarodnim standardima, da aukcijska kuća nije uključila dva vodeća Klimtova stručnjaka koja su objavila umjetnikov katalog raisonné.

image

Michael Kovacek na aukciji

Alex Halada/Afp

Iz aukcijske kuće "im Kinsky" odgovorili su pak da su konzultirali najmanje tri neovisna povjesničara umjetnosti.

Što se pak tiče novaca od prodaje u akcijskom se katalogu navodi kako su njezini sadašnji vlasnici prepoznali "mnoge dvosmislenosti i povijesne praznine" u njezinom podrijetlu i postigli "pošteno i pravedno rješenje" s pravnim nasljednicima obitelji Lieser. Taj sporazum znači da je, s "čisto pravne točke gledišta", "nevažno" tko je naručio sliku i koja je od tri Lieserove kćeri prikazana.

Stručnjaci za Klimta posve su u šoku. Tobias Natter smatra da je identitet djevojčice itekako važan. "Identitet je važan jer nam omogućuje da dođemo do naručitelja i govori nam puno o porijeklu i povijesti vlasništva. To stvarno čini razliku."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 03:45