VELIKI GUBITAK

Preminuo je genij modne fotografije, i danas se prepričava kako je snimao Monicu Bellucci i Audrey Hepburn!

Gian Paolo Barbieri

Gian Paolo Barbieri snimao je kampanje za Versace, Gianfranco Ferrè, Vivienne Westwood, Dolce & Gabbana, Valentino i Giorgio Armani

Talijanski majstor fotografije Gian Paolo Barbieri preminuo je u 89. godini nakon duge bolesti kako je objavila njegova istoimena zaklada ove srijede. Rođen u Milanu 1935. godine, Barbieri je bio jedan od najutjecajnijih fotografa 20. stoljeća i pionir modne fotografije koji je snimio prvu naslovnicu Voguea Italiae. Od tada nije stao nizati uspjehe, a snimao je reklamne kampanje za velike brendove kao što su Versace, Gianfranco Ferrè, Vivienne Westwood, Dolce & Gabbana, Valentino i Giorgio Armani. Ispred njegovog su objektiva stale i brojne zvijezde iz svijeta filma i mode poput Veruschke, Naomi Campbell, Eve Herzigove, Audrey Hepburn i Monice Bellucci.

Kako stoji na stranici njegove zaklade, koju je osnovao 2016. godine s ciljem promoviranja i zaštite svojih djela te svih materijalnih i nematerijalnih svojstava koje svjedoče njegovom radu i životu, Barbieri je rođen u obitelji trgovaca tekstilom, a upravo mu je obiteljsko skladište puno pomoglo u razvoju daljnje karijere i u modnoj fotografiji.

U ranom životu odlučio je postati glumac, operater i kostimograf u kazališnoj grupi „Trio“ koju je osnovao zajedno s dva prijatelja. Obradili su neke poznate filmske naslove kao što su „Tobacco Road“, „The Life of Toulouse Lautrec“ i „Sunset Boulevard“. Kasnije je dobio i malu ulogu u poznatoj predstavi "Medeji" Luchina Viscontija, sa Sarom Ferrati i Memom Benassijem.

image

Gian Paolo Barbieri

/Press

Posebno ga je intrigirala američka noir kinematografija koja je ostavila traga u njegovim daljnjim djelima, fascinirala ga je činjenica kako glumice u filmovima uvijek ispadnu tako lijepe pod posebnim osvjetljenjem koje ih dodatno čini očaravajućima. To je pokušao ostvariti i sam, a pošto nije pohađao nikakvu školu za fotografa eksperimentirao je u svom podrumu tako da je žarulje ubacivao u cijevi od peći.

Zahvaljujući prilici da se preseli u Rim i prvom snimanju koje je tamo odradio dobio je ponudu da radi u Parizu. Tako započinje svoju karijeru kao pomoćnik fotografa „Harper‘s Bazara“, Toma Kublina. 1964. godine vraća se u Milano gdje otvara svoj prvi fotografski studio i kreče se razvijati u smjeru modne fotografije, fotografirajući razne kreacije i reklamirajući se u časopisu Novità, koji će kasnije, 1966., postati Vogue Italia.

Od tog trenutka počinje njegova suradnja s Condè Nastom, a također objavljuje u međunarodnim časopisima kao što su Vogue America, Vogue Paris i Vogue Germany. U devedesetim je godinama puno putovao, otkrivao nove kulture i nadahnuća, a sve je to zabilježio u brojnim fotografskim knjigama koje je izdao kroz godine rada. Neke od njih su „Madagascar“, „Tahiti Tattooes“, „Exotic Nudes“, „Skin“ i „Dark Memories“.

image

Gian Paolo Barbieri

Alberto Scarpinatoipa, Pacificco/avalon/profimedia/Alberto Scarpinatoipa, Pacificco/avalon/profimedia

Slavne osobe poput Diane Vreeland, Yves Saint Laurenta i Richarda Avedona dio su njegove priče, a jednako su važne kao i suradnje s najlegendarnijim glumicama 20. stoljeća. U 1960-ima, 70-ima i 80-ima, Barbierijeve komercijalne kampanje pridonijele su definiranju kreativnog izgleda i imidža vodećih modnih marki poput Waltera Albinija i Saint Laurenta.

Barbierijev rad bio je izložen u Palazzo Reale u Milanu, MAMM-u u Moskvi, Muzeju suvremene umjetnosti Erarta u Sankt Peterburgu i u Šangajskom muzeju. Štoviše, neka od njegovih djela pripadaju zbirkama Muzeja Victoria & Albert i Nacionalne galerije portreta u Londonu, Kunstforuma u Beču i Musée du Quai Branly u Parizu. Njegov rad otkupila je i jedna od najvažnijih zbirki modne fotografije u svijetu, Nicola Erni Collection, kao i jedna od najvećih svjetskih zbirki suvremene umjetnosti, Pinault Collection.

image

Somerset House u Londonu

Dinendra Haria/alamy/alamy/profimedia/Dinendra Haria/alamy/alamy/profimedia

Časopis Stern ga je 1968. uvrstio među četrnaest najboljih modnih fotografa na svijetu, a osvojio je i Lucie Award 2018. kao najbolji međunarodni modni fotograf. O njegovom je životu snimljen i 75-minutni dokumentarni film “L’uomo e la bellezza” ili “Čovjek i ljepotica” na engleskom jeziku u režiji Emiliana Scatarzija. Uključivao je intervjue s osobama kao što su Dolce & Gabbana, Monica Bellucci, Rita Airaghi i Giuseppe Zanotti.

Posljednjih godina Barbieri se kroz svoju zakladu posvetio promicanju fotografske kulture, potpori mladim talentima i očuvanju vrijednosti fotografije kao svjedočanstva i umjetničkog izraza.

“Njegovim odlaskom gubimo ne samo majstora nego i čovjeka koji je svoj život posvetio ljepoti, kreativnosti i težnji za umjetničkim savršenstvom. Zaklada Gian Paolo Barbieri nastojat će nastaviti s njegovom misijom, odajući počast sjećanju i djelu umjetnika koji je ovjekovječio bit svojih subjekata,” rekla je zaklada u priopćenju objavljenom u srijedu kako stoji na stranici Women’s Wear Daily.

image

Gian Paolo Barbieri

/Press

Od fotografa su se uz dirljive riječi oprostili i brojni članovi obitelji te bivši suradnici, a planiran je i privatni ispraćaj čiji datum još nije poznat.

„Dragi ujače, bio si mi kao drugi otac, dragocjeni vodič koji je bio uz mene kroz toliko trenutaka mog života. Prenio si mi svoju strast za sve što je lijepo, poput prirode i estetskog sklada,” rekla je Barbierijeva nećakinja Giada, koja je članica uprave Fondazione Gian Paolo Barbieri.

“Osim moralnih vrijednosti, podario si mi golemu i estetsku ostavštinu, naučivši me da gledam svijet radoznalim očima punim čuđenja. Te lekcije, te zajedničke trenutke, čuvat ću u svom srcu do kraja života. Ti mi nisi bio samo učitelj nego i sastavni dio onoga što jesam. Tvoja ljubav, tvoja učenja i sjećanje na tebe živjet će u meni i u svima koji su imali sreće da te poznaju. Uvijek ću te nositi sa sobom, ujače. Voljet ću te zauvijek“, nadodala je.

image

Arts In Progress Gallery Booth na The Photo London photography sajmu u Somerset House u Londonu

Justin Ng/Avalon/Profimedia/Justin Ng/avalon/profimedia

Giorgio Armani rekao je da sa smrću Barbierija, “talijanska moda gubi oko fotografa koji je bio u stanju interpretirati na osoban i uvijek originalan način rad dizajnera koji su pridonijeli uspostavi i proslavi rečenice Made in Italy. Njegova preciznost, njegov osjećaj za kompoziciju bili su neusporedivi i pamtit ću godine naše suradnje.”

Dugogodišnji poslovni partner Valentina Garavanija, Giancarlo Giammetti rekao je da je Barbieri “bio fotograf naše mladosti; kada sam 1968. uveo skupinu uzastopnih reklamnih stranica u časopisima, bio je uz mene s ikonskim fotografijama našeg rada. Bio je genije vremena u kojem je počeo stvarati, a ponekad je nalikovao Richardu Avedonu.”

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. prosinac 2024 12:57