ANTICIPATOR KRIZA

PARANOJA KAO POGLED NA SVIJET IZ KRAJIŠKE 29 Nova knjiga o Tomu Gotovcu jedna je od najvažnijih u ovogodišnjoj izdavačkoj sezoni

Vladimir Dodig Trokut i Tom Gotovac u performansu Obredno pranje 2005.
 Marin Franov / hanza Media

Riječki Muzej moderne i suvremene umjetnosti od ove se jeseni nalazi na novoj adresi, u prostorijama nekadašnje tvornice motora i traktora “Rikard Benčić”, koja je prestala s radom prije više od dva desetljeća.

Za prvu glavnu izložbu odabrali su retrospektivu Tomislava Gotovca, otvorenu u drugoj polovici rujna, koja traje do kraja ovog tjedna, a danas u pet poslijepodne tu će i promovirati izdanje “Tomislav Gotovac - Anticipator kriza”. Nije to prigodni katalog kakav se obično priredi uz važnije izložbe, nego prava knjiga od 400 stranica s neobičnom naslovnicom: na njoj je fotografija golog Gotovca usred fontane na Trgu žrtava fašizma, snimljena 14. srpnja 1991. tijekom njegove umjetničke akcije “High Noon - performance - Hommage to Glenn Miller”, a da nenavikla javnost ne bude suviše sablažnjena, korice su umotane u jedan drugi Gotovčev rad, letak “25”, svojevrsnu slagalicu riječi izvorno objavljenu u beogradskom Studentu 1969. godine. Njega možete i odvojiti, no u spoju s gornjim dijelom fotografije posve dobro izgleda.

Treća knjiga

Znakovito je da je to već treća knjiga posvećena legendarnom performeru i autoru eksperimentalnih filmova, čime se ne mogu pohvaliti ni klasični likovni umjetnici s neprijepornim mjestom u hrvatskoj kulturi. Prva je objavljena još 2003. za Gotovčeva života (umro je u lipnju 2010.), u njoj su bila samo dva teksta od kojih je onaj duži - razgovor s umjetnikom koji su vodili Goran Trbuljak i Hrvoje Turković - već objavljen u časopisu Film 1977., no suvremenike je fascinirala velikim formatom i obiljem fotografija iz njegovih filmova i umjetničkih akcija. Godine 2012. Slobodan Šijan napisao je knjigu “KINO TOM: Antonio G. Lauer ili Tomislav Gotovac između Zagreba i Beograda”, i ta je bila prilično impozantna jer je autor vrlo nadahnuto i iscrpno analizirao umjetnikov opus, šireći vidike čak i onima koji su u Gotovčev rad bili itekako dobro upućeni: nije bez razloga knjiga dobila nagradu Jutarnjeg lista za najbolje publicističko djelo.

Kad je već tako, što novog može ponuditi “Tomislav Gotovac - Anticipator kriza”? Začudili biste se, itekako puno. Kako je rekao Darko Šimičić, kustos Instituta Tomislav Gotovac, smještenog u Krajiškoj 29, u stanu u kojem je Tom proveo većinu života, i ova riječka retrospektiva u MMSU nudi uvid tek u dio njegovog stvaralaštva, pa je tako i s knjigama. Ne bi nas začudilo da se u skoroj budućnosti pojavi još nekoliko vrijednih izdanja koje Gotovčev opus sagledavaju iz nekih drugih aspekata.

Sjećanja na Toma

Knjiga “Tomislav Gotovac - Anticipator kriza” ponajprije je vrijedna zbog raznovrsnosti. Popis autora priloga je impozantan, ali i kutova iz kojih se sagledava Gotovčevo stvaralaštvo. Umjetnikovi dobri znanci i kolege Goran Petercol i Goran Trbuljak sjećaju ga se ponekad i s dosta humora (potonji dosta precizno opisuje Tomovu kategorizaciju ljudi i način na koji se ona mijenjala), Miško Šuvaković - koji je i potaknuo izdavanje knjige - izlaže principe hrvatske neoavangarde kroz “slučaj Gotovac”, Dijana Nenadić analizira njegove filmove, umjetnost performancea je također dobila istaknuti prostor, Šimičić upozorava na njegov iznimno poticajan “Newspaper Art”, kolaže napravljene iz novina, a nije zaobiđen ni svjetonazor paranoje, iznimno važan kad je Gotovac u pitanju. Na knjizi su surađivali umjetnici i kritičari različitih generacija, što je njezina posebna vrijednost, jer u Institut Tomislav Gotovac neprestano navraćaju znatiželjnici iz svih krajeva svijeta koji su za Toma čuli tek prije koji mjesec i zainteresirali se za neki rubni fenomen vezan uz njega, koji će kasnije možda proširiti i u nešto opsežnije.

Između članaka prožetih teorijom i analizama otkrivate i dosta privatnog, recimo, da su tek nakon njegove smrti u Krajiškoj 29 otkrili sliku Marine Abramović (iz faze dok se još bavila klasičnom likovnom umjetnošću), poklon prijatelju iz beogradskih vremena (Tom je 1967. upisao beogradsku filmsku akademiju i tamo diplomirao 1976.). To je tek jedan detalj, druge ćete pronaći nakon pažljivijeg čitanja knjige, jedne od najvažnijih u ovogodišnjoj izdavačkoj sezoni.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 06:28