Curenje podataka iz "Dosjea oligarha" (The Oligarch Files) otkrilo je nevjerojatan i dosad nepoznat opseg ogromne umjetničke zbirke ruskog milijardera Romana Abramoviča, koja obuhvaća više od 300 djela procijenjenih na 963 milijuna dolara. Prema izvješćima The Guardiana i OCCRP-a (Projekt izvještavanja o organiziranom kriminalu i korupciji), koji su dokumente dobili od anonimne treće strane, Abramovič je sa svojom bivšom suprugom Dašom Žukovom izgradio zbirku koja uključuje djela najvećih europskih, američkih i ruskih umjetnika poput Francisa Bacona, Edgara Degasa, Petera Doiga, Luciana Freuda, Alberta Giacomettija, Henryja Moorea, Davida Hockneyja, Kazimira Maljeviča, Claudea Moneta, Pabla Picassa, Paule Rego i mnogih drugih.
U umjetničkom svijetu poznato je bilo da su Abramovič i Žukova jedni od najvećih svjetskih kolekcionara, ali dosad je javna svijest o tome što su, zapravo, prikupili bila ograničena.
Znalo se, recimo, da su upravo oni vlasnici jednog od kapitalnih djela Luciana Freuda, akta "Benefits Supervisor Sleeping", kupljenog 2008. godine u New Yorku za 33,6 milijuna dolara, što je bio rekord za živućeg umjetnika. (Freud je preminuo 2011. godine.) Kao i "Triptiha" Francisa Bacona kupljenog za 86 milijuna dolara na aukciji u Sotheby‘su. Nije se, međutim, znalo da imaju Maljevičevu "Suprematističku kompoziciju" iz 1916. godine. Na velikoj retrospektivi tog umjetnika 2014. u Tate Modernu uz rad je pisalo "privatno vlasništvo". Nadalje, dokumenti otkrivaju da su u Abramovičevoj kolekciji i tri Picassa, među kojima slika "La Liseuse" i dva kapitalna djela Paule Rego "The Policeman‘s Daughter" i "Dog Woman" te Hockneyjeva "Beverly Hills Housewife".
"Mogli biste s time napuniti muzej; ovo je nevjerojatna kolekcija", rekao je Andrew Renton, profesor na londonskom Goldsmithsu. "To nije vulgarna kolekcija novih bogataša; pokazuje jako dobar ukus. Ako imate dovoljno novca, možete kupiti dio povijesti."
Abramovič i Žukova kupovali su djela tijekom razdoblja od desetak godina stvorivši pritom, smatraju stručnjaci, jednu od najznačajnijih privatnih zbirki moderne umjetnosti vrijednu gotovo milijardu dolara.
No, osim podataka o djelima, iz dokumenata proizlazi i da je u veljači 2022., samo nekoliko dana nakon što su vlasti Ujedinjenog Kraljevstva upozorile ruske oligarhe o vezama s Putinom i Kremljom da bi invazija Ukrajine mogla potaknuti sankcije, ciparski je trust koji je držao zbirku umjetnina bio restrukturiran kako bi se smanjio Abramovičev udio ispod "ključnog" praga od 50 posto. Naime, prema pravilima EU, Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a, svaka imovina koja je više od 50 posto u vlasništvu sankcionirane osobe može se zamrznuti.
Žukovoj je tako pripalo 51 posto raspodjele trusta, stoji u dokumentima, a Abramovič je degradiran u manjinske korisnike s 49 posto. Naknadni akt, od kraja veljače, zabranio je Abramoviču povećanje interesa, a već 10. ožujka pogođen je sankcijama od strane britanskih vlasti, što je dovelo do zamrzavanja imovine koja je uključivala i njegov nogometni klub Chelsea. Uslijedile su zatim i sankcije Europske unije. Također, u izvješću je navedeno da izmjena akta nije zahtijevala znanje ili pristanak Žukove koja trenutačno živi u New Yorku, američka je državljanka i u novom je braku. Ipak, iako je javno osudila rusku agresiju na Ukrajinu, odbila je komentirati izvješće.
Ostaje, međutim, pitanje gdje se njihovo umjetničko blago danas nalazi, u dosjeu nema niti novijih zapisa o posudbama galerijama, a tvrtka koja je vodila papirologiju, MeritServus, pod sankcijama je. Posljednja javna posudba, izgleda, bila je između srpnja i listopada 2021., kada su dva rada Paule Rego iz Abramovičeve kolekcije izložena na njezinoj retrospektivi u Tate Britain. Zbirka, inače, ne podliježe nalogu za zamrzavanje imovine, što znači da se u teoriji djela mogu kupovati, prodavati i posuđivati. Zasad, prema The Guardianu, niti jedno nije u međuvremenu prodano.
"Žalosno je da se ova djela ne mogu posuđivati", izjavila je stručnjakinja za tržište umjetnina Georgina Adam. "Ove sankcije su uvedene s dobrim razlogom. No, sada je javnost lišena mogućnosti da uživa u nekim od najvećih modernih i suvremenih djela."
Likovni kritičar Jonathan Jones napisao je pak u svom osvrtu na kolekciju kako se čini da je Abramovič prikupio bolju zbirku djela suvremenih britanskih umjetnika od Tatea. "Bez slika Freuda i Paule Rego i njihovih suvremenika ne možemo do kraja shvatiti britanski doprinos umjetnosti nakon 1945. I dok su ta djela bila izlagana u britanskim galerijama, od 2022. postala su nevidljiva otkako je Rusija napala Ukrajinu".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....