VEČER ZA PAMĆENJE

Nino Đula u Galeriji Kranjčar: crteži puni vedrine i boja, potez hitar i spontan. Ima u tom njegovu pristupu i veza s novinarskim pozivom

 Darko Tomas/Cropix
U Galeriji Kranjčar u srijedu je otvorena izložba "Zidine. Horizonti" koja je privukla i mnoštvo publike
U Galeriji Kranjčar u srijedu je otvorena izložba "Zidine. Horizonti" koja je privukla i mnoštvo publike

Nisu prošla ni dva mjeseca od njegove prve izložbe, a Nino Đula u srijedu je u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar otvorio i treću, pod nazivom "Zidine. Horizonti".

Ovaj novinar u umjetničkim vodama na likovnoj se sceni pojavio posve nenadano, reći će bez neke posebne agende, plana, pretenzija. A takvi su mu i crteži, posve spontane impresije onoga što ga okružuje. Bilo da se radi o licima osoba iz javnog života koje susreće u medijskom prostoru, neizbježno s obzirom na njegov posao političkog komentatora, ili pak prizorima iz svakodnevice, crticama iz života, spontanim vizualnim bilješkama onoga što mu u određenom trenutku pokrene neku emociju.

Na svojoj premijernoj izložbi u Dubrovniku, "Zapisi s radnog stola", krajem rujna, Nino Đula izložio je radove s motivima toga grada u kojemu je rođen, u kojem je odrastao i koji je svojom jakom umjetničkom, a pogotovo slikarskom scenom na njega itekako utjecao, od Josipa Pina Trostmanna do Josipa Škerlja. Pa iako je odabrao novinarsku profesiju, umjetnička crta i strast prema umjetnosti ostale su u njemu itekako prisutne sve vrijeme. No Đulin interes za umjetnost nije ostao samo na tome da je, kao zaljubljenik i promatrač, tek prati, postojala je potreba da se i sam u njoj aktivno okuša, izrazi.

Kao novinaru koji u svojim tekstovima komentira, daje svoj osobni sud i viđenje onoga što se događa na dnevno-političkom planu, Nino Đula drugim sredstvima, dakako, to na neki način radi i svojim crtežima. Njegovi portreti osoba, koje je pokazao nedugo nakon dubrovačke izložbe, u ateljeu Damira Sokića u Zagrebu, nisu samo puko prenošenje, pokušaji da se napravi što vjerniji portret, oni imaju ono nešto što im daje jednu osobnu notu; on tako te ljude vidi, doživljava. Ta su lica njegovi svojevrsni komentari, u drugom mediju. Jesu li mu dragi ili su mu mrski? Ili se možda s njima šali? Od Trumpa do Milanovića i Plenkovića. Na nama je da prosudimo. Napravio je pritom i malu intrigu, nešto što je umjetnicima zapravo i jedna od bitnijih namjera - uvući onoga tko promatra u svoje djelo, navesti ga da o njemu razmišlja, da postavlja pitanja.

Na aktualnoj izložbi "Zidine. Horizonti", čiji je kustos Vanja Babić, Nino Đula ponovo izlaže svoje impresije Dubrovnika, ovaj put pred zagrebačkom publikom, u vrlo agilnoj galeriji Elvire Kranjčar na Kaptolu. Od pedesetak, koliko ih je bilo u predvorju dubrovačkog Kazališta Marina Držića, došao je do čak stotinu crteža, pažljivo raspoređenih na središnjem zidu i vitrinama uz vrlo efektan dodatak - dvije animacije nekih od izloženih radova koje je napravio uz pomoć umjetne inteligencije na nasuprotnim zidovima galerijskog prostora.

image

Tomislav Tomašević, Nino Đula, Siniša Hajdaš Dončić

Darko Tomas/Cropix
image

Nina Obuljen Koržinek, Nino Đula, Elvira Kranjčar

Darko Tomas/Cropix
image

Božo Biškupić

Darko Tomas/Cropix
image
Darko Tomas/Cropix
image

Vanja Babić i Zvonko Maković

Darko Tomas/Cropix

Đulini crteži, koje radi na različitim podlogama, no uglavnom se radi o papirima manjih formata, pršte vedrinom i bojama. Andrija Seifried, koji je zaslužan što je Nino Đula svoje likovno stvaralaštvo pokazao široj javnosti, naziva ih minijaturnim biserima.

Uz očekivane motive Grada, poput Dubrovačkih zidina, kula, krovova, Straduna, Orlandova stupa, ubacuje čemprese, mačke, pse, ljude… Potez mu je hitar, živ, spontan, izražava se mrljama i linijama, reagira u trenutku. Ima u tom njegovu pristupu i svojevrsna veza s novinarskim pozivom. Također, osjeća se u tim crtežima ljubav prema Gradu, ipak je on fetivi Dubrovčanin; prikazuje ga uglavnom ljeti, okupanog suncem u žutim i narančastim tonovima koje suprotstavlja plavetnilu mora i zelenilu biljaka.

image
Darko Tomas/Cropix
image
Darko Tomas/Cropix

Dubrovnik u Đulinim crtežima mediteranski je grad u nekim sretnim i lijepim trenucima, kada djevojka sa sunčanim naočalama sjedi na rivi, kada gospođa šeta psa, a iza nje se vide zidine i kupola katedrale, kada par sjedi zagrljen u hladu Kneževa dvora, a mačke poziraju uz kaktuse ili lete na tepihu. Da, ima u tim prizorima ponekad malo i humora, ali i nostalgije. Mnogi su od ovih crteža, zapravo, nastali na Đulinu radnom stolu, u novinskoj redakciji, okruženju posve drugačijem od prizora koje bilježi. Možda i za nekog sivog zagrebačkog tmurnog dana, kada ni vijesti nisu bile ništa bolje. Nino, za razliku od svih nas, ima barem taj dar, mogućnost da makar na trenutak pobjegne u svoj osunčani, vedri Dubrovnik.

image

Tomislav Botić i Jasenka Vlašić Krbec

Darko Tomas/Cropix
image

Nino Đula, Elvira Kranjčar, Saša Šekoranja

Darko Tomas/Cropix
image
Darko Tomas/Cropix
image
Darko Tomas/Cropix
image

Tomislav Tomašević i Mirando Mrsić

Darko Tomas/Cropix
image

Martina Bienenfeld i Nino Đula

Darko Tomas/Cropix
image

Josip Joško Tešija i Diana Sokolić

Darko Tomas/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. prosinac 2025 15:02