Veliki svjetski muzeji posljednjih se godina vrlo ozbiljno bave porijeklom svojih kolekcija, posebno onih djela koja su pribavljena za vrijeme nacističke okupacije i koja su uglavnom oduzeta židovskim vlasnicima. Pariški Louvre pokrenuo je više inicijativa vezanih za to pitanje, a jedna od posljednjih odnosi se na projekt suradnje s aukcijskom kućom Sotheby's. Sklopili su, naime, pokroviteljski ugovor usmjeren na istraživanje predmeta koje je taj muzej nabavio između 1933. i 1945. godine, trajat će, kako najavljuju iz Louvrea tri godine, i trebao bi pomoći u financiranju istraživanja koja bi mogla dovesti do povrata ali i digitalizaciji građe, organizaciji seminara, studijskih dana i publikacija.
"Ovo pokroviteljstvo odražava Sothebyjevu predanost povratu djela koja su promijenila vlasnika između 1933. i 1945. Bila je to prva međunarodna aukcijska kuća koja je imala odjel posvećen istraživanju porijekla i restituciji", ističu u Lovreau. Sothebyjev "Restitucijski odjel" osnovan je još 1997. godine i njegovi će znanstvenici, ističu iz muzeja, pomoći u istraživanju kolekcija Louvrea.
"Naš cilj je očito vratiti sve što možemo", izjavio je Sébastien Allard, voditelj odjela slikarstva u Louvreu za New York Times 2018. godine. U međuvremenu Louvre je pokrenuo online bazu podataka s 485.000 zapisa o predmetima među kojima je više od 1700 djela - pronađenih u Njemačkoj nakon Drugoga svjetskog rata, ali nikada vraćenih potomcima svojih zakonitih vlasnika - navedeno je u kategoriji Musées Nationaux Récupération (MNR). Ta djela ne pripadaju francuskoj državi, već su pod upravom Louvrea i povjerena su francuskim nacionalnim muzejima na čuvanje. Glasnogovornica Louvrea napominje, međutim, da se "partnerstvo sa Sothebyjem tiče samo onih djela koja se nalaze u kolekcijama Louvrea".
Ove dvije kuće planiraju i cijeli niz programa kako bi upozorile na problem oduzetih umjetnina koje se nalaze u zbirkama muzeja od kojih se za mnoge još uvijek ne zna tko su im bili vlasnici. Tako će 27. siječnja biti prikazan dokumentarni film "Tržište umjetnina tijekom okupacije" iz 2021. koji se temelji na nalazima povjesničarke umjetnosti Emmanuelle Polack koju je Louvre početkom 2020. godine imenovao da istražuje porijeklo umjetnina pristiglih u taj muzej prije, tijekom ali i nakon Drugog svjetskog rata. Polack je, inače, jedna od najvećih ekspertica za francusko tržište umjetnina za vrijeme nacističke okupacije, a bila je i članica međunarodne radne skupine koju je osnovala njemačka vlada kako bi identificirala nacistički plijen među zloglasnim Gurlittovim umjetninama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....