“Dok sam studirao u Barceloni na Akademiji lijepih umjetnosti, zaljubio sam se u paper-toy, počeo sam se sve više time baviti i otkrio da mi dobro ide. Godinama traje ta moja dvostruka ljubav prema likovnoj umjetnosti i prema ovoj sceni. Zapravo, i ovu scenu vidim kao umjetnost, poput skulptura kojima se oduzima umjesto da im se dodaje”, kaže nam Marko Zubak, koji je službeno uvršten u petnaest najboljih paper-toy autora na svijetu, odnosno među najbolje autore koji kreiraju igračke od papira, a čija se izložba pod nazivom “Blockhead: Disoriented Series” otvara danas u Galeriji ULUPUH.
Zubakov se rad trenutačno, paralelno sa zagrebačkom, može pogledati i na skupnoj izložbi “A journey into the Universe of Art Toys” otvorenoj u Tolosi u Španjolskoj.
Svidjelo mu se, nastavlja Zubak, što je riječ o mediju koji je besplatan, igračka koju on kreira može se skinuti preko interneta i napraviti u kućnoj radinosti. “Ta demokratičnost medija vrlo mi je bliska i bitna”, ističe.
Kockoglavi
On je jedini predstavnik ove scene u Hrvatskoj? “Vjerujem da je razlog djelomice i u tome da se stvari na ovoj sceni, koja postoji posljednjih desetak godina, rade besplatno.”
Od čega on živi? “Zapravo, od svojih slika. Također se neki moji radovi, koje stvaram paralelno s ovima koje izlažem, mogu pronaći u suvenirnicama pojedinih institucija”, kaže i nastavlja: “Naslovni ciklus odnosi se na razne vrste dezorijentacije prisutne kod čovjeka. Svaki rad iz ove serije ima vlastitu temu i nije ograničen nekom određenom vrijednošću, vremenom ni brojem ‘kopija’, s obzirom na to da je osnova svakog rada u digitalnom obliku. U samoj srži nekih od tih radova, uz dezorijentaciju, leži uvijek aktualna tema slobode, kojoj pristupam s različitih strana”.
Blockheads iz naziva izložbe u doslovnom smislu znači “kockoglavi”, u prenesenom smislu glupavi, praznoglavi, a kako se najavljuje u pozivu na izložbu, to su “uniformirani likovi jednog izmišljenog, orvelovskog svijeta koji žive dirigirano, neslobodno, sputano, nemisleće, umnožene matrice urbanih činovnika”.
Danas 39-godišnji umjetnik rođen u Zagrebu školovao se izvan Hrvatske. Prvo je upisao studij slikarstva na Accademia delle belle arti u Bologni, nakon čega odlazi u Barcelonu gdje je diplomirao na Facultad de Bellas Artes 2006. godine. I međunarodno je priznat po svom radu na ovom polju, njegov je rad uvršten u razne knjige i časopise u Europi, SAD-u i Indoneziji. U Muzeju papira u Steyrermühlu prije nešto više od godinu dana izradio je dvometarske gigantske skulpture, koje su kasnije postale dijelom stalnog postava muzeja.
Utopijski grad
Nekoliko je fotografija s njegovim papirnatim skulpturama koje se mogu vidjeti i u javnom prostoru, primjerice u Veroni. Neke su u javnom prostoru bile u sklopu izložbe, druge ne. Umjetnik ih zna i voziti sa sobom u autu i postaviti na zgodnom mjestu kako bi ih fotografirao.
Kako ljudi reagiraju na igračke kad ih vide u prostoru? “U pravilu ih svi vide vrlo pozitivno.”
U Austrijskom muzeju papira, Laakirchen-Steyrermühl, surađivao je s djecom s kojom je par mjeseci gradio “utopijski grad” od kartona, koji je zatim poslužio kao pozadina za njegove instalacije.
Prije izložbe u ULUPUH-u imao je radionice, za koje je vladao veliki interes, a koje su također bile predviđene za djecu: “Zapravo i za djecu i za starije građane. Neki su od njih pokazali velik talent za ovu scenu.”
Ono što ga je očaralo pojavljuje se na internetu otprilike 2005. i termin koji to najbolje opisuje je “urban paper toys” ili “art paper toys”. Sam umjetnik svoj prvi “custom paper toy” projekt pod imenom ye-boT initiative pokrenuo je 2009. godine , a projekt je i dalje aktivan na internetu. Paralelno je pokrenuo i časopis koji je izlazio neko vrijeme.
Na međunarodnoj sceni postoje i kolekcionari koji sakupljaju upravo ovakvu vrstu umjetnosti, a Zubakov im je rad među omiljenima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....