FAKE IT UNTIL YOU MAKE IT

Kad generacija Y interpretira neke od tema s čuvenih slika

'Generacija Y'
 

Igor Ilić ubraja se među najtalentiranije pripadnike mlade fotografske scene koji su izašli s Akademije dramskih umjetnosti, odnosno s Odsjeka fotografije ADU, osnovanog tek prije desetak godina. Njih nekolicina, među kojima je i ovaj autor, posve su promijenili pogled na suvremenu hrvatsku fotografiju, a pripadaju generaciji zbog koje na ovaj medij gledamo drugim očima. Naime, Igor Ilić pripadnik je generacije Y, milenijalaca, što je bila i tema prvog umjetnikovog ciklusa po kojem sam ga zapazila, još svojedobno pokazanog u Galeriji Studentskog centra, gdje je izlagao s još nekoliko kolega, u sklopu ciklusa “Oni dolaze”.

Ovaj je tjedan u Botaničaru promovirana knjiga posvećena fotografskom opusu Igora Ilića, a okupilo se na predstavljanju mnogo njegovih kolega. U izdanju Festivala fotografije Organ Vida ova fotografska knjiga nazvana “Fake It Until You Make It” započinje upravo ciklusom “Generacija Y”. Fotografije su to s vrlo klasičnim temama, kao što su Pietà ili mrtva priroda, no interpretirane na neklasičan način. U pozama su, gotovo identični onima na poznatim slikama iz povijesti umjetnosti, protagonisti mlade generacije, a prepoznat će se i nekoliko umjetnikovih kolega.

Puno je alkohola, zgužvanih kutija cigareta, pojedenog fast fooda, a upravo dim cigareta pridonosi toj jednoj magličastoj, zamućenoj atmosferi fotografija, koja pomalo podsjeća i na barokni chiaroscuro. Neke od slika na koje se pritom referira su “Dječak s košarom voća Caravaggia”, “Usnula djevojka od Vermeera”, “Michelangelova Pietà”... (Podsjetimo, inače, kako je nedavno Stipan Tadić naslikao rad koji se referira na Bruegelov “Seoski ples”, mladim autorima nije stran dijalog sa stranim majstorima).

U ciklusu“Nova stvarnost” Ilić fotografira izmišljeni filmski set

Kompozicijom i osvjetljenjem Ilić stvara dojam uzvišene drame u naizgled banalnoj sceni mladića i djevojaka na privatnoj zabavi. Tema su, dakle, ovih fotografija pripadnici milenijske generacije, rođeni između 1980. i 2000., kojoj, uostalom, pripada i sam autor. Pokušavalo ih se definirati na razne načine, dati im neke zajedničke točke, znalo ih se opisivati, a kako navodi i sam autor, kao lijene, razmažene, materijalistički orijentirane i besposlene ljude koji pritom pate od nedostatka ambicija. Ilićeve fotografije najviše privlače tom svojom suprotnosti, s jedne strane velika dramatika, pa čak ponekad i patetika koja je pratila ove povijesne radove, s druge strane melankolija i apatija generacije s Ilićevih fotografija.

Do sada je to njegov najpoznatiji rad. Moram priznati da me poprilično zanimalo kamo će se dalje kretati ovaj autor, nakon ovog rada posvećenoj generaciji Y. U knjizi su tri ciklusa. Dva su sljedeća ciklusa na tragu prvog. U oba traga, reklo bi se pojednostavljeno, za fotografskom istinom. Naravno, najlakše je u traganju za fotografskom istinom, odnosno, istinom prikazanom putem fotografije krenuti preko selfieja na društvenim mrežama i njihove udaljenosti od stvarnog života, tom su se temom par puta već i znali baviti. No, Ilića ne zanimaju prvoloptaške ideje, on ide jednim sasvim drugim putem.

Kroz radove pod zajedničkim nazivnikom “Nova stvarnost” Ilić fotografira izmišljeni filmski set nepostojećeg znanstveno-fantastičnog filma, njegove djelatnike, scenografiju, rekvizite... Ponekad su te fotografije sasvim apstraktne, ponekad su konkretnije, na nekima mu poziraju i pripadnici mlađe glumačke generacije. Bilo bi zgodno pokušati zamisliti radnju Ilićeva zamišljenog filma.

Ilić u ciklusu “Truth Rocks” fotografira jedan kamen na mnogo različitih načina

Treći ciklus se zove “Truth Rocks”, snimajući tek jedan kamen, na mnogo različitih načina, simulacijama od kamena koji je sletio na zemlju iz svemira, do grumena zlata, nastavlja istom temom, potragom za fotografskom istinom. Radi se, ponovno, o insceniranoj i unaprijed režiranoj vrsti fotografije kojom se ovaj autor, fotograf i glazbenik, bavi. Bit će zanimljivo pratiti kako će se dalje razvijati njegov stil. U svakom slučaju, hvale vrijedan izdavački pothvat izdavanja fotografskih monografija, među kojima je i ova Ilićeva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 00:20