IZLOŽBA 'UMJETNIK NA ODMORU'

‘Moć je nevidljiva dok ju ne isprovociraš’

 Goran Mehkek/CROPIX

“Kad ljudi dolaze na odmor, njihov je dan jedna velika razglednica”, kaže umjetnik Vlado Martek. Kako onda izgleda kad na razglednicu uđe avangardna umjetnost koja svoje korijene ima u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća?

Avangardni umjetnici iz regije, njih 11, ljeti su u Novom Vinodolskom stvarali umjetnost u sklopu projekta “Umjetnik na odmoru”, imali su svoj atelje koji je bio otvoren za javnost.

Stiglo je kasno ljeto i njihova se umjetnost pokazuje u posve drugačijem kontekstu od one u kojoj je nastala, u muzejskom prostoru.

Nisu izgubili strast

Izložbu “Umjetnik na odmoru”, koja je jučer otvorena u Muzeju suvremene umjetnosti, organizirali su Nedjeljni Jutarnji, Institut za istraživanje avangarde, kolekcija Marinko Sudac i Novi Spa Hotels and Resorts.

Mnogi su od njih počeli stvarati prije četrdeset godina, no nisu izgubili ni strast ni bunt, a potreba za komformizmom im je strani pojam. Velik i nadasve točan citat “Moć je nevidljiva dok ju ne isprovociraš” na izloženoj fotografiji u muzeju drže dvoje radnika, a ispisuje ga János Sugár, umjetnik koji je prošle godine osuđen jer je u VAM dizajn centru u Budimpešti ispisao grafit protiv kontroverzne uprave ovog muzeja, a sud je ocijenio kako nije riječ o umjetnosti.

Nije bolje prolazio ni spomenuti Martek, kojeg je 70-ih godina dok je ispisivao agitacije po gradu (“Čitajte pjesme Rimbauda”) policija privela pa “špotala”: “Sram vas bilo, profesore”. Martek ponavlja svoje citate i agitacije, no ovaj ih put ne stavlja na ulice, već na stolove hotela, u frižider, uz telefon u hotelskoj sobi. “Sretan je tko ne plati umjetnost”, jedan je od duhovitijih citata ispisan zlatnim slovima na crvenoj podlozi.

Zlatna boja bila je omiljena Kožarićeva boja sedamdesetih, izložen je pozlaćen “Isječak rijeke”, kao i skulptura na koju je posebno ponosan, “Oblici prostora”.

Matematički kod

Jedan od vizualno najupečatljivijih radova izlaže Ilija Šoškić: prizor umjetnika u šumi, u Selcu, snimljen na zgarištu dan nakon požara izgleda kao da je izašao iz Murakamijeva romana. Šoškić u šumi označuje stabla srebrnom bojom prema matematičkom kodu.

Paradoks koji prati činjenicu da socijalno osjetljivi i angažirani umjetnici stvaraju u luksuznom hotelu najbolje ocrtava rad Romela Pervolovicija koji na fotografije resorta ubacuje siromašne stambene prostore Roma u Rumunjskoj.

Performans selotejpom

Na podu je moćno platno Radomira Damnjanovića Damnjana koji na otvaranju izvodi i performans: na crnom platnu, odjeven u crno, postavio je povrće na koje sitom stavlja pigmente boje. Suvremena slika mrtve prirode. Peformans selotejpom izveo je i Bálint Szombathy.

Na otvaranju su, među brojnim uzvanicima, bili i pomoćnica ministrice kulture Vesna Jurić Bulatović, povjesničari umjetnosti Ješa Denegri, Feđa Vukić, Želimir Koščević, ali i mlađi kolege umjetnika: Ivan Mesek, Alem Korkut, Kristijan Kožul...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. studeni 2024 04:49