Popularizacijom društvenih mreža počela je medijatizacija svakodnevnog života, odnosno pretvaranje svakodnevice u medijski sadržaj koji drugi ljudi konzumiraju. Sjećate se onog cool susjeda koji bi ‘trebao imati svoj TV show’ ili želite svima pokazati najbrži put za doći na posao? Upalite vašu odabranu aplikaciju i počnite dijeliti sadržaj sa svijetom. Toliko je jednostavno. Ili možda nije?
Periscope su pokrenuli Kayvon Beykpour i Joe Bernstein te su ga razvijali samostalno kao startup. Twitter je ubrzo prepoznao vrijednost kompanije i kupio ju za pretpostavljeni iznos od 100 milijuna dolara. Nakon akvizicije, Twitter je krajem ožujka 2015. službeno lansirao aplikaciju na iOS platformi. Periscope se predstavlja pod sloganom, ‘gledajte svijet tuđim očima’. Kreatori aplikacije kažu da su htjeli napraviti nešto najbliže teleportaciji. Meerkat nema tako razrađenu PR govoranciju te predstavlja ponešto asketsku verziju Periscopea.
Aplikacija je predstavljena na poznatom američkom kulturno-umjetničkom festivalu South by Southwest 2015 (gdje su prethodno lansirane aplikacije Twitter i Foursquare), a razvio ga je tim vođen Benom Rubinom te je u daljnji razvoj aplikacije uloženo 12 milijuna dolara. Meerkat se spaja direktno na korisnikov Twitter račun te čim započne prijenos, automatski tweet je poslan kako bi se svi koji žele mogli uključiti u prijenos.
Dijeljenje iskustva je glavni proizvod koji Periscope i Meerkat nude svojim korisnicima, s tim da je sama ideja dijeljenja ovdje uzdignuta na najvišu moguću razinu, a to je da se događa u pravom vremenu.
Periscope i Meerkat funkcioniraju po sličnom principu. Otvorite aplikaciju, odaberete što želite prenijeti, stisnete snimanje i u eteru ste. Periscope se može koristiti kao samostalna aplikacija te kroz Twitter, uz opciju da svoj prijenos učinite javnim ili da ga usmjerite na konkretne osobe kao što su prijatelji i obitelj. Tijekom samog prijenosa, vaši pratitelji na Twitteru i na pojedinoj aplikaciji mogu vam uživo komentirati prijenos i postavljati pitanja te mogu jednostavno srcima reći da vole ono što im pokazujete. Obje aplikacije su osmišljene da rade tako da mobitel držite uspravno, zbog lakše interakcije i odgovaranja na komentare.
Meerkat je možda u tržišnoj utakmici prestigao Periscope te prvi izašao na tržište, međutim presjek prevladavajućeg mišljenja kaže da Periscope trenutno nudi bolje korisničko iskustvo. Broj povoljnijih kritika idu u korist Periscopea, o Periscopeu se više priča, a službena Appleova trgovina aplikacijama bilježi više kritika korisnika i samim time i više pozitivnih kritika za Periscope. S druge strane, jedino je Meerkat prisutan na Android telefonima i premda radi bez većih problema (ipak je trenutno u fazi beta testiranja) korisničko iskustvo ostavlja još mnogo prostora za napredak. Periscope kao i Meerkat nudi opciju komentiranja na videima te sada već standardizirani oblik likeanja onoga što se vidi.
Ključna razlika koja daje Periscopeu prednost je mogućnost da se prijenosi sačuvaju na 24 sata. Meerkat tu opciju nema, odnosno prijenosi se ne mogu reprizirati te nestaju čim završe.
Druga komponenta koju će obje aplikacije morati dodati je mogućnost da se njihov prijenos uglavi na tradicionalne internetske platforme kao što su news portali ili blogovi te na platformu s kojom su zbog načina donošenja sadržaja intrinzično povezane, a to je taj vražji Twitter. Povezanost obje aplikacije s Twitterom, često nerazumljivom aplikacijom instantnosti svega, logičan je brak te predstavlja sljedeći korak u zaobilaženju tradicionalnih medijskih servisa (Periscope je u vlasništvu Twittera, dok je Meerkat ‘samo’ donekle integriran).
Periscope je unutar prvih 10 dana počelo koristiti milijun korisnika, vrlo malen postotak Twitterovih 300 milijuna. Ekspanzija na video je nešto što Twitter aktivno radi, kako bi ojačao svoju prisutnost i povećao svoju ponudu korisnicima, ali i oglašivačima. Meerkat i Periscope su potentni alat svakog proizvođača sadržaja. Međutim, kakvog?
Tijekom svog mladog života Periscope i Meerkat su nam već donijeli prijenose uživo s ulica Baltimorea gdje se vodi nova bitka za ljudska prava, ali jednako tako smo mogli vidjeti kako najbolje uz pomoć četke i sušila izravnati kosu. Jedna od najvećih zvijezda Periscopea, Amanda Oleander, koju mediji nazivaju novom Kim Kardashian, svaki dan radi prijenose, a popularnija je od zvijezda kao što je Ellen DeGeneres. Amandini prijenosi uključuje sve; od ručanja pa do čekanja u autu u prometu, a njezina svakodnevica je ‘voljena’ preko sedam i pol milijuna puta.
Upravo u rukama uobičajenih korisnika društvenih mreža, neprofesionalcima, Periscope i Meerkat će vjerojatno najčešće biti upravo ono što Periscope za sebe kaže, a to je vlastito iskustvo kroz tuđe oči. Međutim, što Periscope i Meerkat znače velikim medijskim kućama?
CNN-ov novinar Max Foster jedan je od prvih koji je koristio aplikaciju kada je pratio rođenje princeze Charlotte. Tako je on pričao s korisnicima, čitao vijesti i istovremeno izvještavao, dok je većina drugih morala pričekati da se snimljeni materijal obradi i prezentira gledateljima s odgodom koja u digitalnim medijima znači smrt.
Kako su trenutno jedine dvije relevantne aplikacije za prijenos uživo, Periscope (i Twitter koji stoji iza njega) i Meerkat stalno pokušavaju nadmašiti jedno drugo. Tako Periscope aktivno nastupa prema svojim celebrity korisnicima te ih nagovara da pređu s Meerkata na Periscope, odnosno da Periscope koriste ekskluzivno.
Kako bi se diferencirao, Meerkat je stupio u ekskluzivno partnerstvo s Madonnom (@madonna), a među popularnijim Meerkat korisnicima nalaze se glumica Nora Segura (@norasegura), news portal Mashable (@mashable), rapper Snoop Dogg (@snoopdogg) te komičar i talk-show voditelj Jimmy Fallon (@jimmyfallon).
Tim koji stoji iza hrvatske inačice popularnog glazbenog show ‘The Voice’ upregnuo je Periscope prilikom emitiranja emisije na HRT-u te je svojim pratiteljima i fanovima na društvenim mrežama ponudio ekskluzivni pogled iza scene ove medijske senzacije.
Negativni aspekti raširenosti i upotrebe ovakvih aplikacija također su dokumentirani. Periscope je već postao izvor kontroverzi zbog piratstva, jer su korisnici prenosili premijeru pete sezone "Igre prijestolja" te boks meč između Floyda Mayweathera i Mannyja Pacquiaa.
Aplikacije poput Periscopea i Meerkata stvaraju i medijske nusprodukte koji korisnicima pružaju još više sadržaja, tako stranice poput onperiscope.com i meerkatstreams.com skupljaju sve prijenose koji u trenutku idu uživo na jedno mjesto radi lakšeg pristupa. Takvi distribucijski punktovi naglašavaju problem piratstva, ali otvaraju još jednu problematiku. Periscope i Meerkat identificirani su kao platforma na kojoj se razni oblici zlostavljanja gotovo ne mogu izbjeći.
No, vratimo se na sam početak priče. Hoće li Periscope i Meerkat zaokupirati pažnju korisnika ili će postati aplikacije za usku nišu korisnika koji ih najbolje razumiju u ovom trenutku je teško reći, a to nikako nije nešto što kreatori i vlasnici ovih aplikacija žele čuti, pogotovo Twitter, koji se na Periscope kladi s velikim novcima.
SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....