HDZ je prva stranka osuđ na za korupciju, a SDP gura zemlju naprijed. Stranke poput ORaH-a i Živog zida ne mogu nam donijeti čudo, a Tomislav Karamarko nema ekonomska znanja da bi bio premijer.
Zato jeZoran Milanović pravi izbor i najbolja prilika da se zaustavi povratak HDZ-a na vlast” - ovo su neki od ključnih naglasaka iz komunikacijske strategije koju je za SDP izradio PR stručnjak iz Amerike Alexander Braun.
Osnovne poruke
Globus je prvi došao do ovog ekskluzivnog materijala koji otkriva cijelu PR strategiju vladajuće stranke za izbore. Dokument je to koji su vidjeli rijetki u SDP-u, ali Globus je preko svojih izvora iz stranke uspio prvi doći do strategije koja se već provodi od početka godine. Braun u svom planu u nekoliko točaka definira fokus kampanje, navodi osnovne poruke, ukazuje na slabosti HDZ-a, ali i SDP-a, savjetuje koji se projekti moraju komunicirati, analiz ra birače koje SDP mora ponovno privući...
“Kad je SDP došao na vlast ekonomska kriza bila je na vrhuncu, a zemlju je vodio korumpirani HDZ. U posljednje tri godine SDP je povukao zemlju naprijed. Zemlja je na izlasku iz recesije, a fokus kampanje mora biti na ekonomiji i stvaranju novih radnih mjesta. To se može postići konstantnim podsjećanjem birača na sve reforme i projekte koje je SDP pokrenuo”, piše Braun i poziva se na istraživanja koja kažu da su građanima najvažnije teme o nezaposlenosti i rastu BDP-a.
U ovom dijelu američki PR-ovac sugerira teme koje se moraju komunicirati. Vlada se, kaže, obračunala s korupcijom, rasteretila srednju klasu smanjenjem nameta na plaću, pokrenula borbu sa sivom ekonomijom, počela s legalizacijom objekata, uspostavila fiskalizaciju, sredila socijalne naknade, lansirala garanciju za mlade, otvorila Hrvatsku EU fondovima, potakla rast malog i srednjeg poduzetništva, uvela preferencijalno glasanje i počela s projektom izgradnje Pelješkog mosta.
“Sad treba dobro komunicirati reformu lokalne i javne uprave i samouprave te građanima pojasniti kakvi su benefiti izgradnje željezničkih pruga”, sugerira Braun u strategiji i teme koje dosad nisu bile dobro naglašavane. Vlada je, piše, pokrenula i projekt oprosta duga siromašnima, a upravo je “Novi početak”, slogan koji prati kampanju, djelo Alexa Brauna. Njegov je i slogan “Naprijed, a ne nazad”, a to je zapravo preslikao iz Obamine kampanje za predsjednika SAD-a, što se jasno navodi u ovom povjerljivom dokumentu. U jednom poglavlju strategije čak i analizira slučajeve iz Obamine kampanje 2008. i 2012. sa sloganima “Change we can belive” i “Forward”.
Kako doznajemo, Braun je htio dati i nešto drukčiji slogan za kampanju s EU fondovima, ali SDP-ovcima je to bilo previše amerikanizirano, pa su se odlučili na “Zajedno do EU fondova”. Također, Braun je osobno zaslužan za pisma koja “potpisuje” i naslovljavajući osobno po imenu birače Milanović šalje po Hrvatskoj.
“Zatekli smo pokradenu, zapuštenu i neurednu zemlju u kojoj su nezaposlenost i siromaštvo uzimali sve više maha. Preuzeli smo tada odgovornost, pokrenuli smo i provodimo reforme o kojima su drugi neumorno govorili, istodobno neumorno bježeći od njih...” piše Milanović u tom svom pismu, a to je ono što mu je upravo Braun savjetovao: “SDP je prvo morao srediti nered u kojem je HDZ ostavio državu.”
Kad je riječ o oporbi i HDZ-u, u strategiji se sugerira osobni napad na šefa Tomislava Karamarka, ali i podsjećanje da bi HDZ zemlju ponovno gurnuo unatrag.
U srazu s Tomislavom Karamarkom, smatra Braun, Milanović bi odnio pobjedu jer je obrazovaniji, upućeniji u gospodarske teme, verbalno jači, a njegova je Vlada nekorumpirana i transparentna. HDZ je, nastavlja Braun, stranka osuđena za korupciju, financirali su se iz crnih fondova, nemaju ekonomski plan, i još je Karamarko bio šef tajne službe, što nije dobro za mjesto premijera.
“Povratak HDZ-a zaustavio bi reforme i vratio zemlju unatrag i to treba spriječiti. SDP nema alternative, a Milanović je pravi izbor za premijera”, poruke su koje do izbora moraju komunicirati stranački i Vladini čelnici.
Zato Milanović stalno Karamarka zove na sučeljavanje, što mu je također savjetovao Braun, jer su zaključili da je najslabija karika oporbene stranke zapravo njen šef.
Braunu su zanimljivi i birači ORaH-a te Živog zida. SDP-u zato savjetuje diskvalifikaciju tih stranaka.
“Ne možemo očekivati da će te stranke donijeti čudo, a birači bi trebali znati da ne mogu vjerovati ORaH-u i Živom zidu da će glavne promjene doći preko noći”, navodi se u strategiji.
Sukobi na ljevici
Svi SDP-ovci moraju prema javnosti komunicirati i to da konkurencija na ljevici nema nikakav ekonomski program, a stranka bi trebala vratiti birače koji su sada otišli ORaH-u i Živom zidu.
“Kukuriku-koalicija izgubila je priličan broj birača u sredinama gdje su bili tradicionalno jaki, poput Zagreba, Istre, Rijeke, a ti birači najviše se preklapaju s biračima ORaH-a. Zato treba privući te birače!” zaključuje se u strategiji.
Posebnu pozornost Braun pridaje tzv. swing glasačima, odnosno onima koji su se udaljili od SDP-a i koji sada ili glasaju za neku drugu stranku ljevice ili zbog razočaranja ne izlaze na birališta. Te birače, piše u strategiji, može se privući komuniciranjem pozitivnih poruka o tome kako je ova Vlada pomogla ljudima u svakodnevnom životu, oprostila dugove, niži su troškovi života, otvaraju se mogućnosti za mlade, brine se o veteranima, kreira nove poslove, krenuli su u reformu javnog sektora...
Ono što je posebno bitno za svaku strategiju to su analize biračkog tijela. Braun kaže kako je SDP izgubio podršku kod birača srednje dobi i mladih. Također sve manje ih podržava i urbana sredina, kao što je Zagreb, a moraju se potruditi i kod povratka ženskog dijela birača. Podržava ih, piše Braun, samo 13 posto mladih. Najnovije ankete kažu da je taj postotak smanjen na 11 posto. Stariji i umirovljenici zasad su stabilno biračko tijelo. Zato je SDP početkom godine izmijenio Zakon o porezu na dohodak, čime su povećane plaće za više od milijun ljudi, a ministar Mirando Mrsić obilazi Hrvatsku sa svojom Garancijom za mlade.
Umirovljenike zadržavaju mirovinama koje se nisu smanjivale, nego blago rasle, a kako bi privukli žensko biračko tijelo, odlučili su progurati ženske kvote na listama za Sabor.
“SDP stoji loše kod mladih i kod onih srednje dobi dok HDZ ima podjednak broj birača u svim dobnim skupinama. Nisu stvoreni novi birači i to je problem. Također, SDP ima obrazovaniju strukturu birača, ali dio je preotela Mirela Holy”, navodi se u strategiji.
Braun naglašava slabosti s kojima bi se SDP mogao susresti u kampanji te daje odgovor kako se suočiti s time. Napadi bi se mogli događati, prognozira Braun, na temama poput Plana 21 koji nije ispunjen. SDP je obećao velike reforme, a nisu sve napravljene, a kad se pojave takvi napadi, zaključuju se, treba odgovoriti da je SDP zatekao očajnu situaciju i da zemlja tek sada može ići naprijed.
“Povučeni su nužni koraci koji omogućavaju da Hrvatska ide naprijed”, poruka je koju Braun šalje SDP-ovcima.
PR-ured na Iblerovu trgu
Osim strategije do koje smo došli, saznali smo i još detalja o angažmanu ovog PR stručnjaka. Naime, iako se dosad mislilo da je Braun angažiran jer je SDP tako htio, Globus doznaje da se zapravo njegova konzultantska kuća PSB sama nudila SDP-u jer im je trebao takav jedan posao u ovom dijelu Europe. Također, iako su neki objavili da se Braun preselio u Zagreb, Globus saznaje da to nije točno. Braun dolazi po potrebi u Hrvatsku, a u Zagrebu ima suradnika, 25-godišnjeg Amerikanca, koji komunicira sa strankom i navodno ima svoj ured na Iblerovu trgu.
Nevidljivi PR mag, diskretan i moćan čarobnjak za kampanje, kako mu je svojedobno tepao časopis Forbes, stariji je potpredsjednik američke konzultantske kuće PSB, radio je kao savjetnik u više od 50 kampanja diljem svijeta, a između ostalog surađivao je s bivšim britanskim premijerom Tonyjem Blairom, možda novom američkom predsjednicom Hillary Clinton, uspješno je lansirao novu političku stranku ANO u Češkoj, a radio je i na pozicioniranju brojnih poznatih svjetskih brandova poput Microsofta i Forda.
Ne daje intervjue, rijetko se pojavljuje u javnosti i sve što radi s premijerom i strankom dosad je bilo skriveno.
Stranka skriva i iznos koji je s njim dogovoren. Neki su navodili da je riječ o oko 2,5 milijuna kuna, neki da je riječ o 3 milijuna kuna, a Globus doznaje da je ipak riječ o nešto većem iznosu koji pokriva i njegov honorar, putne i sve ostale troškove. Dosad se s Milanovićem susreo tri puta, a razgovarao je i s nekim ministrima u Vladi, posebice sa Sinišom Vargom. Nedavno se pojavio na stranačkom skupu u Tuhlju, ali nije držao nikakve radionice, tek se kurtoazno pozdravio sa stranačkim čelnicima i upoznao s novom glasnogovornicom stranke Danicom Juričić Spasović.
S Braunom je dosad najviše komunicirao Tomislav Korman, koji je nakon dobivanja stipendije brzo napustio glasnogovorničko mjesto i otišao u inozemstvo, a Braun za sada više vremena provodi u komunikaciji sa svojim suradnikom u Zagrebu, promatra što se događa i provjerava drži li se SDP njegova plana.
A prema svemu sudeći, premijer i njegovi suradnici slušaju Brauna.
Približavanje mladima
“Ljevica u Europi mora stajati na strani naroda, a ne elite”, izjavio je još 2008. u jednom od rijetkih intervjua za češke medije.
Koliko Braun ima utjecaja na Milanovića, a koliko je za njegovo “humaniziranje” zaslužan Nikola Jelić, glasnogovornik Vlade, naši sugovornici nisu htjeli komentirati, ali jasno je da svojim savjetima želi vratiti “ljevicu na stranu naroda, a ne elite”, a od premijera stvoriti pristupačnog političara. Zato su čak i otkupili fotografiju Milanovića i starije gospođe u Gunji s kojom se premijer grli, pa je sad ta fotografija naslovna na SDP-ovoj web-stranici. Premijer sad i ruča u studentskoj menzi (Braun mu kaže da se mora približiti mladima), stavlja ruku na rame vođi braniteljskih prosvjeda Đuri Glogoškom (ne ulaziti u sukobe)...
“Premijer se spustio među ljude, izbjegava sukobe, pokazuje razumijevanje, jasnije naglašava uspjehe, piše pisma naslovljena imenom i prezimenom, obilazi gradilišta, grli branitelje, smije se i ne govori više latinski”, primjećuje nekoliko PR stručnjaka s kojima smo razgovarali, dok poruke koje se šalju i slogane ocjenjuju neinovativnima, ali okrenutima prema budućnosti.
Neki PR stručnjaci primjećuju kako Milanoviću sada nije strano ni pucanje iz kubure, čime ostavlja bitno drukčiji dojam nego dosad, a pojedini komunikolozi kažu kako ih ne bi čudilo da se Milanović uskoro pojavi na Cvjetnom trgu na kavi ili da ćemo ga uskoro možda gledati kako na Dolcu kupuje namirnice.
“Milanović sad radi sve čemu se opirao, a zapravo je riječ o uobičajenom političkom marketingu na Zapadu. Prikazuje se kao jedan od nas, dok se dosad ponašao kao elitist. On je sad prvi čovjek na usluzi svima. Discipliniran je, očito se drži zacrtane strategije, a demantira i kritike. Evo, prije neki dan otvarao je autocestu rano ujutro, a govorili su mu da je lijenčina i da spava do kasno. Čini mi se da se tu gleda i na Cameronovu kampanju koja ima slogan “Let’s stay on the road to stronger economy”. Samo je pitanje zašto nije prije slušao Zinku Bardić koja mu je sve to već sugerirala”, pita se ovaj iskusni PR-ovac.
Odgovor smo potražili i kod Zinke Bardić, bivše premijerove posebne savjetnice za medije koja ga je zbog neslaganja napustila i o razlozima progovorila u pismu koje mu je napisala. Ona svoj odnos s Milanovićem nije htjela komentirati, kao ni navodno pismo.
Poručila je samo da je sve što je željela reći već rekla osobno Milanoviću.
SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....