U jeku pozitivnog trenda na domaćem tržištu kapitala, dok se mračna sjena globalne ekonomske krize, slabo poznata i nedovoljna da ozbiljnije ugrozi euforiju raširenu među domaćim ulagačima, činila jako dalekom i posve bezopasnom, horde hrvatskih građana preko noći su postajale novopečeni vlasnici vrijednosnih papira.
Nije ni čudno; tijekom devet godina kontinuiranog rasta, vrijednost indeksa Zagrebačke burze (CROBEX) doslovno se usedmerostručila. Isključimo li pritom mršavu 1999. godinu, koja je po mnogočemu označila prekretnicu u kratkoj povijesti samostalne države, prosječan godišnji prinos, opet izražen izvedbom CROBEX-a, narastao je do nevjerojatnih 30%, a spektakularan uzlet dionica nipošto nije prošao nezapaženo, namamivši poveću količinu svježeg kapitala u smjeru dionica.
Edukativna kampanja
Strah od neizvjesnosti i zazor od rizika inherentnih tržištima kapitala već se 2008. godine pokazao opravdanim, i tada se činilo da je većina naučila lekciju i izvukla odgovarajuće pouke. Godinama nakon te epizode, kada se spomenuti prinosi doimaju nedostižnima, Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa) provodi novu edukativnu kampanju koja ima za cilj informirati građane i podići opću razinu financijske pismenosti, privlačeći pozornost javnosti putem medija i u izravnom kontaktu s ulagačima.
Motivacija je pritom lako shvatljiva - proces globalizacije nije zaobišao ni Hrvatsku, privlačeći potencijalne ulagače iznimno širokom ponudom dostupnih financijskih instrumenata koji su još prije nekoliko godina graničili s opskurnošću, a danas gotovo pa spadaju u mainstream.
Hanfa provodi edukativnu kampanju kako bi upozorila građane na rizike online trgovanja. Na fotografijama su poruke iz Hanfine kampanje koje su vrlo slične moru naizgled neodoljviih oglasa na internetu koji redom nude mogućnost bogaćenja preko noći: oglašavajući izmišljeni proizvod (KPN ili Komplicirani proizvod za neinformirane). Hanfa poziva građane da se pažljivo informiraju o proizvodima prije nego što donesu bilo kakvu odluku
Otuda i pomno smišljena intonacija kampanje koja, nimalo slučajno, vizualno nalikuje moru naoko atraktivnih oglasa na internetu koji redom nude mogućnost bogaćenja preko noći, oglašavajući izmišljeni proizvod (KPN ili Komplicirani proizvod za neinformirane) kako bi se ulagači upozorili na rizike online trgovanja.
Umjesto modela brze zarade, Hanfa ulagačima skreće pozornost na karakteristike proizvoda koje zavređuju posebnu pozornost, od provjere ovlaštenja pružatelja usluga do informiranja o ključnim značajkama i rizicima ponuđenih proizvoda. Kao izražene indikatore povišenog rizika djelatnici Hanfe pritom ističu obećanja o visokom prinosu i izostavljanje određenih rizika i/ili troškova, ili pak konkretnih detalja o proizvodu.
Evolucijom financija brojni su kompleksni financijski proizvodi našli put do prosječnog ulagača, koristeći internet kako bi nadišli fizičke granice i ina ograničenja, omogućavajući svakoj punoljetnoj osobi s kreditnom karticom ili bankovnim računom da se upusti u avanturu u nepoznato.
Izbor je doista šarolik i investicijski portfelj lako se može napuniti proizvodima koji osiguravaju izloženost spram svake zamislive kategorije aktive, ali svatko pritom treba voditi računa o vlastitim financijskim mogućnostima, financijskom statusu, stupnju razumijevanja prirode pojedinog financijskog instrumenta i slično.
Financijska pismenost
Imajući u vidu ranjivost malih ulagača, Hanfa posebno apelira na opasnosti stihijskog pristupa, paralelno provodeći detaljno istraživanje o razini financijske pismenosti građana koja bi trebala dati odgovore na brojna pitanja.
Studija se provodi po OECD metodologiji, u organizaciji Hanfe i Hrvatske narodne banke uz koordinaciju Ministarstva financija, i kako navodi Petar-Pierre Matek, predsjednik Upravnog vijeća Hanfe, poslužit će kao dobra podloga za definiranje daljnjih aktivnosti Hanfe, ali i ostalih financijskih institucija u vezi s financijskim opismenjivanjem. Iako statistika predstavki i pritužbi građana već dulje vrijeme stagnira, ti podaci zapravo i nisu osobito relevantni jer određeni postotak ulagača naprosto nije svjestan mogućnosti da u rješavanje problema (ili nedoumica) može aktivno uključiti i nadležnog regulatora.
Potencijalni bi ulagači trebali detaljno proučiti karakteristike ponuđenih proizvoda i ponuđača koji sofisticirane proizvode nude nadohvat ruke, a potom i mehanizme zaštite.
To se prije svega odnosi na brojne rizike koji vrebaju ulagače, čak i kada je riječ o već etabliranim proizvodima koji ničim nisu u koliziji s postojećom regulativom.
Važne informacije
Mogućnost dramatičnih oscilacija te djelomičnog ili čak potpunog gubitka inicijalne investicije (a onda, u najekstremnijim okolnostima, i više od toga) svakako je u prvom planu, no to je tek jedna od ključnih komponenti ulaganja.
Premda je ponuđač dužan pružiti sve potrebne informacije, opasnost od skrivenih naknada i troškova prilično je realna, baš kao i nemogućnost “izlaska” ili pak nepovoljnog poreznog tretmana. Sve to nameće ulagačima potrebu da se na vrijeme podrobno informiraju.
Tri razine nadležnosti: Kome se obratiti u slučaju prevare
Prilikom odabira investicije svakako valja utvrditi nadležnost regulatora, jer pojedini proizvodi i usluge spadaju pod ingerenciju inozemnih nadzornih tijela. U tom slučaju razlikujemo tri razine nadležnosti. Naravno, u situaciji kada se stvari odvijaju željenim tokom, pitanje nadležnosti obično pada u drugi plan. Ali ako nešto krene po zlu, iskorak izvan hrvatskih granica donosi niz potencijalnih problema praktične naravi, poput činjenice da je za spor nadležna sudbena vlast države iz koje dolazi ponuđač, što pak iziskuje fizičku prisutnost oštećenika u toj državi.
1. PONUĐAČI IZ HRVATSKE
U prvoj varijanti riječ je o domaćim ponuđačima koji spadaju pod izravnu nadležnost Hanfe, a podrazumijevaju i precizan sustav zaštite ulagača (uključujući i Fond za zaštitu ulagača)
2. PONUĐAČI IZ EU
Ponuđači iz Europske unije udovoljavaju zakonodavnom okviru i standardima usklađenima onima u Hrvatskoj, pri čemu Hanfa, u slučaju problema, može asistirati ulagačima koji svoje pritužbe moraju uputiti nadležnim tijelima članice Europske unije
3. PONUĐAČI IZVAN EU
Izvan granica Europske unije mogu pak vrijediti bitno drukčija pravila i u toj je situaciji ulagač na neki način prepušten sam sebi, primoran da samostalno osigura potrebnu pravnu pomoć
Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija EPH i Hanfe, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....