Kofola, brzorastuća češko-slovačka grupacija koju vodi Jannis Samaras, zainteresirana je za kupnju Lipičkog studenca koji koprivnička Podravka prodaje već nešto dulje od dvije godine, zaključak je razgovora s nekoliko informiranih sugovornika iz branše pića nakon što je prošli tjedan Badel 1862 objavio kako je Kofolinoj Radenskoj prodao brendove Nara, Inka i Voćko.
Dobro upućen izvor iz industrije potvrdio nam je da su Kofola i Podravka razgovarale o kupoprodaji Lipičkog studenca. Izvor blizak Podravki kratko nam je poručio da nikada do sada kompanija nije bila bliže prodaji, no Kofolu kao mogućeg kupca nije mogao potvrditi s obzirom na to da je riječ o burzovno osjetljivoj informaciji. Marián Šefčovič, generalni direktor Radenske i regionalni menadžer za Adria regiju unutar Kofole, na pitanje o interesu za Lipički studenac kaže: - Adria regija je iznimno važna za Kofola grupu u smislu daljnjeg razvoja te možemo potvrditi da razmatramo brojne mogućnosti, ali trenutno je prerano za daljnje komentare.
Podravka se na prodaju Lipičkog studenca odlučila nakon što su u toj koprivničkoj kompaniji zaključili da na tom biznisu ne mogu stvarati značajnu dodanu vrijednost, jer su analize pokazale da im biznis pića ne podiže ukupnu profitabilnost pa nemaju mogućnosti u njega dalje ulagati, no u dvije godine nisu uspjeli pronaći kupca.
S druge strane, Kofola je posljednjih godina u akciji brzog rasta i osvajanja tržišta, a nakon što je krajem 2014. godine od Pivovarne Laško i DBS banke za 64,65 milijuna eura kupila slovensku Radensku, obvezala se, zapravo, na izgradnju nove regionalne pozicije na njezinu starom tržištu bivše Jugoslavije, a svojem je portfelju bezalkoholnih pića dodala prvu mineralnu vodu. Kofola je u konačnici Radensku, nakon kupnje udjela od malih dioničara, platila 69 milijuna eura. Kupnja tradicionalnih brendova Nare, Inke i Voćka uz preuzimanje punjenja i distribucije Pepsi Cole od Badela 1862 dio je strateškog plana gradnje regionalne pozicije za Radensku. Neslužbeno se na tržištu spominje da je Kofola te brendove platila tri milijuna eura, a iz kompanije nisu potvrdili podatak ističući da je riječ o poslovnoj tajni.
- U Kofoli su spajanja i akvizicije (M&A) dovedeni do savršenstva, teži se jednostavnom i fleksibilnom donošenju odluka te nalaženju najboljih rješenja za sve strane uključene u transakciju. Kofola marljivim i vještim lokalnim pojedincima daje priliku daljnjeg napretka unutar velike srednjoeuropske tvrtke u poticajnoj obiteljskoj atmosferi, što nijedan međunarodni div ne može ponuditi. Mi zadržavamo lokalnu proizvodnju i brendove, donosimo snažnu distributivnu mrežu, kao i ulaganja u istraživanja i razvoj. U skladu s tim vjerujemo da bi, uz nekoliko značajnih iznimki, snažni lokalni brendovi trebali ostati lokalni budući da u vlastitom okruženju predstavljaju emocionalnu vrijednost svojim kupcima - kaže Šefčovič, tajnovit i kad je riječ o budućem iznosu ulaganja u donedavno Badelova pića.
Ističe, pak, da je prvi korak rekonstrukcija marketinške strategije te ne smatra problemom činjenicu da je tržište gaziranih pića u padu. - Vidimo značajan potencijal u sektoru. Vjerujemo da možemo preuzeti dio tržišnog udjela s brendovima koji su prepoznatljivi na lokalnom i regionalnom tržištu u kontekstu tradicije, povijesti i emocionalne povezanosti uz cjenovnu prihvatljivost - kaže Šefčovič te potvrđuje da će se proizvodnja Voćka, Nare i Inke preseliti u Sloveniju. - Trenutno nemamo planove otvaranja proizvodnih pogona u Hrvatskoj, no uvijek tražimo nove prilike - dodaje.
Jamnica dovela do odluke o prodaji
Kofola je u prva tri kvartala prošle godine ostvarila 203 milijuna eura prihoda uz rast prodaje od 16,3 posto, a neto dobit razdoblja iznosila je 22,2 milijuna eura. U tom su razdoblju potpisali i ugovor o kupnji 40 posto udjela u Water Holding Grupi, drugom najvećem proizvođaču vode i bezalkoholnih pića u Slovačkoj, što mora odobriti tamošnja antimonopolna agencija. Na hrvatskom tržištu vode suvereno, pak, dominira Jamnica koja je u 2014. godini, prema podacima Fine, ostvarivala 85 posto ukupnih prihoda tržišta, odnosno 1,5 milijardi kuna.
Nakon Jamnice s brendovima Goda, Jamnica, Jana i Mivela, drugi igrač na tržištu su Podravkini Studenac i Studena, a među većima na malom dijelu kolača koji ostaje iza Jamnice još su Sarajevski kiseljak i voda Sveti Rok.
Upravo je nemogućnost Podravke da zauzme značajniji tržišni udio u okršaju s Agrokorovom Jamnicom i dovela do odluke o prodaji biznisa s vodom.
I
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....