Nakon što je odradio ulazak Ubera na hrvatsko tržište, Švicarac Loic Amado po istom je poslu otišao u Pakistan. Davor Tremac preuzeo je funkciju generalnog menadžera Ubera za Hrvatsku, u kojoj sada radi lokalni tročlani tim. Tremac se potpuno uklapa u sliku Uberovih ambicioznih kadrova. Taj 33-godišnji Zagrepčanin, diplomirani inženjer strojarstva sa završenim MBA-om u Španjolskoj, deset je godina bio na različitim pozicijama u konzultantskoj tvrtki McKinsey. Osnovao je i start-up tvrtku u Njemačkoj, koju je u međuvremenu prodao. Sredinom prošle godine javio se na natječaj Ubera i prošao žestoku selekciju koja je trajala mjesecima. Selekcijski postupak uključivao je i višesatne testove te rešetanje brojnih menadžera u Uberu, zaključno s menadžerom za Europu i Afriku.
Kakvi su poslovni rezultati Ubera nakon prva četiri mjeseca poslovanja u Hrvatskoj?
Od 22. listopada, kada smo ušli na tržište u Zagrebu, izuzetno se dobro razvijamo. I prije samog početka rada imali smo desetke tisuća downloada aplikacije na razini Hrvatske. Unatrag deset mjeseci u Zagrebu smo zabilježili oko 200 tisuća pogleda na aplikaciju. To samo govori o izuzetnoj potražnji za uslugama Ubera. Uz to, cijelo vrijeme imamo i rast broja vozača partnera koji se priključuju platformi i rast vožnji. Za sada je sve jako dobro.
Koliko je dosad realiziranih vožnji, koliko je vozača? To su konkretni podaci koji pokazuju razinu poslovanja.
To se svakodnevno mijenja pa nemamo podatke. Koliko je puta skinuta aplikacija, nije ključan pokazatelj. Broj realiziranih vožnji i vozača partnera imamo, ali je poslovna politika da ne izlazimo s tim podacima.
U redu. Mjere li se dosad realizirane vožnje na razini nekoliko tisuća?
Da, brojke su u tisućama i kad je riječ o realiziranim vožnjama i zainteresiranim vozačima partnerima koji se žele priključiti platformi. Ali, imamo, primjerice, podatak da je dosad 57 različitih nacionalnosti isprobalo Uber u Zagrebu. Ili da je rekorderka po duljini vožnje žena koja je angažirala vozača na četiri i pol sata; bila je u šopingu, na Bregani, i obavila, očito, sve što je trebala.
Naišli ste na velik otpor zagrebačkih taksista. Ima li ipak onih koji rade i za nekog taksi prijevoznika i preko Ubera? Moraju li se zbog straha skrivati?
Ima takvih vozača. Uber nije konkurencija taksistima, sve veći ih se broj prijavljuje i na rad preko Ubera. Koriste to kao dodatni izvor prihoda između vožnji ili kad nemaju posla.
Je li se situacija malo primirila s obzirom na to da je bilo i fizičkih napada na vozače Ubera?
Situacija se smirila. Nije nam bio jasan toliki otpor jer nismo konkurencija taksistima, štoviše, otvoreni smo prema tome da nam se priključe i rade kad god žele. Bilo je nekoliko napada, što verbalnih, što fizičkih, na partnere vozače, moram reći da je policija brzo i dobro reagirala. Uvijek smo stali iza svojih vozača i naš je stav da nasilje nikada nije način rješavanja problema.
Zašto tvrdite da Uber nije konkurencija taksi prijevoznicima kada je upravo to?
Zato što je iskustvo sa svih tržišta na koja je Uber ušao pokazalo da je ukupan broj vožnji i korisnika porastao. Kada je 2010. godine tržište taksi prijevoza u Zagrebu bilo deregulirano, cijena je pala i mnogo je novih putnika počelo koristiti vožnje. Tako je i sada. S našim dolaskom povećao se broj korisnika usluga prijevoza.
Ne želite otkriti broj vozača partnera. Imate li ih dovoljno za pružanje efikasne usluge u bilo kojem dijelu Zagreba, dakle onih nekoliko minuta čekanja na vožnju?
U ovom trenutku imamo ih dovoljno, ali kako iz tjedna u tjedan bilježimo porast potražnje, tako dodajemo nove vozače partnere. Misija Ubera je omogućiti putnicima da jednim dodirom tipke dobiju vozilo s vozačem u roku od nekoliko minuta te da svim ljudima koji žele voziti i zaraditi to omogućimo u najkraćem roku. Prosječno vrijeme čekanja od zahtjeva do dolaska vozila je četiri minute. Na razini regije, to je jako dobar rezultat.
Uber je imao problema u Zagrebu, ali i ostalim europskim gradovima zbog strožih regulatornih ograničenja. Je li to usporilo širenje u Europi?
Cijelo smo vrijeme u dijalogu s gradskim vlastima, ne samo Zagreba nego i drugih hrvatskih gradova. Cilj nam je da postoji regulativa na razini države za privatni najam vozila s vozačem. To je sada prepušteno lokalnoj razini. Bilo je tržišta gdje su gradske vlasti kao i u Zagrebu stale na stranu taksista. Jednako tako, ima tržišta na kojima je Uber jako dobro dočekan. U Estoniji će vlada među prvima u Europi donijeti zakon o ride sharingu, surađujemo s poreznim vlastima i svi će vozači partneri putem Uberove aplikacije moći podnositi poreznu prijavu. Cilj Ubera je da se svuda u svijetu postavi regulativa u skladu s tržištem i tehnologijom 21. stoljeća.
Širite li se u ostale hrvatske gradove?
Svi veći gradovi su nam zanimljivi. Nadamo se doći u svaki grad u Hrvatskoj vrlo brzo.
U kojem roku? Logično je da želite na obalu već ovo ljeto.
Zanimljiva nam je cijela obala, i to ne samo za cestovni prijevoz nego i prijevoz brodovima. Nekoliko lokacija na Jadranu velik je potencijal za takav prijevoz. Zanimljiv nam je i zračni prijevoz. Ne možemo govoriti o rokovima jer smo u pregovorima s nekoliko gradova na obali, ali voljeli bismo biti u nekim gradovima već ovo ljeto. Zainteresirani smo i za veće gradove u unutrašnjosti, to je samo pitanje vremena.
Jeste li se pokušali povezati s hotelijerima. Starwood, recimo, globalno surađuje s Uberom.
Cijelo vrijeme surađujemo s hotelima i hostelima. Radimo i na novim uslugama. Za Zagreb nam je zanimljiv UberBlack i UberSelect s višom klasom automobila; ovisno o potražnji, i to ćemo realizirati. Još nemamo uslugu dostave hrane iako i o tim uslugama razmišljamo i neki je putnici već sami koriste, kao i, primjerice, prijevoz punjača za mobitel. Zanimljiva nam je i dostava paketa na zahtjev, recimo za neku cvjećarnu ili trgovinu. O tome smo već pregovarali s nekim malim i velikim trgovcima. Pregovarali smo i s bankama i ugovorili povoljnije uvjete za automobile na leasing za naše vozače partnere.
OKVIR
* Jesu li cijene doista 20 do 25 posto ispod prosjeka taksi vožnji kao što ste najavili?
Da, ako uspoređujete cijenu prijevoza Ubera s cijenom većine taksista u Zagrebu, naša je oko 25 posto niža.
* Zašto je Uber mijenjao logo? Reakcije su različite?
Cijeli vizualni identitet i logo mijenjali su se jer Uber više nije samo usluga prijevoza putnika nego i prijevoza paketa, dostave i slično.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....