INFOGRAFIKA: KAKO IZBJEĆI POREZ?

Uber na vožnje u Hrvatskoj ne plaća nikakav porez. Plaćaju ga samo vozači

Foto: Davor Pongračić / CROPIX
 CROPIX

Uber Croatia d.o.o. tvrtka je čije ime zvuči patriotski, ali plaća li ta tvrtka poreze u zemlji u kojoj pruža usluge taksi prijevoza?

Ta tvrtka plaća: i poreze i doprinose u Hrvatskoj. No, nizozemska tvrtka Uber International Holding BV, koja je osnivač tvrtke Uber Croatia d.o.o., a na čiji račun uplaćujete novac kad koristite uslugu Ubera u Hrvatskoj, ne plaća poreze u Hrvatskoj.

Na računu koji je dobio Jutarnji list, a izdao ga je Uberov suradnik prijevoznik, i to putem emaila nakon pružanja usluge, nema spomena ni o PDV-u ni o samoj tvrtki koja je izdala račun. No, jedan od vozača Ubera objasnio nam je da to nije pravilo, odnosno da se ne navodi PDV ako vozačeva tvrtka nije u sustavu PDV-a te da se u pravilu na računu navodi ime vozačeve tvrtke ili obrta. Također nam je otkrio kako funkcionira vozačeva suradnja s Uberom: korisnik uslugu plaća izravno na račun kompanije u Nizozemskoj, potom se taj iznos umanjuje za 25 posto (kolika je provizija samog Ubera u Hrvatskoj) i novac se uplaćuje natrag na račun tvrtke koja je u Hrvatskoj izvršila uslugu.

Mi dajemo aplikaciju

Ta tvrtka, pak, fakturira cjelokupan iznos te plaća poreze na ukupan iznos usluge. Ali gdje se plaća porez na onih 25 posto koliko ostane na računu tvrtke u Nizozemskoj?

Direktor Davor Tremac, generalni menadžer Ubera za Hrvatsku, kaže da je Uber tvrtka koja nudi mobitel aplikaciju te spaja putnike i vozače/partnere Ubera, koji su, pak, pružatelji usluga. Oni u Hrvatskoj posluju kao obrtnici ili tvrtke (d.o.o. ili j.d.o.o.) te u skladu s hrvatskim zakonima plaćaju sva potrebna davanja.

- Putnik u trenutku vožnje ima ugovorni odnos s vozačem, odnosno njegovom tvrtkom koja izdaje račun, koji, pak, pripremi Uber aplikacija na temelju podataka koje upisuje vozač - kaže Tremac. Kad putnik uplati uslugu, ona sjeda na račun tvrtke u Nizozemskoj, od kojeg se oduzima provizija od 25 posto te se ostatak novca uplaćuje natrag na račun vozača u Hrvatskoj, koji potom na ukupan iznos plaća sva potrebna davanja, poreze, pa i PDV, ako je njegova tvrtka ili obrt u sustavu PDV-a.

- Tvrtka u Nizozemskoj plaća poreze tamo gdje je registrirana - odgovara nam Tremac.

No, gdje je registrirana posljednja tvrtka u lancu povezanih Uber tvrtki? Strategija poslovanja počinje s tvrtkom Uber International C.V., koja nema zaposlenih, ali ima ugovore s tvrtkama na Bermudskim otocima. Ta tvrtka, Uber International C.V., na vrhu je tog lanca kreiranog izvan SAD-a, a nedugo nakon što je registrirana 2013. godine platila je američkoj Uber Technologies naknadu u visini od 1,010.735 dolara plus royalty u visini od 1,45 posto za buduće korištenje prava Uberova intelektualnog vlasništva. Obje tvrtke u ugovoru su definirale da dijele sve troškove i prihode te je time Uber izbjegao američke poreznike, navodi se u američkom magazinu.

Nekoliko zaposlenih

Tvrtka Uber Croatia d.o.o., pak, plaća poreze i doprinose za nekoliko zaposlenih u tvrtki u Zagrebu. Ta tvrtka, Uber Croatia d.o.o., u registru je Trgovačkog suda prijavljena na adresi Radnička cesta 47. Direktorica tvrtke je Karen Sammis Walker s adresom u Sjedinjenim Američkim Državama. Osnivač tvrtke u Zagrebu je Uber International Holding BV iz Nizozemske te upravo ta tvrtka sklapa ugovore s vozačima u Hrvatskoj. Porezni stručnjak Vlado Brkanić postavlja pitanje zašto onda uopće postoji registrirana tvrtka u Hrvatskoj i zbog čega vozači ne sklapaju ugovore s tom tvrtkom.

- Treba pitati vozače jesu li svjesni da takvim poslovanjem zapravo podliježu tzv. porezu po odbitku na intelektualna prava po stopi od 15 posto, koja bi im se u konačnici mogla obračunati jer je riječ o svojevrsnom prikrivenom poslovanju - navodi Brkanić.

Nelojalna konkurencija

Iz svega je očito da PDV u Hrvatskoj plaća manji broj prijevoznika koji surađuju s Uberom, što je mnogima neshvatljivo jer je riječ o usluzi koja se pruža u Hrvatskoj te samim time smatraju da je Uber zapravo nelojalna konkurencija ostalim prijevoznicima.

Poslovanjem Ubera bavili su se poreznici, pa i mediji diljem svijeta u kojima Uber posluje. Američki magazin Fortune analizirao je njihovu strategiju s kojom su, navode, započeli na proljeće 2013. kad je jedan od osnivača te predsjednik uprave Ubera Travis Kalanick započinjao novu rundu pregovora oko ulaganja u tu startup kompaniju. Trebao je osmisliti nov način plaćanja poreza kako bi povećao vrijednost same kompanije: u svibnju iste godine registrirao je, piše Fortune, novi subjekt u Nizozemskoj nazvan Uber International C.V. U sljedećih nekoliko tjedana prebacio je vlasništva nad nizom podružnica s tvrtke u San Franciscu na novoosnovanu u Nizozemskoj, s kojom je potom sklopio ugovor o podjeli prihoda od intelektualnog vlasništva i otada su prihodi kompanije uprihodovani izvan SAD-a ostali zaštićeni od američkih poreznika. Lanac Uberovih kompanija, naime, ne završava u Europi, odnosno u Nizozemskoj jer vlasnik Uber International B.V. je Commanditaire Vennootschap (limited partnership) ili C.V. company, Uber International C.V. koji nije lociran u Europi, nego na Bermudskim otocima gdje se porezi ne plaćaju, tvrtke nisu obvezne objavljivati detalje o vlasništvu, poslovanju te slove kao porezna oaza. Bio je to ključni trenutak za kompaniju koja je u kratkom roku postala simbolom moderne globalne kompanije narasle na platformi slobodne ekonomije.

Što manji porez

A što je uopće Uber? To danas zna svaki klinac od Londona, Chicaga pa do Šangaja. Naime, Uber se nametnuo kao sastavni dio urbanog života, postao je brend koji osigurava siguran povratak kući nakon noćnog izlaska. No, kako taj brend posluje? I zašto je zapravo nelojalna konkurencija gdjegod se pojavi? Američki magazin Fortune utvrdio je da se njihov model poslovanja bazira na sofisticiranoj mreži kompanija kojima je konačni cilj platiti što manji porez. Uber Technologies Inc. službeni je naziv tvrtke registrirane u Delawareu, korporaciji koja ima više od 60 podružnica diljem Amerike i još 75 podružnica po svijetu. Riječ je o legalnom načinu poslovanja kojim se koriste i drugi brendovi, poput Applea, Googlea i Facebooka.

- Silicijska dolina je malo mjesto - izjavio je za Fortune Ed Kleinbard, profesor prava i biznisa na Sveučilištu Southern California. - Isto kao što su razvikane inovacije, tako je pogodna i klima za dijeljenje poreznih inovacija - kaže on. Najveća vrijednost tih kompanija je njihovo intelektulano vlasništvo i to je upravo ono što ih potiče na takvu strategiju plaćanja poreza.

Za Uber će lobirati i bivša druga žena Europske komisije

Bivša potpredsjednica Europske komisije Nizozemka Neelie Kroes nova je savjetnica Ubera, online servisa za naručivanje vožnje.

Novo savjetodavno tijelo kompanije koja na globalnoj razini pruža usluge prijevoza, javljaju svjetski mediji, sastavljeno je od osam članova, među kojima su i brojni bivši političari i utjecajni ljudi.

Ministri i direktori

Osim Neelie Kroes u njemu su, među ostalima, i Ray LaHood, bivši ministar prometa u prvoj administraciji američkog predsjednika Baracka Obame i nekadašnji republikanski kongresnik, zatim Melody Barnes, nekadašnja direktorica Vijeća za unutarnju politiku u Bijeloj kući, također u vrijeme prvog Obamina mandata, pa Roberto Danino, nekadašnji premijer Perua, kao i saudijska princeza Reema Bint Bandar Al Saud. U Uberu vjeruju da će im novi savjetnici pomoći u širenju poslovanja diljem svijeta, za što je, među ostalim, potrebno pokucati i na vrata brojnih političara. Savjet će se sastajati dvaput godišnje, a njegovi će članovi, kažu u Uberu, za nagradu dobiti udjele u kompaniji, čija se vrijednost, inače, lani procjenjivala na 62,5 milijardi američkih dolara. Neelie Kroes je hrvatskoj javnosti poznata iz vremena pregovora o ulasku u EU, kada su državne potpore brodogradnji bile jedna od većih prepreka na hrvatskom putu k punopravnom članstvu. Kroes je tada upozoravala Zagreb da stanje u brodogradnji treba riješiti u skladu s propisima EU, zbog čega ju je dio hrvatske javnosti prozvao “grobaricom hrvatske brodogradnje”. Hrvatskim je sindikalcima Kroes ostala u sjećanju upravo iz vremena pristupnih pregovora. Za sindikalce je upitna praksa odlaska političara, nakon što im istekne mandat u politici, u upravna, nadzorna ili savjetodavna tijela velikih kompanija.

- Smatram nemoralnim i krajnje upitnim da pojedinci nakon završetka karijere u politici koriste prednosti svog političkog rada i ‘uhljebljuju’ se u raznim kompanijama. To je zapravo trgovanje političkim utjecajem, iako više nisu na političkim pozicijama. Onda bi se moglo postaviti pitanje i što su radili dok su bili na funkcijama - upozorava Ozren Matijašević, predsjednik hrvatske udruge radničkih sindikata.

Otpor taksista i vlada

S druge strane, u menadžerskim krugovima podsjećaju kako je uplovljanje iz političkih u poslovne vode vani uobičajena praksa, od koje korisiti imaju kako pojedinci, tako i kompanije, ali i gospodarstvo i društvo u cjelini. Angažman Neelie Kroes i ostalih savjetnika za Uber je samo dodatak na poveću vojsku lobista čije usluge koristi. Uber je s vremenom postao pravi “lobistički stroj”: u prošloj godini koristio je usluge oko 250 lobista i 29 lobističkih tvrtki. To ne čudi ako se uzme u obzir otpor koji mu pružaju “klasični” taksisti i vlade. (Adriano Milovan)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 01:23