GLOBUS O CRONOMARU

NEVJEROJATAN USPJEH ŠIBENSKE FIRME Norvežani traže hrvatske partnere za gradnju brodova, zahtjeva je toliko da više ne mogu prihvatiti sve ugovore

Šibensko-norveška kompanija u potrazi je za novim brodogradilištima. Zahtjeva za gradnju plovila danas je toliko da više nisu u mogućnosti prihvatiti sve ugovore
Na fotografiji: Ana Zajc
 Nikša Stipaničev / CROPIX

Ova godina za šibensku tvrtku u norveškom vlasništvu CroNoMar, po svemu sudeći, bit će rekordna. Prema procjeni Ane Zajc, više projektne savjetnice tvrtke CroNoMar, očekivana indirektna izvozna vrijednost projekata koji se provode posredstvom CroNoMara u 2017. godini bit će osjetno veća od 150 milijuna kuna. Toliko je, naime, ostvareno u 2016. godini. U planu im je da do kraja 2017. na međunarodno tržište marikulture isporuče najmanje 24 broda.

CroNoMar osnovan je 2009., s ciljem povezivanja hrvatskih i norveških poduzetnika u sektoru mora i pomorstva te pružanja podrške poduzetnicima putem različitih usluga koje će pridonijeti razvoju njihova poslovanja i povećanju konkurentnosti. Dakle, CroNoMar posreduje u plasmanu raznih proizvoda hrvatske male brodogradnje. Tako se uspješno izvoze katamarani dužine 13,75 i 14,99 metara, servisna plovila dužine do 25 metara, jednotrupci dužine 10,5 metara te novi prototipovi katamarana. Prvi radni brodovi proizvedeni su u NCP Remontnom brodogradilištu, gdje se i danas proizvode. Servisna plovila od 2015. godine grade se u Tehnomontu u Puli, a nedavno je započela proizvodnja i u malom brodogradilištu Oštro u blizini Marine.

Izvoz u Kinu

U vrijeme kad je započela proizvodnja tih radnih brodova u Hrvatskoj, odnosno započeo izvoz radnih brodova na inozemna tržišta marikulture, gotovo u potpunosti je ugrađivana oprema inozemnih dobavljača. To su tada tražili krajnji kupci. Od samog početka projekta, kako kaže Zajc, CroNoMar je unatoč tim zahtjevima nastojao ugovoriti implementaciju što više maritimne opreme proizvedene u Hrvatskoj. Nakon višegodišnjih pregovora oprema hrvatskih proizvođača koja se sada ugrađuje na brodove dolazi od domaćih tvrtki kao što su Adria Winch i Palfinger Hrvatska, dok se u budućnosti očekuje suradnja i s drugim hrvatskim tvrtkama.

Posredstvom tvrtke Marin Globe, koja je osnovana 2011. godine kao rezultat suradnje CroNoMara s međunarodnim partnerima, a koja se bavi promocijom i plasmanom maritimne opreme proizvedene u Hrvatskoj za svjetska tržišta, od osnivanja do danas izvezeno je više od 70 brodskih dizalica različitih karakteristika, ovisno o potrebama krajnjeg korisnika.

“Pokazali smo na svjetskom tržištu kvalitetu i profesionalnost hrvatskih proizvođača. Od kraja 2014. godine vitla hrvatskog proizvođača Adria Winch postala su dio tehničke opreme za gotovo svaki brod proizveden u NCP-u, te je do danas ukupno instalirano više od 70 vitala na brodovima proizvedenim u Šibeniku koji su otišli na tržišta Norveške, Saudijske Arabije, Velike Britanije, Islanda… Značajan iskorak na nova strana tržišta napravljen je početkom 2015., kad su se aktivnosti tvrtke Marin Globe proširile i na zemlje Dalekog istoka. Uspješno završeni pregovori doveli su do prve isporuke maritimne opreme za Kinu u prosincu 2015. Kvaliteta te prve isporuke rezultirala je ne samo novim narudžbama nego i proširenjem palete proizvoda koji se planiraju tamo izvoziti”, otkriva Ana Zajc.

Projektna savjetnica kaže da od osnivanja CroNoMar u svim aktivnostima koje provodi ima namjeru uspostaviti dugoročne suradnje koje će godinama biti održive i razvijati se. “Kroz projekte ovog tipa poduzetnicima iz Hrvatske omogućava se pristup novim tržištima i kupcima, brže usvajanje novih tehnologija, povećanje investicija, razvijanje dugoročnih poslovnih odnosa baziranih na povjerenju, kvaliteti i pouzdanosti, te umrežavanje s brojnim poslovnim ljudima u inozemstvu s ciljem realizacije novih projekata hrvatskih izvoznika. Ova vrsta partnerstva preduvjet je za gospodarski rast koji osigurava rast proizvodnje, nove investicije i nova, dobro plaćena radna mjesta. Ovaj projekt odličan je primjer uspješne poslovne suradnje između hrvatskih i norveških partnera, kojim se predstavlja kvaliteta i konkurentnost hrvatske brodogradnje u jednoj od zemalja s najrazvijenijom brodogradnjom u svijetu, kakva je norveška brodogradnja”, pojašnjava Ana Zajc.

Višak narudžbi

Zajc naglašava da financijska vrijednost nije i jedino značajno obilježje svih ovih projekata. “Brodovi izgrađeni u šibenskom NCP-u i u pulskom Tehnomontu postižu međunarodnu konkurentnost na velikom svjetskom tržištu kao prepoznatljiv hrvatski proizvod. Na taj način stvaraju i nove mogućnosti za prezentaciju te još bolju promociju hrvatskih proizvoda visoke kvalitete na inozemnim tržištima u sektoru marikulture. To znači ne samo rast prihoda i zarade nego i nova radna mjesta za različite profile radnika u hrvatskom sektoru brodogradnje i inženjeringa”, mišljenja je Ana Zajc.

Sibenik, 090513.
Danas je otvoreno 5. izdanje Adriatic Boat Showa na kojem se okupilo vise od 80 izlagaca iz cijelog svijeta. Adriatic Boat Show je najveci sajam u regiji za charter jahte sa posadama. 
Na sajam je stiglo vise od 30 charter jahti koje ce obilaziti vise od 50 charter agenata i agencija iz 15 zemalja sa svih kontinenata.
Na fotografiji: radni katamaran tvrtke Cronomar.
Foto: Bozidar Vukicevic / CROPIX
Božidar Vukičević / CROPIX
Na fotografiji: radni katamaran tvrtke Cronomar

Za sada su, otkriva Zajc, popunili kapacitete svih partnera u Hrvatskoj uključujući i kapacitete pulskog Tehnomonta. “Stalno smo u potrazi za novim brodogradilištima koja bi bila naši partneri pri gradnji brodova. Upita i zahtjeva za gradnju plovila sa strane naših norveških partnera ima više nego dovoljno. Čak ne možemo prihvatiti sve ugovore i udovoljiti njihovim zahtjevima jer smo popunili kapacitete svim našim partnerima. Naša želja je da ta brodogradilišta budu u središnjoj Dalmaciji. Postojeća mala brodogradilišta su ili malih kapaciteta ili su popunjena njihovim projektima. Ipak, mogu reći da pregovaramo s još jednim malim brodogradilištem koje zadovoljava naše kriterije. U projekt gradnje brodova za norveško tržište marikulture odnedavno je uključeno i jedno malo brodogradilište s područja Splitsko-dalmatinske županije za gradnju plovila od 10,5 metara, s planom isporuke nekoliko takvih brodova u 2017. godini. Radi se o brodogradilištu iz okolice Marine, kojim smo jako zadovoljni i krenuli smo u pregovore za gradnju još dva nova broda”, pojašnjava Ana Zajc.

Dodaje da je norveški sektor marikulture za koje naša brodogradilišta grade brodove u velikom usponu. “S obzirom na to da je off shore dosta pao, tako su poticaji namijenjeni off shoreu preusmjereni u sektor marikulturu i ribarstva. Tako je u posljednjih nekoliko godina. Čim su vidjeli prve naznake krize u off shoreu, odmah su preusmjerili poticaje u razvoj pogotovo marikulture. Bilo da je riječ o novim tehnologijama, istraživanju i razvoju, rastu poslovanja… Na kraju krajeva, do 2020. godine u Trondheimu treba biti izgrađen Centar za istraživanje i razvoj podmorja koji bi bio najveći na svijetu takvog tipa. To samo po sebi znači da će se sama grana industrije dodatno razvijati te veću potražnju. Upravo zato naš direktor Malvin Villabø nastoji ugovarati značajno veće brodove namijenjene sektoru marikulture nego što je to bio slučaj do sada. To je u samom začetku, ali se na takvu mogućnost ozbiljno računa. Radi se o brodovima dužine oko 50 metara. Vrijednost tih brodova značajno je veća od postojećih koji se grade u Hrvatskoj”, kaže Ana Zajc.

Inače, direktor tvrtke CroNoMar, Malvin Villabø, ima dugogodišnje iskustvo u razvoju poslovanja u sektoru mora i pomorstva, bilo da je riječ o brodogradnji, bilo o istraživanju i razvoju. Bio je jedan od najmlađih ravnatelja jedne od najvažnijih R&D institucija u Norveškoj, Institute of Marine Research, a nastavio je karijeru u Leiv Eiriksson Nyskaping, norveškom inkubatoru u kojem je bio direktor 18 godina.

Rade i u stečaju

Projekt proizvodnje brodova za norveško tržište marikulture u Hrvatskoj započeo je 2010. u suradnji sa šibenskom tvrtkom NCP.

Bez obzira na to što je NCP Remontno brodogradilište završilo u stečaju, Ana Zajc kaže da to nimalo ne ometa dinamiku gradnje i isporuke katamarana za norveške partnere jer je dogovoreno da NCP Remontno brodogradilište nastavi proizvodnju u stečaju. Brodove inače ugovara NCP Grupa koja nije u stečaju. Tako su prošli tjedan iz Šibenika put Norveške isporučena još dva radna broda. Time je ova šibenska tvrtka ostvarila zavidan izvozni rezultat od ukupno 63 radna broda za svjetsko tržište marikulture u posljednjih šest godina.

Sibenik, 100516.
U remontnom brodogradilistu Sibenik, svecano je isporucen katamaran norveskim partnerima, kojima je posredstvom tvrtke Cronomar radilo remontno brodogradiliste.
Na fotografiji: Malvin Villabo, predstavnik Cronomara, tvrtke koja je povezala NCP i norveski Moen Marin.
Foto: Nikolina Vukovic Stipanicev / CROPIX
Nikolina Vukovic Stipaničev / CROPIX
Na fotografiji: Malvin Villabo, predstavnik Cronomara

“Za nas je sve ostalo isto. Naša je namjera da našim dugogodišnjim partnerima kakav je bilo NCP Remontno brodogradilište omogućimo više posla i ugovora kako bi lakše premostili situaciju. Upravo je kod njih ovih dana dogovorena gradnja još četiri radna broda različitih dimenzija za norveške klijente. I ne samo to, već smo započeli pregovore o gradnji novih plovila u prvom tromjesečju 2018. godine u tom šibenskom brodogradilištu. Sa stečajnim upraviteljem dogovoreno je da se proizvodnja nesmetano odvija. Ugovaramo na isti način kao i do sada. Novi ugovori i novi poslovi su jedino pravo rješenje za opstanak ovog brodogradilišta do dolaska novog strateškog partnera i rješenja situacije u kojoj se našlo”, pojašnjava Ana Zajc.

Svi brodovi proizvedeni u NCP-u koriste se u svakodnevnom poslovanju na ribogojilištima na uzgajalištima ribe u Norveškoj, Saudijskoj Arabiji, na Šetlandskom otočju, Islandu i u drugim zemljama. Prilagođeni su surovim vremenskim uvjetima, kao i individualnim zahtjevima krajnjeg kupca tvoreći pojedinačno karakterističan proizvod. U 2015. godini napravljen je i značajan iskorak vezan za razvoj novih proizvoda za inozemno tržište u sektoru brodogradnje. Podugovorena su, izgrađena i prošle godine isporučena dva broda sa specifičnim tehničko-tehnološkim karakteristikama – prototipovi. Radi se o jednom katamaranu te jednom servisnom plovilu. Zbog uspješne isporuke prvog prototipa 15-metarskog katamarana šibenski NCP dobio je priliku za ugovaranje novih prototipova. Vrijednost takvih brodova je gotovo dva milijuna eura.

Servisna plovila izgrađena u Tehnomontu u Puli koriste se za sada samo u Norveškoj za opskrbu, održavanje i servisiranje uzgajališta. Nova manja plovila će se također, za početak, koristiti isključivo u Norveškoj. Posredstvom CroNoMara, u 2015. godini iz Tehnomonta su isporučena tri servisna plovila za norveški sektor marikulture ukupne vrijednosti iznad 10 milijuna eura. Riječ je o servisnim brodovima koji se upotrebljavaju na ribogojilištima u Norveškoj, 24 metara duljine i oko 11 metara širine. “Iako je osnovni dizajn napravila norveška tvrtka Marin Design AS, upravo su kvaliteta, konkurentnost, profesionalnost i iskustvo hrvatskih brodograditelja bili ključni u nastavku pregovora o budućim isporukama. Rezultat daljnjih pregovora je da su početkom 2017. potpisani ugovori za gradnju nova četiri broda uz rok isporuke do sredine 2018.. Riječ je o dva katamarana, jednom ribarskom plovilu i jednom servisnom plovilu”, otkriva Ana Zajc.

Lov na projekte

Prema njezinim riječima, o svakom novom ugovoru zasebno se pregovara s ciljem da finalni proizvod bude u cijelosti prilagođen zahtjevima krajnjeg kupca. “Svaki je brod poseban i kao takav priča je za sebe s tehničkog aspekta. Podugovaranje svakog pojedinog broda je proces koji traje nekoliko mjeseci, a kad se uzme u obzir da su prve aktivnosti započele tek prije nešto više od šest godina, kao i do sada ostvareni izvoz, odnosno ukupan broj plovila koje su inozemni kupci već preuzeli, to nam na najbolji mogući način pokazuje kako su hrvatski poduzetnici iz ovog sektora postigli izniman uspjeh na inozemnim tržištima. Kroz definiranje potencijalnih projekata i poslovnih mogućnosti, CroNoMar pokušava otkloniti uočene probleme poduzetnika, bilo da se radi o tržištu, nezadovoljavajućoj tehnološkoj razini ili financiranju, a sve s ciljem da hrvatski proizvodi i usluge u ovom sektoru budu konkurentni i u skladu sa zahtjevima inozemnih kupaca. Projekti koji se provode posredstvom CroNoMara omogućavaju stabilna stalna, ali i nova radna mjesta u okruženju gdje se provode”, kaže Ana Zajc.

CroNoMar, kako naglašava Zajc, intenzivno traga za novim projektima povezanim sa sektorom mora i pomorstva koji će pružiti, kako kaže, nove mogućnosti za razvoj hrvatskih tvrtki u ovom sektoru i rast gospodarstva u cjelini, uz daljnje poticanje izvoza i jačanja konkurentnosti izvoznika. “Nove aktivnosti tvrtke CroNoMar bazirane su na inženjeringu u brodogradnji. Odnose se na ugovaranje izrade tehničke dokumentacije za brodove, doradu postojećih nacrta i slične aktivnosti, s ciljem predstavljanja kvalitete i inovativnosti hrvatskih inženjera na stranim tržištima. Za sada je u projekte uključeno nekoliko domaćih tvrtki iz Šibenika i Splita. Temeljni postulat koji CroNoMar primjenjuje u svim svojim aktivnostima jest povjerenje u poslovanju. Uz povjerenje, komercijalni pristup, povezivanje s tržištima izvan Hrvatske i daljnje identificiranje potreba tržišta, CroNoMar će u suradnji s hrvatskim poduzetnicima i u budućnosti uspješno promovirati Hrvatsku u svijetu”, naglašava viša projektna savjetnica CroNoMara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 08:22