RAZGOVOR: JON BRADFORD

Mladi biznisi trebaju ljubav, podršku i pamet, a ne puno novca

 Neja Markičević/CROPIX

Start-up biznisi svijetli su primjeri kako se danas od nule može uspjeti na nemilosrdnom tržištu. Jon Bradford, direktor londonskog TechStarsa, jednog od dva najjača svjetska akceleratora za start-up biznise, među najuglednijim je licima zanimljive i uzbudljive europske start-up scene. Većina akceleratora radi tako da pronalazi zanimljive ljude i ideje za potencijalni biznis. Ponekad im samo mentorski pomažu, ponekad ulažu veće ili manje svote te, ovisno o dogovorima, i ulaze u vlasnički udio. Vjerojatnost da neki start-up uđe u program TechStarsa samo je tri do pet posto, jer od 300 do 400 prijava samo desetak timova prolazi dalje.

Novac odgađa propast

Jeste li čuli u Hrvatskoj neke zanimljive ideje za biznis? U Zagrebačkom inkubatoru poduzetništva upoznali neke zanimljive klince?

- Čuo sam neke odlične ideje i neke dobre ideje koje su loše predstavljene.

I neke loše?

- Ustvari, ne sasvim loše. Neke grozne ili smiješne ideje čuo sam drugdje. Da sad preskočimo grozne, možda najbizarnija ideja koja je doista i zaživjela je koncept ‘frenda koji te prati’. Zamislite da nemate prijatelje, a petak je navečer i želite otići u pub. I onda imate aplikaciju. Pritisnete tipku i platite prijatelja da izađe s vama u petak navečer jer cilj je, naravno, na kraju pokupiti neku curu.

Kako može neki klinac s odličnom idejom doći do TechStarsa?

- Jednom timu iz Hrvatske upravo sam ponudio mjesto. Bio sam impesioniran njima, a vidjet ćemo što će se dalje događati.

Oni su imali sreće. Kako može još netko doći do vas?

- Ili sam ja imao sreće. Svaki uspješan biznis gradi se oko uspješnih timova. Čak i biznisi koji se u javnosti povezuju samo s jednim čovjekom izgrađeni su na timovima. Primjerice, poznati poduzetnik Richard Branson. Znate li da je disleksičar? Jedini način da ima toliko uspješan biznis je da ima odlične ljude. Ako je u Hrvatskoj danas netko negdje s odličnom idejom i želi promijeniti svijet, najbolji mu je savjet da nađe nekoga s kim želi i može raditi. Morate naći ljude s kojima možete stvoriti biznis. To je jedina tajna. Ako želim uspjeti, moram vas uvjeriti da mi se pridružite samo na temelju ideje. Ja pomažem ljudima da ostvare svoj biznis, ali oni moraju imati nešto za početak. Ne možemo pomoći ljudima koji imaju samo ideju. Tražim ljude koji su predani onome što rade. Takvim dečkima pomažem.

Dobro, ali na kraju je za uspjeh ipak presudan i novac. Koliko je važno da ste im mentor, a koliko je važan novac koji uložite?

- Najgora je stvar na svijetu čuti ideju i odmah dati novac. Dakle, dođete i predstavite mi svoju biznis ideju. Oduševim se i dam vam ogroman novac, ali kažem što sve da promijenite. Tako nećete uspjeti. Ja radim tako da im dam malo novca, tek toliko da ih održavam na životu i onda im dam svu moguću podršku da sami ostvare svoj potencijal. U ranim fazima, najbolje što možete učiniti je razgovarati sa što više pametnih ljudi koje poznajete da vam pomognu ostvariti biznis. Ako je riječ o lošoj ideji, novac samo odgađa propast.

Uspjeti je teško

Vi ste trenutno u odborima 13 različitih akceleratora?

- Ne. Ustvari sam u posljednje dvije godine u cijeloj Europi i Kanadi, od Montreala do Moskve, pomogao osnivanje 13 akceleratora. Ja sam savjetnik, u nekim slučajevima imam vlasnički udio, a često nemam nikakvu funkciju, nego samo pomažem jer je danas prokleto teško uspjeti i zato pokušavam učiniti sve da ohrabrim i poduprem dobre ideje.

Start-up zajednica je dobar primjer podrške. Često oni koji su uspjeli pomažu drugima koji pokušavaju ostvariti neku svoju ideju.

- Točno je. Start-up tvrtke vrlo brzo mogu izaći na tržište i tu pomoć zna biti presudna. Izraz je ‘pomogni i daj prije nego što uzmeš’. Cijeli moj poslovni model vrti se oko toga. Kad svatko malo pomogne, to u konačnici ima veliki učinak.

Možete li nam otkriti koja se to budućnost trenutno stvara u Tech Cityju u Londonu, koji je postao digitalno europsko sjedište u kojem je i Googleov kampus?

- Ustvari, i ne. Volim mobilnu tehnologiju, u svijetu je mnogo više mobitela nego laptopa. Kad se odmaknete u neke daleke kutove svijeta, neki ljudi nikada neće imati kompjutor, ali imat će telefon - kompjutor u svom džepu. Sve što se događa oko tog telefona, mene zanima. Jedna od najsofisticiranijih banaka u svijetu danas je u Nigeriji. To je zato što im je kompletan bankarski sustav na mobitelima. Danas je sve što radimo prožeto internetom. Zamislite da je sve u vašem životu povezano na neki način s internetom. To zvuči ludo, ali vam omogućuje da radite stvari koje prije niste mogli.

Inovacije, a ne kopije

Što je presudno da neka ideja na kraju postane uspješan biznis?

- Temelj biznisa nije ideja, nego ljudi. Trenutak u kojem kao tim shvatite da možete raditi zajedno i promijeniti svijet. Ja ne vjerujem u ideje. Vjerujem u ljude.

Samo u ovom razgovoru to ste ponovili nekoliko puta. Dakle, ljudi su doista najvažniji?

- Možete imati dva izbora. Dobar tim i lošu ideju i dobru ideju i loš tim. U što bi vi investirali? To je očito. Dobar tim će vrlo brzo shvatiti da je riječ o lošoj ideji i pretvoriti je u dobru. Kod lošeg tima šanse su gotovo nikakve da ostvare i tu dobru ideju. U ranoj fazi sve se uvijek vrti oko ljudi, ljudi i ljudi.

Čini se da se kod start-upova vrte prilično slične ideje pa zbog toga samo rijetki i uspiju? U Hrvatskoj je navala portala za grupnu kupovinu koji su preslikani iz Amerike.

- Da, apsolutno. Ljudi često nisu maštoviti oko toga što je sve moguće učiniti. Vidim puno aplikacija. U svakoj godini određeni su trendovi koje svi pokušavaju pratiti i onda misle da je dovoljno samo poboljšati neki proizvod koji već postoji. Kad je riječ o inovacijama, trebamo velike stvari, a ne samo kopije. Ponekad je vrijedno kopirati poslovni model koji je već uspješan. Možete biti inovativni kao prvi na tržištu ili najbolji pružatelj neke usluge. Ali, biti samo kopija nekog modela - u to ne vjerujem

Dakle, na prvom mjestu su ljudi, a na drugom inovacija?

- Osobnost, tim, predanost, ideja. Tim redom. Ideja je bitna, ali je na posljednom mjestu.

Deset godina bio sam loš računovođa

Prijatelj Google kaže da ste nekad bili dosadni računovođa u odijelu. Je li to točno?

- Tako je bilo prvih deset godina. Bio sam doista loš računovođa i trebalo mi je deset godina da to shvatim. Radio sam za veliku američku kompaniju u Europi i Australiji gdje sam živio tri godine. Vratio sam se 2000. godine kada su svi počeli govoriti o start-up biznisu i rekao sam - i ja to želim raditi.

Koliki je godišnji budžet TechStarsa?

- Vodimo programe od oko pola milijuna eura. Partner sam u Bugarskoj i Estoniji, gdje su budžeti manji. Puno toga ovisi o tržištu, a ne samo novcu. Biznisi u ranoj fazi trebaju ljubav, podršku i pametne poduzetnike, a ne puno novca.

Koliko novca dajete kad odlučite financirati neki start-up biznis?

- U Londonu timu dajemo oko 15.000 eura. Timu od troje ljudi to je dovoljno da preživi tri mjeseca. Dakle, samo dovoljno da bi preživjeli i sami uspjeli.

Prosječna dob poduzetnika je 39 godina, iskustvo je presudno

Možemo li reći da su upravo start-up biznisi biseri globalnog gospodarstva?

- Mislim da su start-upi u biznisu sada kao crna u modi. Start-up je trendi. Što je važnije u zemlji kao što je Hrvatska nego malo promijeniti kulturu rada za druge i ohrabriti ljude da nešto pokušaju učiniti sami!? Mislim da je jako važno naučiti da nešto možeš učiniti sam. Hrvatska je mlada zemlja i postoje razne prilike. Ja mogu sam odlučiti kad ću ustati iz kreveta ili otići spavati. To ne znači da malo radim. Doista radim puno, ali uživam, kontroliram svoj život i sudbinu.

Je li pogrešan dojam da su u start-up biznisima uglavnom neki mladi, nabrijani klinci s ludim idejama?

- Prosječna dob uspješnog poduzetnika danas je 39 godina. Moji najbolji timovi su stariji, a ne mladi ljudi. Oni puno bolje mogu sagledati cijelu situaciju i razmišljati čak i tri koraka unaprijed. Znanje i iskustvo su izuzetno važni u biznisu. Ironično, ali čak i u visokoj tehnologiji i internetu puno toga ovisi o interakciji s drugim ljudima - bilo da je riječ o kupcu, zaposlenom ili investitoru. Oko 90 posto mojih dnevnih poslova, a ja sam vezan uz tehnologiju i start-up biznise, vezano je uz komunikaciju s drugim ljudima. Zbog toga je važno to iskustvo koje nedostaje mladim ljudima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. lipanj 2024 10:54