9 TVORNICA U 5 DRŽAVA

AD PLASTIK - SOLINSKA PRIČA O USPJEHU 'Ovo je biznis koji funkcionira na povjerenju'

U ovaj biznis teško se ulazi, ali kad vas prihvate, nema van, kaže Mladen Peroš
 Duje Klarić/CROPIX

SOLIN Solinski AD Plastik dovršio je investicijski ciklus započet 2012. godine. Tvrtka ima devet tvornica u pet država i specijalizirala je proizvodnju dijelova za autoindustriju i graditeljstvo. Ukupna vrijednost njihovih investicija u Hrvatskoj i inozemstvu je 50 milijuna eura. Ulagali su uglavnom u modernizaciju i proširenje proizvodnih kapaciteta. Sada, prema riječima predsjednika uprave Mladena Peroša, ulaze u razdoblje povrata investicija. Ugovorili su nove poslove i proizvodni kapaciteti popunjeni su za idućih pet godina.

- Novi modeli vozila izlaze na tržište svakih od pet do sedam godina, a u međuvremenu se redizajniraju postojeći modeli.

Kad priprema izlazak novog modela, proizvođač automobila i svi dobavljači koji sudjeluju u proizvodnji investiraju velik novac da se osigura serijska proizvodnja - objašnjava Peroš.

Projekt Edison

- Nakon toga slijedi povrat investicije. Dogodi se da pojedini modeli vozila traju i više od sedam godina, što znači i veći povrat na investiciju.

Najvažniji projekt AD Plastika je Edison, u koji su, radeći za nove modele Renault Twingo i Smart 2S i 4S u Hrvatskoj uložili više od 20 milijuna eura. U Zagrebu je sagrađena supermoderna, potpuno robotizirana lakirnica s kapacitetom za 300 tisuća vozila godišnje.

- Upravo počinje prodaja novog Renault Twinga, a do kraja godine trebala i početi prodaja Smarta s dvoja i s četiri vrata. Ti bi se modeli prema našim predviđanjima trebali proizvoditi pet do sedam godina, ovisno o njihovu uspjehu na tržištu - kaže Peroš.

Izloženost Fordu

Nemaju novih značajnih projekata u Hrvatskoj jer su počeli realizaciju spomenutog, ali u ruskoj tvornici u Kalugi u tijeku je veliki projekt proizvodnje dijelova interijera i eksterijera za Daciu Duster. Tvrtka na ruskom tržištu trpi posljedice ukrajinske krize i pada prodaje i proizvodnje automobila. Dvije podružnice u Rusiji i pridružena tvrtka Faurecia ADP u kojoj AD Plastik ima 40 posto udjela, u trećem kvartalu imaju 15 milijuna kuna operativnog gubitka i izgledno je da će godinu završiti s gubitkom, ocjenjuje analitičar tržišta kapitala u Službi za ekonomska istraživanja u Erste banci Davor Špoljar u jučerašnjoj analizi dionice AD Plastika. “To je posljedica izloženosti američkom Fordu u Rusiji, koji je najintenzivnije reagirao na nedavna geopolitička zbivanja” tvrdi Špoljar. Znatan doprinos rastu vrijednosti dao je globalni pad kamatnih stopa a u 2015. se dodatni rast očekuje od Revoza i ruskog tržišta jer je tamošnja vlada pokrenula program poticaja prodaje novih automobila.

- Moj prethodnik i dugogodišnji predsjednik uprave Josip Boban uvijek je povlačio dugoročne poteze. Na vrijeme je shvatio da se rusko tržište ponaša drugačije od europskog. Kada je bio pad na europskom tržištu, raslo je rusko. Sada kada se europsko oporavlja, rusko ima pad. U tehnološkim rješenjima uvijek smo u tijeku.

Početkom listopada u francuskom je gradu Boulogne-Billancourt preuzeo Renaultovu godišnju nagradu za izuzetan doprinos tvrtke u društveno odgovornom poslovanju, AD Plastik je jedan od najboljih Renaultovih dobavljača, a prije četiri godine takvu je nagradu tvrtka dobila u kategoriji kvalitete.

Na duge staze

- Kruna našeg poslovanja bila bi nagrada za inovaciju - kaže Peroš.

Jedinica za istraživanje i razvoj posebno mu je važna i po uzoru na automobilske kompanije zadržao ju je u sjedištu tvrtke u Solinu. Pored Renaulta, stalni veliki kupci su im Nissan, PSA, Ford, Opel, VW, Dacia, VAZ, Daewoo, Fiat, Mitsubishi i Chrysler, a Peroš tvrdi da je tvrtka spremna za hibridne i električne automobile. Diversifikacija je ključ rasta AD Plastika, kaže

- Proizvodimo plastične dijelove automobila i pratimo proizvođače automobila u svemu što rade. Konkurencija je u autoindustriji jaka kao i u većini drugih industrija i natjecanje nikad ne prestaje. Neke tvrtke konkurenti su nam na jednom tržištu, a na drugom partneri. Ovo je biznis koji funkcionira na povjerenju. Teško se ulazi, ali kad vas prihvate teško izlazite. U cikličnoj industriji posluje se na duge staze.

Dionica raste zbog Revoza i Rumunjske

Erste analitičari povisili su cijenu dionice AD Plastika sa 121 na 130 kuna i preporučili zadržavanje zbog predviđenog rasta prihoda zahvaljujući rastu EU tržišta automobila i proizvodnje u slovenskom Revozu, gdje zbog spomenutog projekta za novi Twingo i Smart i rasta proizvodnje sa 600 na 800 automobila dnevno, najavljuju zapošljavanje još 450 ljudi. Prošlu godinu završili su s 894 zaposlena i godišnjim prihodom od 839 milijuna kuna, u Hrvatskoj gotovo sve od izvoza, a čista dobit grupe bila je oko 27 milijuna kuna. Oko 60 posto vrijednosti u ukupnoj vrijednosti dionice AD Plastika dolazi od rumunjske pridružene tvrtke Euro APS koja radi za Daciu. Zbog rasta popularnosti Dacie u Europi ta tvornica sada radi punim kapacitetom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 21:27