RAKU CERAMICS, MAYA ART&POTTERY, BIKE POTTERY
KREATIVNA ZONA

Zaljubljene u keramiku: Upoznajte tri kreativke koje svojim radovima oduševljavaju i van granica Hrvatske

Rad s glinom nije samo oblik umjetničkog izražavanja i hobi nego i forma rada na sebi, jer uči strpljenju i fokusu, slažu se ove kreativke.

Rad s glinom nije samo oblik umjetničkog izražavanja i hobi nego i forma rada na sebi, jer uči strpljenju i fokusu, slažu se ove kreativke.

Osnove keramike Splićanka Ana Lončar (34), koja stoji iza Instagram profila Raku Ceramics, naučila je na Umjetničkoj akademiji u Splitu, gdje je završila smjer kiparstvo, a prije deset godina otkrila raku - staru japansku tehniku izrade keramike koja datira iz 16. stoljeća.

image

Ana Lončar

ANA LONčAR

“Raku” zapravo znači sreća, radost i uzbuđenje jer se nikad u potpunosti ne zna kakav rezultat će biti kad predmet bude gotov. - Sve se peče na 900 Celzijevih stupnjeva, a kad se glazura otopi, dugim kliještima i specijaliziranim rukavicama prebacujem predmete u prostor za redukciju, najčešće metalnu bačvu obloženu organskim otpadom, piljevinom, suhim lišćem i novinama.

Nakon dodira s užarenim predmetom događa se momentalno zapaljenje, a bačva se hermetički zatvara. Nepredvidivi učinci ove tehnike ovise o sasvim malim promjenama, o duljini pečenja, trajanju redukcije, vrstama glazure i utjecaju okoliša - govori Ana i dodaje da sam proces traje oko sedam dana.

image

Splićanka Ana Lončar specijalizirala se za raku - japansku metodu izrade keramike iz 16. stoljeća, a za njezinim sushi setovima ludi su u Japanu, Australiji i na Havajima.

Božidar Vukičević

U tom procesu u njezinu slučaju najčešće nastaju sushi setovi - ploče i zdjelice za umake koje nudi na platformi Etsy, a njezini su predmeti već otputovali diljem svijeta, u Japan, Australiju, čak i na Havaje.

image

Originalni set šalica i tanjurića s potpisom Ane Lončar iz objektiva Marije Rukavine.

Marija Rukavina

- Bavim se primijenjenim kiparstvom, odnosno oblikujem predmete za praktičnu upotrebu. Tako sam objedinila slikarstvo i kiparstvo, a svaki novi objekt na kojem radim predstavlja svojevrsno slikarsko platno na koje nabacujem glazure, igram se i bojama zapravo skladam. Istraživanje, eksperimenti, uspjesi i neuspjesi, sve je dio procesa... U učenju mi mnogo pomaže online razmjena informacija. Primjerice, dobijem upit osobe iz Los Angelesa kako mi uspijeva neka glazura, kako dobivam određene boje, a kroz takvu komunikaciju kruže korisne informacije i nesebično dijeljenje znanja - nastavlja Ana, kojoj je zasad radni prostor dio obiteljske kuće u predgrađu Splita.

Oslobađanje od stresa

Da bavljenje umjetnošću može imati terapeutski učinak, uvjerila se Maja Horvat (36), direktorica konzultantske tvrtke i osnivačica MAYA Art&Pottery Studija, koja je za glinom prvi put posegnula 2018. Trebalo joj je, konstatira, nešto što će joj skrenuti misli s tadašnjih zdravstvenih problema te je osloboditi stresa i napetosti pa je odlučila upisati jednogodišnji program za oblikovateljicu predmeta od keramike na zagrebačkom Pučkom otvorenom učilištu kod profesorica Dijane i Mirjane Rajković.

image

Ova vrsta rada zahtijeva koncentraciju, strpljenje i disciplinu.

MAYA ART&POTTERY

U toj joj je fazi glina bila samo hobi i prostor bez laptopa i rokova. No, nakon što se preselila u Rijeku i počela raditi na lončarskom kolu u Likovnom centru koji vodi umjetnica Dijana Lukić, izrada keramike ju je, kaže, dublje povukla.

- Dosadašnji profesionalni rad aktivirao mi je lijevu stranu mozga, usmjerenu na planiranje, efikasnost i analizu, a ovaj proces predstavlja sve suprotno. Nema plana i programa, postoji samo prepuštanje sili kreacije - otkriva Maja, koja se bavi i apstraktnim slikarstvom. - Apstraktan stil plod je snažnog osjećaja za boje koji imam od djetinjstva. Moj rad baziran je na intuitivnom stilu gdje se bez početnog plana i direktne inspiracije slojevito razvijaju boje,oblici i motivi - objašnjava umjetnica, koja je 2021. odlučila prestati dijeliti radionicu te je uredila vlastiti atelje, adaptiravši stan djeda i bake te uloživši u svu potrebnu opremu.

image

MAYA art&pottery šalice.

MAYA ART&POTTERY

- U tom trenutku zapravo se rodio MAYA Art&Pottery Studio. Sjećam se da mi je prodavač peći tada rekao - od danas više nisi hobist - nastavlja Maja, koja izrađuje uporabnu i dekorativnu keramiku. - Rad s glinom, pogotovo na lončarskom kolu, zaista je vještina - traži koncentraciju, strpljenje, vježbu i disciplinu, a tek s vremenom nagrađuje osjećajem lakoće, veće brzine, gubitkom nepotrebnih koraka te trenucima potpunog mira. Trenutačno radim s kvalitetnom bijelom glinom koja omogućava naglašeno oslikavanje bojama za glinu (engobama) koristeći vedre, žive boje - kaže Maja, čiji radovi se prodaju po cijeni od 100 do 300 kuna preko Instagrama, a u planu ima i otvaranje web shopa.

Čitajte i: Pine Pottery drugo je ime za Mediteran u malom: Splićanka iz hobija pokrenula šarmantni brend

Poklon od dečka potaknuo ju je na kreativu

Kad se prije četiri godine iz Moskve, gdje je podučavala engleski jezik, vratila u Zagreb, diplomirana ekonomistica Danijela Lasić (33) upisala je Malu školu keramike na Jordanovcu jer je to, kaže, bilo ostvarenje njezinog sna još iz djetinjstva. Ondje je ova Splićanka, trenutačno zaposlena u računovodstvenoj tvrtki u Zagrebu, naučila osnove keramike, potom i napredniju izradu, a i danas pamti svoje prve šalice, posudice i pepeljare.

Odluci da u listopadu prošle godine osnuje vlastiti brend bike&pottery za izradu predmeta od gline kumovalo je jedno lončarsko kolo - ono koje je za rođendan dobila od svog dečka Marina.

image

Danijela Lasić

BIKE&POTTERY

- Kupio mi ga je, volimo se našaliti, samo da napokon prestanem pričati da mi treba. Znala sam da neću dopustiti da samo stoji i skuplja prašinu pa sam stoga počela kupovati glinu u trgovini Ravitera, specijaliziranoj za to, a dosta gline i recikliram. Na pečenje sam je počela nositi u školu keramike koju sam nekoć pohađala, a prve stvari koje sam izložila na Instagram profilu bile su vaze i šalice - govori Danijela, koja je za božićnu kolekciju ove godine izradila adventske svijećnjake.

Uglavnom radi proizvode u malim serijama, ponekad po narudžbi. Nakon što predmet izradi na lončarskom kolu, pričeka nekoliko dana da se osuši i odnese ga na prvo pečenje, a potom slijedi, kako kaže Danijela, najkreativniji dio procesa - glaziranje, odnosno dekoriranje.

image

Njezini radovi su koloristički prepoznatljivi.

BIKE&POTTERY

Čitajte i: Pokrenule posao usred zagrebačke apokalipse: Tim svojim potezom danas pomažu brojnim majkama

Njezini su predmeti prepoznatljivi po nježnim bojama, bijeloj, tirkiznoj i bež, dok tamniji dijelovi ostaju od prirodne boje gline, jer svaki predmet voli barem dijelom ostaviti neglaziranim.

image

Najčešće koristi bijelu, bež i tirkiznu nijansu.

BIKE&POTTERY

- Po tome se zapravo razlikujem od ostatka kolegica, jer volim da se minimalno vidi prava boja gline, bez dodatnog uljepšavanja. Prirodnost gline zapravo predmet čini čarobnim - ističe Danijela, čiji proizvodi imaju još jedan nezanemariv detalj po kojem se odmah zna da je riječ o njezinu radu. To je, naime, pečat koji prikazuje bicikl, a u skladu je, dakako, sa samim nazivom brenda. - Bicikl je moje najdraže i uglavnom jedino prijevozno sredstvo, a san mi je uputiti se na Dolomite te biciklirati od Zagreba do kuće u Podstrani - otkriva Danijela, čija je želja i, osim da si osigura poseban prostor za rad kako više ne bi prljala stan, da jednog dana o keramici - podučava.

Linker
25. studeni 2024 11:12