BILJANA BLIVAJS CROPIX
Nova vrijednost 

Dizajnerica Silva Zrnić: "Odjeća više nema vrijednost kakvu je nekad imala"

Zadarska dizajnerica Silva Zrnić, vlasnica brenda Minorenni, motivira kupce na vraćanje stare odjeće, a ona joj potom pronalazi drugu modnu svrhu i tako potiče cirkuliranje tekstila

Zadarska dizajnerica Silva Zrnić, vlasnica brenda Minorenni, motivira kupce na vraćanje stare odjeće, a ona joj potom pronalazi drugu modnu svrhu i tako potiče cirkuliranje tekstila

Model “staro za novo” poznat je u automobilskoj industriji, no u Hrvatskoj odnedavno živi i u modnom svijetu. Zadarska dizajnerica Silva Zrnić osmislila je, naime, princip prema kojem kupci mogu vratiti njenu odjeću, a u zamjenu za to dobivaju bon u određenom iznosu ili ostvaruju popust na novi proizvod iz ponude njezina brenda Minorenni. Vraćene stvari potom prenamjenjuje - u modne dodatke za odrasle i djecu. Ovih je dana, kaže, u potrazi za partnerom u Hrvatskoj ili inozemstvu koji bi preuzimao višak tekstila i reciklirao ga u specijaliziranim kontejnerima za odjeću.

Otkako je 2020. došla na ideju pokretanja vlastitog modnog brenda fokusiranog na odjeću za mame i djecu, znala je da želi raditi isključivo s prirodnim materijalima, između ostalog s pamukom koji ima certifikate OEKO-TEX i GOTS. Tu su, osim toga, i lan i kašmir.

"Odjeća više nema vrijednost kakvu je nekad imala jer se proizvodi u abnormalno velikim količinama, jeftinija je i dostupnija nego što je bila, primjerice, generaciji mojih roditelja. Tada se kupovalo manje, ali s idejom da traje. I to ja želim od svojih kreacija - da izgledaju jednako dobro godinama nakon kupovine, a ne da završe na otpadu nakon jedne sezone. Zato radim komplete košulja i hlača bezvremenskog kroja, komotne majice... A pri izradi koristim samo lan, pamuk i kašmir - koji je ekološki prihvatljiv jer se zapravo ne bi trebao često prati nego nakon nošenja vjetriti na svježem zraku. To istovremeno znači da se za održavanje kašmira troši manje resursa jer se perilica manje koristi, voda se manje kontaminira deterdžentom...", govori Silva Zrnić, zagovornica takozvanog slow fashiona, pojma koji označava sve suprotno od masovne modne proizvodnje. Tu je riječ o kvalitetnoj izradi i jednako kvalitetnim uvjetima rada te obazrivosti prema okolišu i životinjama. Silva Zrnić materijale bira uživo, obišla je svakog proizvođača s kojim surađuje jer joj je važna pozadinska priča, da sve što nabavlja dolazi iz pogona u kojima su osigurani uvjeti za rad dostojni čovjeka, gdje se ne koristi dječja radna snaga, radno vrijeme je uredno, a plaća adekvatna.

Na razvoju brenda radila je pune dvije godine: toliko joj je trebalo da pronađe izvore materijala u Italiji, pokrene proizvodnju u Zadru, otvori web shop i organizira dostavu naručene odjeće. Krojeve je, kaže, imala u glavi čim je došla na ideju pokretanja vlastite modne linije, a odmah po povratku iz Rima - u kojem je godinama živjela s djecom - u rodnom Zadru je upisala školu šivanja i krojenja.

"Moja odjeća je jednostavna, nije trendovska i to je isto jedan od modela po kojem moda može poslovati zelenije. Jer upadljive i hipermoderne stvari brže dosade pa su i brže na listi za odstrel iz ormara. Naravno da kao modna dizajnerica ne zagovaram ideju prestanka kupovine, ali promoviram sistem razumnijeg shoppinga, u kojem svatko odvagne što mu zaista treba i onda je za to spreman izdvojiti više novca. Jer ako želimo fer trgovinu, u kojoj su svi u proizvodnom lancu adekvatno plaćeni, onda moramo biti svjesni da će nas finalni proizvod više koštati", govori Silva Zrnić. Istu logiku ima i s dječjom odjećom, koja mora biti ugodna nježnoj koži. Osim toga, kupovinom manje stvari djeci se, smatra, daje do znanja da svaka stvar ima svoju vrijednost. U želji da klincima priuštimo sve što požele (i više od toga), stvaramo sliku bezvrijednosti stvari, odnosno da se one lako nabavljaju - a onda se često još brže zaboravljaju. Između ostalog, zbog toga uvijek i radi stvari komotnijeg kroja kako bi ih djeca mogla nositi više sezona. A kad ih se zasite ili ih prerastu, roditelji ih mogu pokloniti nekom drugom djetetu jer zahvaljujući vrhunskom materijalu i izradi i dalje izgledaju kao nove.

Silva Zrnić svoj je brend Minorenni široj publici predstavila ove godine, a želi se, kaže, zadržati na maloj, boutique proizvodnji. Važan joj je odnos sa svakom klijenticom, a često je traže savjet o odabiru boje, veličine, načina održavanja, stiliziranja...

"Komunikacija s ljudima oduzima vrijeme. Ja sam i lice brenda i dizajnerica i netko tko direktno razgovara s kupcima, a da bih sve to mogla i dalje raditi, ne smijem se pretrpati narudžbama", govori Silva, koja je osim lanene capsule kolekcije napravila i liniju majica s kapuljačama, a za jesen i zimu osmislila je ležerne gornje i donje dijelove od kašmira.

"Jesenske komplete bazirala sam na istim estetskim temeljima kao i ljetne - predimenzionirani su, a budući da se kod kašmira zapravo radi o vuni tkanoj na poseban način, nijedan komad nije identičan", objašnjava dizajnerica koja svoj osobni stil oduvijek gradi na kvalitetnim komadima odjeće i obuće, često uniseks estetike.

"I dječja odjeća mojeg brenda je više-manje uniseks. Zašto vesticu od kašmira ne bi nosio dječak?", govori dizajnerica koja fotografijama na društvenim mrežama pokazuje da dobar stil ne podrazumijeva mahnito kupovanje i preodijevanje nego maštovito kombiniranje jednostavnih stvari svevremenskih krojeva i od prirodnih materijala koji su s razlogom oduvijek na cijeni.

23. prosinac 2024 05:32