Josip Joško Tešija i Dimitrije Popović 

 VEDRAN PETEH CROPIX
Noć Kafkinog Preobražaja

Kafka kao inspiracija: Dimitrije Popović prenio "Preobražaj" u performans

Slikar i književnik je u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar – u povodu stote godišnjice smrti velikog pisca – osmislio događaj koji uključuje golemi portret Kafke u kombinaciji pastela i akrila, skulpturu "Izgubljena misao" te performans u izvedbi art modela Josipa Joška Tešije.

Slikar i književnik je u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar – u povodu stote godišnjice smrti velikog pisca – osmislio događaj koji uključuje golemi portret Kafke u kombinaciji pastela i akrila, skulpturu "Izgubljena misao" te performans u izvedbi art modela Josipa Joška Tešije.

Dok se mnogi užasavaju žohara, slikaru i književniku Dimitriju Popoviću (73), on je umjetnička inspiracija još od 1967., kada je kao gimnazijalac prvi put pročitao pripovijetku Franza Kafke „Preobražaj” u kojoj se glavni lik Gregor Samsa preobražava u golemog žohara. Fasciniran pričom, nacrtao je prvi portret jednog od najznačajnijih predstavnika modernizma, a tijekom svog stvaralaštva Kafki se vraćao svako malo. Tako je tom djelu i njegovom autoru 2009. posvetio ciklus slika, 2013. napisao je pripovijetku "Proces Kafkinoga Preobražaja", a 20. listopada u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar – u povodu stote godišnjice smrti velikog pisca – osmislio je događaj koji uključuje njegov golemi portret Kafke u kombinaciji pastela i akrila, skulpturu "Izgubljena misao" te performans u izvedbi art modela Josipa Joška Tešije (55).

image

Performans Dimitrija Popovića "Noć Kafkinog Preobražaja" u izvedbi art modela Josipa Joška Tešije

VEDRAN PETEH CROPIX
image
VEDRAN PETEH CROPIX

"Izvodeći određene pokrete rukama i nogama te pokrećući tijelo dok se nije oslobodio plašta na kojem sam nacrtao golemog žohara, Tešija je simbolično utjelovio Samsov preobražaj u tog kukca. Njegovo "buđenje", iako kao kukca, upućuje na osvješćivanje, na onaj trenutak kad se čovjek - uprkos stanju u kakvom se našao – pita tko je, što je i kakav je smisao njegovog postojanja", kaže Dimitrije Popović, koji je posljednjih mjesec dana skoro svakodnevno bio u Galeriji. Dok su Tešija i baletan Leonard Jakovina „brusili” svaki pokret, umjetnik je postavljao i usklađivao sve dijelove performansa, kako bi izlošci, model, glazba i svjetlosni efekti dočarali njegovo višegodišnje promišljanje ove Kafkine literarne alegorije o dehumanizaciji, otuđenju i ništavilu.

image

Jagoda i Dimitrije Popović

VEDRAN PETEH CROPIX
image

Josip Joško Tešija i Dimitrije Popović

VEDRAN PETEH CROPIX

"Srećom, ni ja se ne bojim ni žohara niti ijedne životinje tako da panike nije bilo. Ovaj mi je performans bio jedan od većih izazova i uživao sam u svakom trenutku, od cjelodnevnih vježbanja pokreta do izvedbe. A najveća su mi nagrada zadovoljstvo umjetnika Dimitrija Popovića te posjetitelji koji su do kraja ispunili unutrašnjost i vrt galerije", kaže Tešija.

image

Art model Josip Joško Tešija

VEDRAN PETEH CROPIX

U "Noći Kafkinog Preobražaja" uživale su stotine Zagrepčana, Dimitrije Popović već je dobio pozive za gostovanja iz zemlje i inozemstva, a društvene mreže preplavljene su selfijima sretnika koji su bili na događaju i slikali se uz jedinstvene izloške.

22. prosinac 2024 07:56