"The Entertainment System Is Down" naziv je novog filma koji puno obećaje, a o kojem je samo za Gloriju govorio Ruben Östlund, redatelj koji je publiku ponajviše osvojio hit filmom "Trokut tuge".
Nagrađivani švedski redatelj Ruben Östlund ima nekoliko važnih karakteristika koje ga čine osebujnom pojavom, u svijetu filma, i svijetu – recimo to filozofski, "kao takvom". Šarmantan je, duhovit, pristupačan – kao pravi antijunak establišmenta kojemu pripada, a koji više od svega voli upravljati dojmom o sebi. Ruben se srdačno javi, pamti imena ljudi s kojima je surađivao, spremno razgovara o svom životu, poslu. Toliko spremno, da se voajeristički, novinarski instinkt vrlo brzo utiša – čini mi se, kod svih njegovih novinarskih suradnika.
Njegov zaštitni znak duge su sekvence, koje je strukturirao i usavršavao te uspješno savladao još tijekom studija na Sveučilištu u Göteborgu, gdje je upoznao Erika Hemmendorffa, s kojim je kasnije osnovao produkcijsku kuću Plattform Produktion. Počevši od njegovog drugog igranog filma, "Nesvjesno" iz 2008., premijerno prikazanog u programu Un Certain Regard, svi njegovi kasniji filmovi doživjeli su premijeru upravo u Cannesu, a talentirani je redatelj dio male, prestižne skupine filmaša koji su dva puta pobjeđivali na tom najvećem filmskom festivalu. Sa suprugom Sinom Görcz ima dvogodišnjeg sina Eliasa, dok iz prijašnjeg braka s producenticom Andreom ima blizanke, Alvu i Hildu.
Film "Trokut tuge", u kojem izvanrednu ulogu ima i naš glumac Zlatko Burić Kićo, osvojio je Zlatnu palmu u Cannesu 2022., a satira koja "razotkriva uloge i klase i metaforički prikazuje kraj zapadne civilizacije" na dodjeli Europskih filmskih nagrada osvojila je i četiri glavne nagrade - za najbolji europski film, redatelja, glumca i scenarij. Priznanjima struke tu nije bio kraj, pa je tako Östlundov film nominiran i za nagradu Oscar, i to u kategorijama za najbolji film, režiju i originalni scenarij. Značajno je odjeknuo i među hrvatskom publikom.
Ovog ljeta smo se sreli na prvom filmskom festivalu u Slanom (Slano Film Days) gdje smo se dotakli novog filma koji priprema, a o kojemu je kao i sa svojim drugim filmovima, predano govorio još kad je bio tek ideja. Ideja je zahvaljujući režijskoj ingenioznosti i poslovnoj pronicljivosti u procesu realizacije: "U glavnoj podjeli su mi Keanu Reeves i Kirsten Dunst te Daniel Brühl. Većina je glumaca odabrana i gradimo scenu. Kupili smo avion, Boeing 747 i cijeli će biti u studiju gdje će se i snimati", s veseljem prepričava redatelj.
"U priči ću se fokusirati na par. Glavni muški lik kojeg igra Brühl zaspi. Njegova žena koju igra Dunst, a kojoj je dosadno zgrabi njegov telefon i pokuša ga otključati. Ispostavilo se da nema kod i pokušava upotrijebiti ID lica. On ima otvorena usta dok spava, pa ih ona pažljivo zatvara. Uspijeva otključati telefon i, naravno, shvaća da je imao više afera. Kroz film će proći kroz pravi emocionalni tobogan", nastavlja redatelj prije nego što se našali: "bez zabave, ljudima bi bilo dosadno i stope razvoda bi porasle!"
Ako se pitate – zašto pravi avion, e pa što se redatelja tiče pravi avion je bio više nego neophodan za snimanje ovog filma.
"Htjeli smo imati pravi avion jer vrlo često, kada gledate film o avionu, likovi su stavljeni u kut, pretvarajući se da su na velikom letu, ali mi to zapravo ne vidimo. To je frustrirajuće. Ovaj put, kada ćemo vidjeti svađu ljubavnog para, u kadru će biti oko 300 ljudi. Koristit ćemo cijeli avion, a ne samo dio, tako da možemo hodati od kokpita pa sve do stražnjeg dijela, s dugim kadrom, i imat ćemo zapravo osjećaj da smo u tom prostoru", govori Ruben.
Snimanje se minuciozno priprema te se početak istog planira za siječanj iduće godine. Glavni kritičar kojemu ponajviše vjeruje je njegova supruga, a tako je i s ovim filmom.
"I dalje svoju suprugu prvu zovem za savjet jer je ona najoštrije kritičko oko mog privatnog i poslovnog života. Također, iznimno mi je važno mišljenje Philippea Bobera, mog producenta s kojim često surađujem. Redatelj Pawel Pawlikowski mi je prošle godine rekao da ne vjeruje scenariju koji kaže da glavni protagonist treba spavati s pilotom. Možda ću ga poslušati", duhovit je redatelj.
Međutim, ako mislite da sada sve znamo o filmu odnosno što nas sve "čeka", varate se. "Scenarij sam, naravno, dosta mijenjao. Prošle godine kada sam izložio sinopsis i dio scenarija, bio je to zapravo skeleton. A sada s dodanim detaljima imamo skoro pa cjelovitu sliku", priznaje redatelj.
Ako se pak pitate kako mu tako opširno najavljivanje filma producentske kuće dopuštaju – odgovor će vas možda iznenaditi.
"Producenti su počeli shvaćati zašto je dobro to što predstavljam odnosno razotkrivam filmsku priču prije nego je film gotov. Iz nekoliko je razloga ta ideja dobra – jer kada stanete na scenu možete dobiti uvid kako će publika potencijalno reagirati. Na izvjestan način, kao redatelj, lakše uočavam i stvaram dinamiku filma, zaokrete u radnji. Za mene je to korisna praksa s kojom ne planiram stati. Također, publiku pitam i za ideju pa ako mi se koja ponuđena svidi, stavim je u film", iskren je redatelj. Možda bi ova njegova praksa spasila kratkog života mnoge naše suvremene filmove. Tko zna?
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....