UFC

Jeste li se ikada zapitali koliko ‘UFC-ova mašinerija‘ zaradi na godišnjem nivou i tko je zapravo ‘gazda‘?

Dana White

 JIM WATSON Afp
UFC je, u svjetskim okvirima, već davno postao ozbiljan poslovni konglomerat koji vodi stratešku poslovnu politiku. Pitanje je - hoće li PPV ostati ispravan smjer kojim žele ići?

Jedan od najvećih svjetskih matematičara Rene Descartes na čijem životnom radu se temelji dobar dio današnje napredne poslovne matematike, vodio se početnom premisom "Cogito, ergo sum" - "Mislim, dakle postojim". Osnovna premisa kojom se trebate voditi da dođete do srži kojima se vodio potpisnih ovih redova je - UFC-ove vlasnike ne zanimaju potencijalni okršaji, primjerice, Jonesa i Aspinalla, nego što veće brojke pored znaka "+" na kraju svakog kvartala.

UFC se nalazi na prekretnici koja bi mogla redefinirati povijest promocije i načine na koje publika konzumira borilačke sportove. S obzirom na najavljeni novi ugovor za prava prijenosa u 2025., TKO Group Holdings – matična kompanija UFC-a i WWE-a – promišlja svaki mogući smjer u kojem bi se mogao razviti poslovni model promocije. Ulog je velik: budućnost UFC-ovih glavnih događaja i pitanje hoće li "pay-per-view" ostati dominantan model ili će se, poput WWE-a, prijeći na dostupnije "premium live" događaje putem pretplatničkih platformi.

PPV model, koji je ranih 1990-ih postao financijski temelj UFC-a i omogućio mu razvoj u globalnu borilačku silu, još uvijek je aktualan. Prvi PPV prijenosi u borilačkom sportu imali su pionirski status u boksu i brzo su postali "glavni događaj" s ogromnim financijskim potencijalom. PPV je bio most između tradicionalnih kanala i generacija koje su gladne spektakla i dinamike. Borci su osvajali titule, a kompanije su bilježile masovne prihode, koji su iz godine u godinu rješavali ključne financijske izazove. No, vremena se mijenjaju – danas se gledateljske navike prilagođavaju novim platformama, od streaming servisa do "fast" kanala, što vodi borilački sport u novu eru.

Kako je zapravo "posložen" poslovni entitet koji vlada UFC-om?

TKO Group Holdings, Inc. (NYSE: TKO - oznaka na New York Stock Exchange), osnovan 2023. godine, integrira dvije vodeće sportske i zabavne organizacije: Ultimate Fighting Championship (UFC) i World Wrestling Entertainment (WWE). Ova "sinergija" omogućuje TKO-u da iskoristi zajedničke resurse, proširi globalni doseg i optimizira operativne procese.

Struktura tvrtke:

  • UFC: Kao vodeća svjetska organizacija za mješovite borilačke vještine, UFC organizira više od 40 priredbi godišnje, emitiranih u preko 160 zemalja. Njihov poslovni model oslanja se na prihode od prijenosa, prodaje ulaznica, sponzorstava i prodaje brendirane odjeće.

  • WWE: Prepoznat kao globalni lider u sportskoj zabavi, WWE proizvodi tjedne emisije poput "Raw" i "SmackDown", kao i mjesečne "premium" priredbe. Prihodi dolaze iz medijskih prava, prodaje ulaznica, sponzorstava i prodaje brendirane odjeće. WWE "targetira" drugačiju publiku, ali TKO profitira na osnovi istih poslovnih procesa.

Financijski pokazatelji:

Prema godišnjem izvješću za 2023. godinu, TKO je ostvario ukupni prihod od 1,7 milijardi dolara, što predstavlja rast od 47% u odnosu na prethodnu godinu. Neto dobit iznosila je 175,7 milijuna dolara, uz prilagođenu EBITDA-u (dobit prije kamata, poreza i amortizacije) od 809,1 milijun dolara.

UFC je zabilježio prihod od 1,3 milijarde dolara, što je povećanje od 13%, dok je WWE pridonio s 382,8 milijuna dolara u razdoblju od 12. rujna do 31. prosinca 2023. godine

Predsjednik TKO-a, Mark Shapiro, svjestan je važnosti nadolazećeg ugovora. Kako je izjavio: "Na kraju dana sve ovisi o tome što tržište može podnijeti. Trenutno smo ‘velika stvar‘ na tržištu, a naša publika je nevjerojatno raznolika." TKO posebno ističe podatke koji pokazuju da je 50% UFC-ove publike u dobi između 18 i 34 godine – upravo onaj segment koji većina brendova i platformi nastoji pridobiti. "Imamo sjajnu raznolikost gledatelja i jaku hispanoameričku publiku, a privlačni smo za oba spola," dodaje Shapiro, ističući snažan utjecaj UFC-a među različitim demografskim skupinama.

Iako je PPV model financijski unosan i bio ključan za izgradnju ESPN+ platforme, Shapiro je svjestan da bi se, u slučaju pravog partnera, taj model mogao evoluirati. Netflix je, primjerice, nedavno najavio prijenos borbe Jakea Paula i Mikea Tysona bez dodatne naknade za svojih 282 milijuna pretplatnika, a WWE je već transformirao svoje PPV događaje u "premium live" spektakle putem Peacocka, bez dodatnih troškova osim pretplate.

Međutim, Shapiro priznaje da prilagodba takvog modela nije sigurna za UFC. "Sve se mijenja – modeli, obrasci gledanja. Tradicionalna televizija ponovno je u igri, kabelska prolazi kroz izazove, dok streaming kanali cvjetaju," objašnjava Shapiro. U slučaju UFC-a, ESPN trenutno ima ekskluzivno pravo prvih pregovora, ali nije tajna da je cilj organizacije maksimizirati vrijednost svojih prava i privući nove partnere.

Kada se UFC 2018. godine vezao uz ESPN, taj petogodišnji sporazum produljen je na sedam godina, s ESPN+ kao ekskluzivnom platformom za sve velike događaje. S novim ugovorom, UFC bi mogao krenuti prema novim digitalnim rješenjima koja otvaraju vrata brojnim potencijalnim partnerima. Kako kaže Shapiro: "Naš cilj je maksimalizirati vrijednost, bez obzira na model."

UFC je danas "mainstream", svjestan svoje pozicije među globalnim sportskim igračima i spreman je odgovoriti na sve izazove. "Ako netko želi platiti, mi ćemo ga saslušati," zaključuje Shapiro, signalizirajući fleksibilnost i otvorenost za sve oblike suradnje koji će pridonijeti njihovoj budućoj vrijednosti.

Linker
08. studeni 2024 17:07