Hollywood je proizveo još jednu napetu dramu. Netflix i Paramount vode bitku vrijednu 100 milijardi dolara za preuzimanje Warner Bros. Discoveryja, a priča ima sve sastojke uzbudljivog djela: ambicioznog milijardera, misteriozne saudijske ulagače, pa čak i cameo pojavljivanje zeta američkog predsjednika. Studio razmatra kojim će putem krenuti, a to znači da su pred nama tjedni pravog spektakla.
Najavljena prodaja mogla bi temeljito preoblikovati ratove streaming platformi, u kojima se holivudski studiji natječu za pretplatnike. Paramount, kao relativno manji studio, želi povećati opseg poslovanja kako bi mogao konkurirati velikim igračima. Netflix, koji uvjerljivo prednjači, želi još više sadržaja za svoju golemu videoteku. No usmjeriti svu pozornost samo na tu stranu streaming ratova znači ne shvatiti širu priču.
Unatoč milijardama dolara koje su studiji posljednjih godina uložili u nove filmove i serije, publika sve više vremena provodi gledajući sadržaje nastale izvan Hollywooda, koje su kreirali amateri. Najpopularniji izvor videozabave u Americi nije Warner Bros. niti bilo koji od njegovih potencijalnih kupaca, nego YouTube. Platforma u vlasništvu Googlea drži 28% ukupnog streaminga na televizorima u SAD-u dok Netflix ima 19%. A to su brojke prije nego što se uračunaju sati provedeni skrolajući na mobilnim telefonima.
Holivudski moguli tvrde da se njihov posao razlikuje od na brzinu sklepanih internetskih videa namijenjenih za gledanje na WC-u. U pravu su, ali ta se razlika brzo smanjuje.
Ovo su novi ovisnici o ekranima - vaši roditelji
Prvo, pogledajmo tehnologiju. Društvene platforme izvorno su prilagođene mobilnim ekranima, ali se njihovi videozapisi sve više gledaju na televizorima: Amerikanci danas tako više vremena provode gledajući YouTube na TV-u nego na mobitelu. Istodobno, Hollywood se sve manje oslanja na kina i seli se na još manje ekrane od televizijskih. U siromašnijim zemljama, gdje se dugometražni sadržaji češće gledaju na telefonima, nude se, primjerice, mrežni paketi isključivo za mobilne uređaje.
Drugo, poslovni se modeli počinju sve više preklapati. U potrazi za novom publikom, streaming platforme šire se izvan pretplatničkog modela i ulaze u sferu oglašavanja, nekoć ekskluzivni teren društvenih mreža. Istodobno, društvene platforme prelaze u zonu pretplata; YouTubeovi paketi bez reklama (koji uključuju i glazbu) imaju više od 125 milijuna pretplatnika, otprilike koliko i Warner Bros.
Treće i najspornije područje jest sadržaj. Streaming platforme sve češće usvajaju formate koje su popularizirale društvene mreže. Amazon Prime Video ima seriju s MrBeastom, najvećom zvijezdom YouTubea; Netflix planira prikazivati videopodcaste sa Spotifya; kineski studiji proizvode tzv. mikro-drame, dvominutne epizode u serijama koje imaju i po 90 nastavaka. Istodobno, društvene platforme prikazuju sve više sadržaja nalik televizijskome. YouTube talk-showovi poput "Chicken Shop Datea" odvlače publiku tradicionalnim večernjim TV emisijama, onim klasičnim formatima u kojima voditelj sjedi na kauču i razgovara s gostima, a sada im preuzimaju čak i zvijezde s A-liste.
Tržište kredita je na rubu. Sve podsjeća na 2007.
Umjetna inteligencija dodatno smanjuje jaz između profesionalno i amaterski produciranih vizualnih efekata te omogućuje svim korisnicima opcije poput sinkronizacije na strane jezike. Profesionalne medijske kuće sve se više koriste društvenim mrežama kao kanalima za distribuciju (primjerice, Economistovi videi dostupni su na TikToku i drugdje).
U novom krajoliku regulatori tržišnog natjecanja ne bi smjeli unaprijed isključiti Netflix iz utrke za preuzimanje Warnera, premda mnogi u Hollywoodu zagovaraju tu tezu. Netflix doduše dominira svijetom streaminga, ali ako se tržište promatra u širem kontekstu cjelokupne digitalne videoindustrije, on je zapravo manji igrač.
Iz istog razloga i Paramount se doima snažnije nego što se na prvu čini. Možda u hollywoodskoj hijerarhiji igra sporednu ulogu, ali obitelj Ellison, koja kontrolira Paramount i politički podupire Donalda Trumpa, predsjednikovim je imenovanjem uključena u skupinu ljudi koja bi trebala voditi najavljenu američku verziju TikToka. Time su osigurali važnu poziciju; sada mogu kombinirati utjecaj nad profesionalnim medijima kao i nad društvenim platformama, te tako postati vrlo moćan igrač u digitalnoj ekonomiji.
Iz Hollywooda poručuju da će njihov sadržaj na kraju pobijediti u streaming ratu jer je najkvalitetniji. Ponude za Warner, koje potvrđuju visoku vrijednost njegova bogatog kataloga i intelektualnog vlasništva, upućuju na to da su ljudi iz industrije spremni potvrditi svoje riječi financijskim ulaganjem. No tko god pobijedi u borbi za Warner, čeka ga još veći izazov.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....