Šalabahter stručnih savjeta

Sve što trebate znati o vanjskoj rasvjeti

O tome koliko kvalitetno svjetlo utječe na naš život i okoliš razgovarali smo s Deanom Skirom, najcjenjenijim hrvatskim dizajnerom svjetla s besprijekornom svjetskom reputacijom

Desetljećima se provode znanstvena istraživanja o utjecaju svjetla na čovjeka i njegovo raspoloženje. Svi smo na ovaj ili onaj način prilagođeni nekom ritmu izmjene svjetlosti. Odavno smo već postali svjesni da svjetlo ima veliki utjecaja na nas pa je stoga i razumijevanje važnosti dobre rasvjete postalo jako bitna stavka u uređenju naših domova i okoliša. Svjetlo putuje beskonačno što znači da je odnos rasvijetljenosti vanjskih i unutarnjih prostora jako bitan, pogotovo ako naš boravak varira između tih prostora, što je uobičajeno u toplijim razdobljima. Svjetlo iz interijera utječe na balkon, vrt ili terasu i obratno, što zahtijeva kvalitetno promišljanje o projektu rasvjete.

Stvoriti takav jedan kvalitetan projekt rasvjete nije nimalo lagan zadatak pa smo se stoga obratili vrhunskom stručnjaku u tom području, Deanu Skiri, da nam otkrije neke smjernice za dobro vanjsko osvjetljenje.

Skira nam na samom početku naglašava kako svjetiljka sama po sebi nije presudna, već efekt koji ona proizvodi noću u ambijentu koji osvjetljava i kako je u fazi projektiranja izrazito bitno da se vanjski i unutarnji prostori tretiraju jednako, iako se koriste potpuno različite svjetiljke i različiti principi osvjetljavanja. Nadalje nam je Dean objasnio koje su osnovne razlike u osvjetljavanju unutarnjeg i vanjskog prostora.

- U pravilu, u vanjskom prostoru nema refleksije kao u interijeru pa je stoga jako važno postići balans u osvjetljavanju vertikalnih i horizontalnih površina u našem vidokrugu. Važno je paziti na intenzitet osvijetljenih površina kao i njihovu veličinu, npr. ako osvjetljavamo mali grm u vrtu istim snopom i intenzitetom kao i visoko stablo, onda stvorimo neugodan bljesak koji dominira našom vizurom i remeti navedeni balans vizualnog doživljaja.

EFEKT SVJETILJKE

Svjetiljka sama po sebi nije presudna, nego efekt koji ona proizvodi noću u ambijentu koji osvjetljava

Ako se nalazite u prostoru koji u arhitektonskom smislu vizualno povezuje unutrašnjost i okoliš preko staklenih površina, potpuno je jasno da niste ograničeni samo na mjesto na kojem se nalazite, cjelokupni prostor, i vanjski i unutarnji, utječe na vas. Stoga ako nema vanjske rasvjete ili je intenzitet osvjetljenja u interijeru puno veći od onoga u eksterijeru, događa se efekt ogledala na staklu i ne može se vidjeti prema van nalazite li se u interijeru što u jednom obliku narušava smisao staklenih površina. Skira napominje da nema nekog posebnog recepta za postizanje idealnog vanjskog osvjetljenja i kako se radi samo o dobroj suradnji svih sudionika projekta.

INTENZITET OSVJETLJENJA

U vanjskom prostoru nema refleksije kao u interijeru pa je stoga jako važno postići ravnotežu u osvjetljavanju vertikalnih i horizontalnih površina u našem vidokrugu

- U uspješnim projektima, arhitektura, krajobrazno uređenje i rasvjeta su međusobno povezani i integrirani. Postoji snažna spona između forme svjetla i objekta koje osvjetljava. Postizanje integracije moguće je jedino uz blisku suradnju između arhitekta, krajobraznog arhitekta i dizajnera interijera. U odgovoru na pitanje koji su trikovi velikih majstora u projektima rasvjete, Dean nam dobro osvjetljenje uspoređuje sa slikom odnosno umjetničkim djelom i detaljno obrazlaže svoju usporedbu.

- Slikar prikazuje prostor, boje, izraze lica, okolni pejzaž, zgrade... Slike velikih majstora govore mnogo, u svakom detalju nalazi se informacija. Sve je u balansu. Iako ima mnogo detalja, svi su oni potrebni da bi se shvatila poruka i osjećaj koji je umjetnik htio postići i prenijeti. Na taj način promišljamo o rasvjeti, svaki detalj dio je cjeline i stvara i prenosi atmosferu i informacije, baš poput slike. Stoga je važno ne izostaviti bitne elemente kad slikamo svjetlom i dobro razmisliti o krajnjem efektu koji želimo postići, i što je još važnije, potrebno je znati kako postići i čime. Današnje tehnologije pružaju mnoge mogućnosti, ali i zahtijevaju mnoga znanja i vještine. Najbolje rješenje su sustavi upravljanja rasvjetom koji automatski reguliraju scenografije ovisno o korištenju prostora u nekom trenutku. Ozbiljno projektiran i programiran sustav regulira paljenje, intenzitet pa čak i temperaturu boje svjetla ovisno o potrebi koju u tom trenutku imate. Zasebno paljenje pojedinih svjetiljki sigurno nije niti praktično niti omogućuje zamišljene scenografije koje kontroliraju svjetlo u interijeru i eksterijeru istovremeno. Bitno je prepoznati kontekst objekta u odnosu na korisnika prostora, željene vizure, atmosferu i raspoloženje. Dekorativna rasvjeta fasada i pročelja zgrada uglavnom je vezana za uređenje noćne vizure grada. Balans između ritma, pauze, svjetla i mraka iznimno je važan kako bi slika bila cjelovita.

U USPJEŠNIM PROJEKTIMA ARHITEKTURA, KRAJOBRAZNO UREĐENJE I RASVJETA MEĐUSOBNO SU POVEZANI I INTEGRIRANI

Postoje različite vrste proizvoda za vanjsko osvjetljenje i ima ih nebrojeno puno pa je zapravo jako teško napraviti uži izbor. Najbolje se u odabiru fokusirati na namjenu, potrebe za određeni prostor i na preference korisnika. Potrebno je fokusirati se na odgovarajući svjetlosni efekt i prema tome definirati svjetiljke. Na raspolaganju nam stoje: rasvjetni stupovi i stupići, ugradne i nagradne linearne svjetiljke, zidne, stropne i podne, svjetiljke širokog svjetlosnog snopa tzv. reflektori, podvodne svjetiljke, grafički instrumenti, dekorativna rasvjeta. Skira napominje kako svaka svjetiljka ima svoj izvor svjetla s određenom temperaturom boje, snagom, širinom snopa, mogućnošću upravljanja, IP zaštitom itd. Postoje i modularni stupovi poput Polesana koji je specifičan po tome što iz jedne pozicije može osvijetliti do 4 različite zone, korištenjem odgovarajućih optika, ovisno o području ili predmetu osvjetljenja.

NAMJENA, POTREBE I PREFERENCE

Treba se fokusirati na odgovarajući svjetlosni efekt i prema tome definirati svjetiljke

VAŽNO JE NE IZOSTAVITI BITNE ELEMENTE KAD SLIKAMO SVJETLOM I RAZMISLITI O KRAJNJEM EFEKTU KOJI ŽELIMO POSTIĆI

I za sam kraj nam objašnjava kako postići ugodno osvjetljenje vanjskih prostora - Genius Loci je taj koji determinira osnovu za promišljanje svjetla u prostoru. Svakako je važno osigurati osvjetljenje prilaznih putova, stepeništa, parkirališta i sličnih površina gdje rasvjeta ima naglašeniju sigurnosnu funkciju za lakšu orijentaciju i kretanje u prostoru. Dekorativan efekt možemo dobiti osvjetljavanjem zelenila i hortikulture, i osvjetljavanjem specifičnih i odabranih mikrolokacija. U vanjskim prostorima treba ipak više razmišljati o susjedima i paziti na usmjeravanje svjetla kako bi se postigao ugođaj sa što manjim utjecajem na okolinu, ali i smanjilo svjetlo onečišćenje.

Foto: Arhiva Skira, Giuseppe Saluzzi, Hrvoje Serdar, Goran Šebelić, Renco Kosinožić

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2024 11:42