Poznati hrvatski dizajner Nikola Radeljković iz studija Numen/For Use donosi vodič za odabir i kupnju sjedalica.
- Kako najjednostavnije prepoznati kvalitetu? Tako da pogledate domove naših baka i djedova i vidite koji i kakvi objekti su preživjeli generacije - sažeto na pitanje kako prepoznati kvalitetnu sofu ili fotelju odgovara Nikola Radeljković, član produkt-dizajn kolektiva Numen/For Use koji još sačinjavaju Sven Jonke i Christoph Katzler, a prema čijim idejama su, među ostalim, nastale kolekcije stolaca i naslonjača Dobra, Oblique, Polygon, Trifidae te rasklopiva sofa Revolve.
Potom opširnije pojašnjava kako se kvaliteta kod svega pokazuje s vremenom jer stvari koje korištenjem ne gube na vrijednosti, nego “plemenitim” starenjem obogaćuju korisnika i prenose se s generacije na generaciju, predstavljaju ideal kvalitete. Pritom napominje da se kvaliteta izvedbe vidi i na novom proizvodu u preciznosti izrade, taktilnom i vizualnom dojmu materijala, ali ukupna kvaliteta se pokazuje tek naknadno.
- Uloga dizajnera u osmišljavanju sofe, fotelje ili stolca je krucijalna. Dizajner, bio on školovan ili ne, osoba je koja osmišljava inicijalni koncept, tipologiju i oblik budućeg proizvoda. U procesu razvoja zajedno s proizvođačem rješava sve probleme pretakanja te inicijalne ideje u materijalni objekt. U toj suradnji se mora dobro izbalansirati želja za iskorakom, inovativnošću i estetikom s jedne strane te funkcionalnošću, cijenom i izvedivošću s druge.
Dobri projekti ujedinjuju ove, naizgled kontradiktorne parametre. S druge, pak, strane uloga dizajnera u proizvodnji trebala bi biti zanemariva jer je proizvod koji uđe u serijsku proizvodnju poput djeteta koje odseli iz roditeljskog doma. Tu dizajner ostaje kao netko tko može naknadno pomoći da se isprave eventualni nedostaci i poboljšaju karakteristike, prezentacija i promocija - pojašnjava ovaj dizajner.
KONTROLA
Kako kaže, razlika u proizvodnji kvalitetne sofe, fotelje ili stolca u odnosu na one niže kvalitete je prije svega u kontroli proizvoda jer se kod vrhunskih proizvođača svaki proizvod koji izlazi iz tvornice pažljivo pregleda, a nedostaci ispravljaju sve dok proizvod nije besprijekoran, dok u jeftinoj, masovnoj proizvodnji te kontrole gotovo da ni nema jer je u tom segmentu fokus samo na postizanju što niže cijene.
Nakon kontrole kvalitete dolazi segment razvoja proizvoda koji je u sferi vrhunskih proizvoda dugotrajan proces, a u njega je uključen velik broj stručnjaka iz raznih područja, dok je kod jeftinog proizvoda najčešće riječ o brzom kopiranju prema fotografijama s nekog sajma.
- Notorna je činjenica da nekim tvrtkama u Kini ujutro pošaljete fotografiju proizvoda kakav želite, a oni navečer pošalju fotografiju svog prototipa. Možemo samo zamisliti koliko pouzdan takav proizvod može biti - negoduje Radeljković.
U nizu kontrola koje bi se trebale obaviti prije nego što proizvod koji teži kvaliteti izađe na tržište je i kontrola kvalitete materijala.
- Ono što uopćeno možemo reći je da su proizvodi od masivnih i prirodnih materijala u načelu kvalitetniji od onih iz iverice i plastike. Za kvalitetu jamče proizvođači i zato je vrijednost branda nešto što se ne moze steći ‘preko noći’. Povjerenje se gradi polako, a jako lako i brzo gubi - govori Radeljković, ali napominje kako visoka cijena ne znači nužno uvijek i dobru kvalitetu jer se u nadmetanju za prostor u medijima mnogi proizvođači skupog namještaja okreću efektu umjesto razvoju, a posljedica toga je da postoje loši i neupotrebljivi proizvodi koji zbog cijene dizajnerske aure i marketinga nisu nimalo jeftini.
SVAKI SEGMENT
Kada su u pitanju tapetarske tkanine, Radeljković navodi da su najkvalitetnije one od vune i mješavina s vunom, a smatra da koža također može lijepo stariti i postajati bolja s vremenom. Ističe i da je važno da je unutarnja konstrukcija, koju potrošači ne vide, od masivnog drva i šperploče, a ne od iverice i lesonita, dok je od spužvi vrlo dobar hladno lijevani poliuretan, a jastuci ispunjeni perjem daju poseban osjećaj ugode pri korištenju. Kod metalnih dijelova važno je paziti da stijenka cijevi nije pretanka i da su varovi precizni i kompaktni.
- Zadnja, ali vrlo važna je kvaliteta prodaje i komunikacije. Kad kupujete u dobrom dućanu, osoba koja vam prodaje namještaj zna sve detalje o proizvodu, materijalima i održavanju. Spremna vam je posvetiti vrijeme i pažnju, ponuditi izbor boja i materijala. Jeftini dućani su poput supermarketa u kojem grabite s polica dok izbjegavate viličare. Ukratko, kvalitetan proizvod je kvalitetan u svakom segmentu, dok je onaj drugi podređen brzini proizvodnje i potrošnje također u svakom segmentu - slikovit je Radeljković.
Naslovna fotografija: Instagram @cozy.happy.home
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....