Velike posljedice pandemije covida nisu se još uveliko odrazile na trgovačku djelatnost u Hrvatskoj. Pandemija je promijenila rutinu tek dijela kupaca, koji su se sada navikli na kupnju putem interneta, uglavnom generacija od 14 do 39 godina koje više nego prije naručuju preko mreže.
- To je uzrokovalo određeni pad u šoping-centrima, ali cjelokupno tržište nije značajno palo, niti do kraja godine očekujemo pogoršanje - komentira Patrick Franolić, direktor Spiller Farmera.
Najveći rast i tijekom pandemije bio je primjetan u prehrambenom sektoru, od kojeg su najviše profitirale tvrtke poput Spara, Plodina i Kauflanda. Zatvoreni restorani promijenili su navike kupaca i povećali prihod prehrambenim lancima.
Novi projekt
- Najmanji pad je bio u tzv. retail parkovima za koje i trgovci i kupci i dalje imaju veliku potražnju. U planu je nekoliko novih projekata retail parkova, poput Plitvice Malla u Rakovici, koji će biti jedini trgovački centar između Karlovca i Zadra, te retail parkova u Rovinju, Bjelovaru i Kaštelima. U listopadu je otvoren novi retail park u Krku. U Zagrebu se očekuje otvorenje šoping-centra Z centar još ove godine, ali on je planiran prije nekoliko godina - navodi Franolić.
Razlika između šoping-centara i retail parkova u manjim je mjesečnim troškovima održavanja objekta, tako da su retail parkovi u manjim sredinama konkurentniji od šoping-centara. Retail parkovi izgledom su manji i nisu natkrivene građevine te sadrže nekoliko većih dućana, od 400 i više kvadrata.
Dobar primjer
- Najveći porast i najveći broj novootvorenih trgovina očekuje se ove godine u prehrambenom sektoru, s novim lokacijama za Spar, Kaufland, Eurospin i Tommy. Vidljivo je i brzo širenje Studenca u zagrebačkoj regiji gdje do sada nisu bili prisutni. Spar također planira pokraj svog novog sjedišta za Hrvatsku otvoriti veliku reprezentativnu trgovinu - objašnjava.
Svoj dolazak u Hrvatsku najavilo je nekoliko velikih fondova koji su zainteresirani za kupnju i razvoj retail parkova. Uz već dugogodišnje igrače Super Novu i Mid Bau, pojavili su se i drugi austrijski i mađarski fondovi i developeri koji žele osvojiti dio tržišta.
- Sudionici na tržištu ne očekuju veće probleme u vezi s postojećim šoping-centrima jer se većina njih dobro pripremila na izazovna vremena. Pozitivan primjer brzog razvoja lokacije je Pula City Mall tvrtke Mid Bau, koji je u fazama uspješno razvio lokaciju u Puli, kao i uspješan razvoj retail parka u Poreču. Računamo s tim da će razvoj retail parkova biti puno jači od razvoja mogućih novih šoping-centara - kaže Franolić.
Najveći faktor za trgovačke centre i retail parkove na obali bit će dobra turistička sezona te velik broj stranih potrošača o kojima velik dio lokacija ovisi.
- Očekujemo da će se u sljedeće dvije, tri godine diljem Hrvatske razviti još pet do deset retail parkova manje i srednje veličine - zaključuje Patrick Franolić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....