Danas ih zaljubljenici u dizajn nalaze na buvljacima i krupnom otpadu, a slovenska tvrtka Rex Kralj počela ih je ponovno proizvoditi.
Ako ste sretnici, stolice slovenskog dizajnera Nike Kralja, jednog od najznačajnijih svjetskih industrijskih dizajnera 20. stoljeća, naslijedili ste od svoje obitelji ili ih pronašli na sajmu starina i obnovili ili, kao što se to meni dogodilo, na putu do posla pokraj kante za otpad. Obuzela me radost, jer našla sam nešto vrlo vrijedno. Još je nisam popravila jer ima sitni problem, te čami na balkonu u kutu. No i takva zaklopljena Rex stolica svaki put kada je ugledam izazove u meni titraje. Takav je dizajn Nike Kralja - budi nešto toplo u duši. Povremeno se njegove stolice Rex mogu naći na sajmu antikviteta na zagrebačkom Britancu po cijeni od oko 500 kuna za neobnovljene i uvijek nađu svoje kupce. Na Njuškalu se obnovljene nađu tu i tamo po višoj prodajnoj cijeni od 1500 do 2000 kuna. Neki ih skupljaju i imaju kolekcije kao studio Grupa koja u svom salonu i studiju u Dukljaninovoj ulici u Zagrebu ima nekoliko lijepih primjeraka njegova namještaja.
Niko Kralj bio je pionir i centralna ličnost slovenskog poslijeratnog industrijskog dizajna. Umro je 2013. godine u 92. godini. “Tvorac je nekih od najupečatljivijih ikona slovenske materijalne kulture koje je struka zbog prividne jednostavnosti dugo zanemarivala. Možda je najpoznatiji kao autor REX stolice, važnog produkta jugoslavenskog industrijskog dizajna, prve stolice dizajnirane za masovnu proizvodnju u tadašnjoj državi, prvi put proizvedene 1952. godine”, pronalazimo u tekstu o Niki Kralju na stručnom portalu Pogledaj.to.
Stolica REX nalazi se u kolekciji MOMA-e u New Yorku. Osamnaest stolica, među kojima i REX stolica te Lupina stolica, 16 linija namještaja uključujući i Futura sistem, 10 drugih uporabnih predmeta, ali i brojni drugi izumi učinili su ga poznatim širom svijeta. “Zahvaljujući iznimnom istraživačkom radu koji obuhvaća 118 registriranih patenata i 39 istraživanja, treba mu svakako pripisati zasluge za razvoj poslijeratnog slovenskog dizajna namještaja. Kao istraživač i inovator bavio se mnogim područjima, no posebno se posvetio istraživanju procesa izrade i proizvodnje te je 1966. utemeljio Institut za dizajn na Sveučilištu u Ljubljani”, piše portal Pogledaj.to.
Namještaj po njegovu dizajnu danas zastupa i proizvodi tvrtka Rex Kralj iz Slovenije koju su 2012. osnovali Žiga Vrhovec i Tomaž Sešlar. Imaju ekskluzivna prava za izradu najvažnijih dizajna namještaja Nike Kralja. To su dogovorili s Kraljem nešto prije njegove smrti. Razgovarali smo sa Žigom Vrhovecom, direktorom i suosnivačem tvrtke Rex Kralj, i Bartom Schilderom, umjetničkim direktorom. Zanimalo nas je imaju li neku specijalnu tajnu ladicu gdje drže Kraljeve originalne skice namještaja.
- Da imamo - odgovara Žiga Vrhovec. I nastavlja: - U neki slučajevima nije bilo fizičkog prototipa koji bi služio kao predložak. Također neke metode i tehnologiju od tada je nemoguće koristiti na isti način danas. Generalno, uzeti dizajn iz prošlosti u produkciju zahtijeva mnogo interpretacije i proučavanja starih crteža i slika. Danas su ljudi nešto veći i teži te dizajn ponekad treba adaptirati i modificirati za sadašnje potrebe. Primjerice, Mosquito stolica nije bila proizvedena prije jer tehnologija 1950-ih nije zadovoljavala kompleksnost te stolice. Kad smo je razvili, to je bilo lansiranje nove stolice, ali s dizajnom iz 1953. godine - kaže Žiga Vrhovec. Vrijeme nastanka radova Nike Kralja bilo je doba razvoja industrije. Nakon Drugog svjetskog rata mnoge su nove tehnologije postale dostupne i pojavile su se nove profesije, kao što je profesija industrijski dizajner. Niko Kralj bio je pionir rada s tehnologijama industrijske proizvodnje kao što su savijanje šperploče i obrada čeličnih cijevi. To je bio prvi period kada su dizajneri kreirali priuštivi dizajn za široku uporabu. Pitamo Barta Schildera zašto je dizajn Nike Kralja bezvremen te u čemu je tajna njegova dizajna.
- Često se prva rješenja koja dolaze s novim materijalima i tehnologijama pokazuju kao najvjerodostojnija i najprepoznatljivija. Mrvica iza dvije ljuske šperploče identičnog oblika kod Shell stolice, primjerice, jednostavno spojena za izradu stolice, dobar je primjer za to. Takvo rješenje se može izumiti samo jednom, nakon toga možete samo raditi varijante na istu temu. No ima još mnogo drugih aspekata u njegovu pristupu dizajnu koje ga čine bezvremenim. Niko je radio na jednoj stolici nekoliko godina, uz mnogo ponavljanja. Cilj je bio kreirati ultimativnu kombinaciju udobnosti, upotrebe materijala i estetike te humanizirati dizajn. Ovakva posvećenost i umijeće pomogli su mu kreirati dizajn koji je jednako revolucionaran danas kao što je bio u tadašnje doba - smatra Bart Schilder.
S obzirom na povijesni razvoj u Europi posljednjih 50 godina nemoguće je, kaže on, naći precizne podatke koliko je točno njegovog namještaja proizvedeno. No barata se brojkom od dva milijuna komada. Kad se putuje Slovenijom, Hrvatskom i susjednim zemljama često se mogu naći Nikine stolice iz 1950-ih godina. Je li istina da je u Sloveniji gotova svaka obitelj imala bar jedan primjerak namještaja Nike Kralja te koji su primjerci bili najpopularniji?
- Ne samo obitelji, nego i javni prostori, kazališta, stadioni, lounge zone, hoteli... Mnogo Shell stolica ili njeni derivati poznatiji kao Lupina, no može se naći i puno Rex lounge stolica. I ne zaboravimo Rex Small Daybed, na kojem su mnoge generacije Slovenaca spavale tijekom boravka u vrtiću. Tako da su svi na neki način upoznati s njegovim radom, što je nama velika odgovornost pri čuvanju i brizi o njegovu nasljeđu - odgovara nam on.
Danas njegov namještaj i dalje najviše prodaju u Sloveniji i Hrvatskoj, no, kako kažu u tvrtki Rex Kralj, izvoze ga i u Švicarsku, Francusku, Njemačku i Nizozemsku od početka njihove proizvodnje. I daleke zemlje pokazuju interes za njihov dizajn. Posljednje dvije godine povećali su napore u širenju mreže predstavljajući brend na, primjerice, sajmu Salone del mobile te na drugim najvažnijim internacionalnim mjestima. Imaju predstavnike na mnogim glavnim europskim tržištima, a neke još planiraju. Osim što proizvode namještaj po dizajnu Nike Kralja, imaju u ponudi i proizvode drugih dizajnera koji “slično dišu”.
- Naši su proizvodi dizajnirani da služe svima, ali uglavnom se koriste u ugostiteljstvu. Stolice razvijamo tako da traju i udovoljavaju potrebnim razinama čvrstoće i trajnosti za ugovoreno tržište. Specijalizirani smo za prilagođene proizvode po mjeri. Sadašnja situacija s covidom-19 pokazala nam je da potrošači i dalje žele naše proizvode, ali smo malo prilagodili svoj poslovni model kako bismo im mogli bolje služiti - kaže Žiga Vrhovec i dodaje da je nekoliko modela dostupno na skladištu za brzu isporuku, a kupci u Sloveniji i Hrvatskoj mogu ih naručiti izravno putem web trgovine.
Najpopularniji komad namještaja Nike Kralja danas je Rex Lounge stolica koja je vječni klasik i globalno je prepoznata ikona. Također, Mosquito stolica se sviđa vrlo širokoj publici. Iako je model Shell dostupan u mnogo verzija, idealan je komad mnogim arhitektima. Zanimalo nas je i kako su došli na ideju i odlučili se pokrenuti tvrtku.
- Tomaž Sešlar i ja bavili smo se trgovinom, među ostalim i šperpločom. Kad smo otkrili da poznata stolica Rex u to vrijeme nije bila više u proizvodnji, odmah smo prepoznali priliku. Dodajući najznačajnije Nikove komade namještaja, a od ove godine i dodatne dizajnere, gradimo platformu na njegovom naslijeđu. Imamo vrlo jedinstven profil u svijetu dizajna i otkrivamo da uz naše međunarodne napore sve više ljudi prepoznaju specifičnost naše marke i dizajna - rekao je Žiga Vrhovec.
Ispričali su nam i nešto o Niki Kralju koji se dizajniranjem namještaja počeo baviti i prije nego što je diplomirao kao arhitekt. Bio je zaposlen u jednoj od najvećih tvornica stolica u Jugoslaviji i osnovao je odjel za dizajn i razvoj proizvoda, koji je razvijao njegove ideje. Potreba za pristupačnim dizajnom i ekonomski rast u kasnim 50-ima i 60-ima doveli su do velike proizvodnje namještaja za domove, javna i radna mjesta. Nekoliko je puta bio nagrađen za svoja postignuća i dobio je priliku raditi i putovati po drugim progresivnim područjima razvoja dizajna poput Skandinavije i SAD-a, gdje je upoznao kolege dizajnere i arhitekte te dijelio iskustva. Taj se internacionalizam jasno prepoznaje u njegovom dizajnu koji ima globalnu privlačnost. Također je učio nove generacije, prenosio znanje.
- Svatko tko je poznavao Niku reći će da je bio susretljiv, skroman čovjek. Ako pitate njegove studente, reći će da je bio sjajan profesor i velika inspiracija. Također, nije tajna da je Niko znao uživati u dobrim stvarima u životu...
Ponosni smo što možemo i radimo u njegovo ime - kaže Žiga Vrhovec. Ime tvrtke Rex Kralj nastalo je tako što su od Nike kupili ime. Rex je ime njegova važnog dizajna, a Kralj, naravno, njegovo prezime. Iako, kažu nam oni, stranci ponekad imaju problema s izgovorom, sjećaju se imena Rex Kralj jer je drugačije.
NATAŠA KANCELJAK
Volim restaurirati stolice Nike Kralja. Najdraža mi je Lupina
Nakon 15 godina rada u Hrvatskom restauratorskom zavodu Nataša Kanceljak bavi se svojom najvećom strašću, a to je namještaj i njegova restauracija. Voli lijepe prostore, a još ako ih može oplemeniti nekim komadima, jer često je dovoljan samo jedan dojmljiv primjerak - njenoj sreći, kako kaže, nema kraja.
Pitamo što je važno kod restauracije namještaja kao što je primjerice poznata drvena stolica Rex?
- Svim komadima namještaja koji se restauriraju važno je vratiti izvorno stanje, poštovati zamisli i rad dizajnera koji ga je osmislio, stvorio, proizveo - odgovara Nataša.
Kad netko ima starinski dotrajali komad namještaja koji mu je bitan, uvijek ga je najbolje prepustiti u ruke profesionalcu.
- Pogotovo ako nemate “spretnu” ruku, a riječ je o namještaju koji ima materijalnu vrijednost i, što je meni još važnije, emotivnu vrijednost. Svaki komad ima vrijednost i onaj kupljeni kao i oni pronađeni na otpadu, kupljeni na sajmu za mali novac... Nalaženje dobrih primjeraka je proces, to su uspomene, dogodovštine, pamtite lica, cjenkanje s prodavateljem i, kao vrhunac svega, guranje, primjerice ormara, u auto - kaže N. Kanceljak.
No neke malo oštećene komade namještaja koji i nisu baš tako jako važni možete, naravno, i sami obnoviti.
- Stvarno nije “kunst” pošmirglati, pokitati te, ako je nužno, pik trakom zaštititi neke dijelove, pa staviti temeljnu boju i završni sloj boje... To vam može biti najefikasnija terapija u ovo ludo vrijeme, vjerujte mi - smije se Nataša.
Zanimalo nas je i koje je komade namještaja prema dizajnu Nike Kralja restaurirala?
- Obnavljala sam njegove Rex stolice, svih tonova, pa čak i jedan komplet narančastih... to je bio pravi izazov! I sve varijante, kako ja volim reći, stolica Lupina koje smo u mladosti gledali, sjedili na njima u osnovnjaku kod pedagogice ili, ne daj bože, ravnatelja... Restaurirala sam i modularni sistem Futura, za vikendicu jedne obitelji - kaže nam ona.
Najdraža i najljepša iz Nikine kolekcije namještaja joj je kraljica Lupina koja je i najudobnija, bilo da sjedite za radnim stolom, gledate televiziju ili objedujete za blagovaonskim stolom, a njezinim sinovima je najbolja za - plejku.
- Niko Kralj je kralj! - kratkom je dosjetkom Nataša Kanceljak, uz smijeh, prokomentirala i zašto je njegov namještaj bezvremen.
Namještaj obnavlja uglavnom po preporuci, a zainteresirani je kontaktiraju i na društvenim mrežama.
DIZAJNERSKI KOLEKTIV GRUPA
Kolekcionari smo klasika jugoslavenskog dizajna
U zagrebačkoj Dukljaninovoj ulici nalazi se showroom i studio poznatog dizajnerskog kolektiva Grupa. Ovdje se može vidjeti nekoliko zanimljivih i dobro restauriranih primjeraka stolica prema dizajnu Nike Kralja.
Snimili smo ih pet na okupu, no imaju ih oni još mnogo, jer su kolekcionari namještaja pionira dizajna s ovih prostora. Kako su stolice Nike Kralja bile u masovnoj proizvodnji, njih su sakupili znatno više nego recimo onih Bernarda Bernardija. Nikine stolice Rex, Lupina, model 4455, Rex 120 i druge uz suvremeni dizajn izloženih predmeta same Grupe daju ovom prostoru posebni ugođaj. Kolektiv Grupa čine Ivana Pavić, Tihana Taraba i Filip Despot, s kojim smo razgovarali.
- Posljednjih 15-ak godina skupili smo puno primjeraka klasika jugoslavenskog dizajna, uglavnom je riječ o stolicama i rasvjeti. Skupljamo ih jer je to povijesti naše struke, volimo biti okruženi njima i neprestano ih promatrati. Razina kvalitete izrade, dizajna i promišljenosti tadašnje proizvodnje je izrazito visoka. Ne samo radova Nike Kralja nego i drugih arhitekta i dizajnera kao što su Bernardi, Murković i ostali. Svi su oni utjecali na naš kreativni razvoj - kaže Filip Despot. Uz mnoge Rex stolice koje su jedno od najboljih djela Nike Kralja, posebno su ponosni na to što imaju primjerak njene ne sklopive verzije modela 120. Moćan je to komad namještaja.
- Volimo Kraljev dizajn, bio je inovativan, dizajner koji je osmislio skulpturalne elegantne stolice prilagođene serijskoj proizvodnji. Ergonomija je u svemu vrlo bitna, a njegove stolice, primjerice, Lupina, izrazito je udobna i pametno osmišljena i tehnički jednostavna za izvedbu što omogućuje brzu i jeftinu serijsku proizvodnju. Radi se o dvije šperploče savinute točno na pravim mjestima i povezane sa svega šest vidljivih vijaka - rekao je F. Despot.
U Kraljevu namještaju nema puno dekorativnih elemenata, često su to vrlo čiste elegantne minimalne forme. Najčešće, kaže Despot, baš najjednostavniji proizvodi prežive zub vremena i postanu klasici.
- Mi naše primjerke čuvamo svuda, ovdje u studiju, u skladištu, na tavanima, u stanovima, kod rodbine... Neke koristimo u Grupi pa zamijenimo drugima kad nam dosade, druge čuvamo, posuđujemo za izložbe - kaže Filip Despot.
Prije nekoliko godina organizirali su izložbu YU namještaja. Pitamo ga i kako pronalaze primjerke za svoju kolekciju.
- Na sajmovima starina, kod prijatelja,sad se već i zna kod onih koji se time bave za našu kolekciju, pa nam javljaju ako nešto pronađu. Bilo je i mnogo anegdota. Prije nekoliko godina putujući Slovenijom vidio sam pred kućom na otvorenom jed- nu Kraljevu stolicu. Tada nisam imao vremena stati, ali nekoliko mjeseci kasnije, pronašao sam tu kuću i raspitao se za stolicu. Vlasnici su bili iznenađeni mojim interesom i rekli mi: “Što vam se to sviđa? Ma izvolite, uzmite je samo”. Često se primjerci mogu naći na glomaznom otpadu, ali mi nismo imali takvu priliku - odgovara on.
Zanimljiva je i stolica u njihovom studiju za koju nije sigurno tko ju je i kada proizveo, a koja podsjeća na Rex stolicu, s pletenim dijelovima za sjedenje i naslon.
- Pričalo se da su zatvorenici na Golom otoku pleli takav tip namještaja, ali nismo sigurni ima li ova stolica veze s tim, samo nagađam. Naš ju je frend pronašao na Hreliću - - ispričao nam je Filip Despot jedan kuriozitet.
IZVOR: MAGAZIN SVIJET, BROJ 111, LISTOPAD, 2020.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....