Razgovarali smo s arhitekticom Sunčicom Mastelić Ivić te Branimirom Valičevićem iz tvrtke Plan2B.
Rad od kuće nije ništa novo i revolucionarno. Još 1973. godine Jack Nilles, tadašnji inženjer NASA-e, tvrdio je kako je rad od kuće nešto pozitivno i moguće, jer tako zaposlenici neće morati trošiti vrijeme na putovanje do posla i nazad kući, što bi im pak posljedično ostavilo puno više vremena i energije za poboljšanje balansa između privatnog i poslovnog života. Ipak, do prije godinu i pol dana u mnogim se tvrtkama nije ni pomišljalo na rad od kuće. Pandemija koronavirusa i lockdown natjerali su nas da promijenimo tu percepciju.
Rad od kuće, povremeni boravak u uredu i obavezno izbjegavanje kontakata, držanje razmaka i dezinfekcija postali su dio našeg novog poslovnog života. Takva situacija odrazila se i na način projektiranja i dizajna interijera ureda, a o toj temi razgovarali smo sa Sunčicom Mastelić Ivić, arhitekticom s dugogodišnjim iskustvom u projektiranju interijera i s posebnim interesom za proučavanje i klasifikaciju različitih stilova suvremenih interijera, te Branimirom Valičevićem iz tvrtke Plan2B, koja kreira idejna rješenja uredskih prostora, jedinstvenog i uzbudljivog interijera s karakterom.
- Većina stručnjaka i epidemiologa više i ne definira rokove prestanka pandemije pa je očito da je ovakvo stanje postalo naš način života ili, bolje rečeno, suživota s pandemijom. U ovom slučaju, čini se bolje naviknuti se na nastalu situaciju i prilagoditi joj se, nego s nestrpljenjem iščekivati njezin kraj, što može izazvati neugodne društvene pomake. Novi suživot s virusom odrazio se na sve aspekte društvenog postojanja. Suvremeni način života uz mnoga putovanja, prekomjernu potrošnju, želju za što većom količinom brzih i novih iskustava te materijalnih dobara, pojava je koja je potisnuta, a u budućnosti će se ozbiljno preispitati, i to treba prihvatiti bez dramatičnog nezadovoljstva - kaže arhitektica Sunčica Mastelić Ivić.
Branimir Valičević ističe kako bi ured trebao biti mjesto u kojem se zaposlenik osjeća ugodno i ostvaruje svoj maksimalni potencijal. No, to ne znači nužno da će zaposlenici biti najproduktivniji u fizičkom uredu.
- Tehnologija nam je omogućila “remote rad”. No, tehnologija nije bila jedini bitan faktor koji bi omogućio rad s udaljenog mjesta, već su bitan faktor činili i kultura, organizacijska i menadžerska inercija prema ovom cilju. Kombinacija rada iz “home officea” i fizičkog ureda u ovoj pandemiji pokazala se idealnom i naučila nas je da takav način rada možemo primjenjivati u praksi i dalje. Siguran sam da niti će ljudi htjeti raditi samo od kuće ili izvan ureda, niti htjeti isključivo raditi u uredu - kaže Valičević, dodajući kako se razvija jedan novi model pogleda na ured - difuzni ured. On opisuje ured kao optimalni ekosustav prostora koji čine tri lokacije - tradicionalni ured, okruženje rada od kuće te digitalni prostor.
- Ova tehnološka komponenta je ujedno i određujuća karakteristika difuznog ureda. Ovaj model uzima najbolje od postojećih modela rada na daljinu, te primjenjuje nove i inovativne tehnologije, da bi u konačnici dizao ovaj model na novu razinu - pojašnjava.
U području projektiranja uredskih interijera neke su tendencije već postale jasne.
- Poznato je da je nužnost socijalnog distanciranja uvela nove elemente u dizajnu, i to ne samo u oblikovanju različitih barijera, punktova za dezinfekciju, nego i u projektiranju posebnih zona i njihovoj kompatibilnosti. U stambenim prostorima to znači redovito obavezno uvođenje radne zone za rad od kuće i to svih članova obitelji. Stambeni su prostori, doduše, takve zone imali često i prije pandemije, kao dodatni zadatak u projektiranju - osmišljavanje radnog prostora u sklopu living zone ili uvođenje samostalne odvojene zone - kaže Sunčica Mastelić Ivić i dodaje da nasuprot projektantskom i interijerskom promišljanju stambenih prostora, poslovnim uredskim prostorima preispituju se postojeće veličine zona i njihovo funkcioniranje.
- Uredski rad od kuće postao je način funkcioniranja, i to u smjenama, tako da su postojeće veličine ureda postale upitne, čak i uz prorijeđenost i veće udaljenosti radnih mjesta. Dobro provjeren model za upravljanje uredom je najam poslovnog prostora, i to u zonama gdje je moguće skaliranje veličina prostora, bilo da je riječ o povećanju uredskog prostora u najmu ili njegovu smanjenju. Sve proizlazi iz relativne nemogućnosti predviđanja tijeka posla i financija u tijeku pandemije ili nakon nje, što ovisno o vrsti poslovanja znači plus ili minus za određenu tvrtku - ističe arhitektica.
Zapravo je iznenađujuće koliko se tvrtki odlučuje za preuređenje ureda, ako uzmemo u obzir činjenicu da jako puno zaposlenika, ili čak svi, radi od kuće.
- Neke tvrtke iskoristile su priliku da u trenutnoj situaciji, kad su im uredi prazni, napokon naprave preinake ili renovacije kakve su dugo željeli. Dok su druge tvrtke shvatile da je trenutna situacija dovela do nekih novih modela rada, i bez obzira na činjenicu da se može raditi s udaljenog mjesta, ured i dalje svakako ostaje važan dio sustava. Zapravo, krajnji rezultat nije nestanak ureda, već razvoj boljeg, naprednijeg ureda. Tvrtke su shvatile da ovaj novi, bolji ured, može biti mjesto okupljanja zaposlenika zato što to žele, a ne zato što moraju. Stoga se tvrtke odlučuju na preinake ureda tako da bude fleksibilan, udoban i da nudi nekoliko zona za koje će zaposlenici moći imati izbor kako i kada ih koristiti - kaže Valičević.
Arhitektica osobit interes daje prilagodljivim i višeznačnim prostorima jer ne trebaju istovremeno korištenje u punom kapacitetu.
- Primjerice, već dobro znani koncept ‘work caffea’ u uredskim zonama, gdje se uz pult za kavu održavaju kratki sastanci kojima je zadatak uvesti dnevnu mikropromjenu radne okoline, proširuju se na koncept cijele kuhinje i zone za sastanke u jednom. Klijent na radnom dogovoru tako postaje aktivan sudionik kuhinjske i meeting zone. To je pogotovo vidljivo u uredskim prostorima srednje veličine, a moguće je zbog prorijeđenosti u broju sudionika i u učestalosti korištenja. Uveden je i već dobro znani spoj recepcije i čekaonice u jednom i to tako da je receptivni pult svojim volumenom znatno manji, niži i prirodno se spaja s malim sjedaćim ansamblom, stvarajući tako dobar efekt dobrodošlice - kaže Mastelić Ivić i ističe da se pristupom uredskom interijerskom dizajnu i u globalnim razmjerima preispituje odnos prema potrošnji, glamuru i dominaciji.
- U trendu smo projektiranja i dizajna koji je ekološki osviješten, a nadasve društveno empatičan i odgovoran - kaže, dodajući kako se sve češće koristi pojam upcycling, koji ne označava samo obnovu postojećih elemenata i namještaja.
Volim koristiti izraz ‘upcycling većeg mjerila’ jer se odnosi na interijere u kojima projektant u suradnji s investitorom, korisnikom uredskog interijera, zadržava dio postojećih elemenata, dodaje mu novo i tako stvara novi stil i dodanu vrijednost prostora. Takav primjer može biti zadržavanje postojeće podne ili stropne obloge uz novi namještaj, ili čak zadržavanje dijela postojećeg namještaja, uz njegovo vremensko i stilsko vrednovanje i uklapanje s novim elementima, bilo namještaja ili obloga. Konačan rezultat novi je prostor uz promišljeni budžet investicije - objašnjava arhitektica Sunčica Mastelić Ivić.
Dodaje da su u procesu novog “upcyclinga većeg mjerila” mogući različiti stilovi.
- Te stilove treba prethodno proučiti. Kao novo osvježenje u pojavi svjetskih suvremenih stilova interijera novi postmodernizam u interijerima jest nešto što nam u projektiranju kod nas tek slijedi, a odnosi se na upečatljiv dizajn komada iz 80-ih godina koji će, vjerujem, zauzeti svoju dobru poziciju u novonastalim uredskim, ali i ostalim interijerima - kaže arhitektica.
Branimir Valičević smatra kako je inovativnost i originalnost, ali i multifunkcionalnost kod opremanja uredskih prostora danas iznimno važna.
- Konkurentnost na tržištu u različitim branšama se povećava i danas je vrlo bitno zadržati dobrog zaposlenika. Da biste ga zadržali, morate mu dati razlog zašto treba raditi baš za vas. Mogu navesti primjer iz svijeta developerskih tvrtki iz Hrvatske, gdje se poslodavci bore za ostanak svakog programera i moraju im ponuditi nešto što neka druga tvrtka nema. Originalan ured, uz kulturu i pozitivnu atmosferu tvrtke, jedan je od razloga zašto će zaposlenik biti lojalan baš vama. Iz tog razloga, mora doći do promjena i prilagodbe u proizvodnji uredskog namještaja - uvjeren je.
Primjerice, tvrtka SEDUS, s kojom Plan2B surađuje, a koja ove godine obilježava 150 godina uspješnog rada, već je predstavila cijelu gamu rješenja za agilni način rada, naziva se:lab, a bazira se na multifunkcionalnom, fleksibilnom i mobilnom namještaju. Među njima je i mobilni stol za sastanke, podesiv po visini, koji se u sekundama pretvara u ploču za pisanje. Nadalje, tvrtka Bene lansirala je inovativan proizvod PIXEL. Riječ je o drvenim kutijama koje se poput LEGO kockica mogu brzo i lako slagati u različite formacije i oblike, kao što su radni stolovi s prostorom za pohranu, auditorijem, setup za timski rad, sustav za pohranu stvari na kotačićima i druge razne kombinacije. Tvrtka Bejot, pak, nudi elemente koji svojim dizajnom unose ležernost, istodobno stvarajući “ured u uredu”, omogućavajući izdvajanje zaposlenika i timski rad, a ujedno se mogu i pomicati, odnosno spajati i odvajati, transformirajući poslovni prostor po potrebi.
Također, dizajnerski studio PearsonLloyd, u suradnji s tvrtkom Bene, proveo je nekoliko godina na razvoju nagrađivanog odgovora na izazove modernih ureda. PORTS je novi koncept ureda - linija proizvoda koja odražava novi način vođenja: nehijerarhijski, otvoren i dinamičan, a karakterizira kreativnu i produktivnu suradnju.
U ponudi imamo različite vrste uredske opreme, ali i podnih obloga, staklenih i pomičnih stijena i zidnih panela. Hrvatskim tvrtkama jako su zanimljivi zidni paneli od mahovine, zeleni vertikalni vrtovi pomoću kojih se lako stvara dinamična zelena oaza unutar različitih prostora i unosi dašak prirode u uredski interijer - kaže, dodajući kako tvrtke svoje urede moraju prilagoditi novim načinima rada, osigurati distancu i poštovati sve potrebne mjere, pa im iz tih razloga uređenje prostora može predstavljati izazov.
- Pomno odabranim uredskim namještajem dobiva se multifunkcionalnost prostora, koji se može koristiti za različite namjene, od sobe za opuštanje, do prostora za sastanke - zaključuje Valičević.Kreativna i zabavna rješenja s dizajnerskim potpisomeco stanovanje
Zanimljiva rješenja tvrtke Bejot za urede: Phone booth (gore) dizajnom podjeća na kućicu na stablu, a u prostor unosi ležernost; Treehouse je, pak, dizajnerski sličan proizvod, ali riječ je o separeu za timski rad, kako bi se zaposlenici mogli izdvojiti. Ujedno se mogu i pomicati po potrebi.
Provjeren model za upravljanje uredom je najam poslovnog prostora, čija se veličina može skalirati, bilo da je riječ o njegovu povećanju ili smanjenju
Poželjan je MULTIFUNKCIONALAN, FLEKSIBILAN i MOBILAN namještaj, kojim se osigurava potrebna distanca, a koji po potrebi može transformirati ured, prilagođavajući se novim načinima rada. Primjerice, se:lab Tableboard by Sedus je multifunkcionalni stol koji se u trenu može pretvoriti u ploču za pisanje. Ovaj mobilni stol za sastanke ili radni stol postavljen na kotačiće, podesiv je po visini pomoću elektromotora i opremljen baterijom na punjenje, tako da se može koristiti neovisno o strujnoj utičnici.
HIT KOMADI
Kreativna i zabavna rješenja s dizajnerskim potpisom
Bolji, napredniji ured za Branimira Valičevića iz tvrtke Plan2B podrazumijeva kreativna rješenja i multifunkcionalne komade namještaja, koji su ujedno i zabavni, a zaposlenike potiču na kreativno razmišljanje, opuštenost i izvrsnost.
- Prostor u kojem se nalazimo utječe na naše raspoloženje, osjećaje i produktivnost. Mnoge tvrtke toga su postale svjesne i žele da njihovi zaposlenici uživaju u prostoru u kojem rade - kaže.
Izdvaja nekoliko takvih proizvoda. Bejot društvene ljuljačke napravljene su od metalne konstrukcije, a tapeciranim zidovima i umjetnom travom postavljenom na podnu drvenu konstrukciju s metalnim okvirom.
Nadalje, multifunkcionalni stol WOOD RS kombinacija je dizajna, gastronomije i zabave. Može biti stol za stolni nogomet, a u trenutku se pretvara u stol za blagovanje ili sastanak. Njegov dizajn potpisuju dizajneri José Andrés i Rafael Rodríguez.
Zanimljiv je i You and me by RS Barcelona multifunkcionalni drveni stol, koji također spaja sport i posao. Naime, može se koristiti kao mjesto za sastanke, mjesto za zajednička druženja i ručkove, ali i kao mjesto za igranje stolnog tenisa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....