U HDD galeriji u Zagrebu otvorena je izložba do 16. lipnja, TINK THINGS – DIZAJN I SENZORNA INTELIGENCIJA mlade dizajnerice DORJE BENUSSI. Izložba temeljito predstavlja istoimeni projekt i seriju proizvoda, ali daje i uvid u izuzetno važnu temu uloge dizajna u razvoju djece na području senzorne inteligencije.
U tom smislu, ona je prije svega didaktičke prirode – ne prikazuje samo namještaj, odnosno dizajnerske predmete već ovjenčane s nekoliko važnih strukovnih nagrada, već funkcionira kao ambijent za učenje o problematici dizajna za djecu u kontekstu senzorne inteligencije te jasno prikazuje čitav projekt iznutra, u svim njegovim konceptualnim, istraživačkim, procesualnim i produkcijskim aspektima koji nisu uvijek vidljivi na površini.
Kolekcija senzorno inteligentnog dječjeg namještaja Tink Things trenutno sadrži stolice Ika i Mia i stol Cufi. Izvorno je projektirana u sklopu diplomskog rada autorice na temu Senzomotorno stimulativna edukacijska oprema, pod mentorstvom Mladena Orešića, Ivane Fabrio i Ree Fulgosi-Masnjak, a u suradnji Studija dizajna s Edukacijsko – rehabilitacijskim fakultetom u Zagrebu. Idealno, senzorno inteligentni namještaj trebao bi biti norma za svu djecu – sveprisutna i pristupačna konfekcija.
Zbog te ideje, koja uostalom vodi i u razvoj novih proizvoda po istim principima – treba istaknuti kako je najvažnija uloga projekta/izložbe upravo edukacija, ne samo roditelja i edukatora, već i dizajnera, o važnosti i mogućnosti promišljenijeg pristupa dizajniranju proizvoda za djecu.
Linija namještaja bazirana je na poticanju razvoja senzorne inteligencije kod sve djece, utječe na rast, razvoj, trenutno raspoloženje i olakšava koncentraciju, pamćenje i učenje. Inkluzivni pristup u oblikovanju u obzir uzima različite osjetne potrebe kroz model procesuiranja podražaja, uz korištenje terapeutskih principa poticanja senzorne integracije. Vođen činjenicom da se kognitivno i socijalno funkcioniranje mozga zasnivaju na dobroj senzornoj i motoričkoj obradi, takav pristup oblikovanju teži stvaranju jednakog, poticajnijeg i zabavnijeg okruženja za svu djecu.
Senzorna integracija je organizacija osjeta za upotrebu. Anna Jean Ayres definira je kao neurološki proces koji organizira osjete iz vlastitog tijela i one iz okoline tako da se tijelo može efikasno koristiti. Drugim riječima, to je proces u kojem putem osjetila dobivamo informacije o fizičkom stanju našeg tijela i okoline koja nas okružuje. Poticanje senzorne integracije je potpuno prirodna interakcija s okolinom. Ono što je karakterizira je kontrola te interakcije, odnosno okoline. Na taj način omogućuje se nastanak adaptivne reakcije koja potiče razvoj senzomotorne inteligencije.
Senzorna inteligencija je sposobnost pravilne modulacije osjeta iz okoline i vlastitog tijela u svrhu adaptivne reakcije; prilagodbe okolini i drugim ljudima ili prilagođavanja okoline sebi. Ona je temelj za intelektualni i socijalni razvoj ličnosti.
Senzorno poticajna okolina je ona koja je oblikovana u odnosu na razumijevanje spektra dječjih osjetnih potreba, kao i načina na koji djetetova interakcija s okolinom utječe na njegovu sposobnost koncentracije, učenja, pamćenja i u konačnici, dobrog raspoloženja.
Tekst: Marko Golub & Dorja Benussi
Foto: Tink Things
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....