Made in Croatia: Marko Pavlović

Igračka koja je osvojila svijet
Profil
Ime:
Oblo puzzle spheres
Autor:
Marko Pavlović
Proizvođač:
Great Circle Work
Gdje se može nabaviti:
www.kukutre.hr

Rastavite pa sastavite. Možete i ne morate spojiti puzzle. Morate pronaći ispravan položaj dijelova i spajati ih u cjelinu. U kakvu cjelinu? U ovu zelenu kuglu? Ma, zar ne mogu manju crvenu kuglu zadnju ubaciti u kalup? Aha, ona je u dva dijela, koja se ne mogu spojiti. A plave puzzle? U četiri dijela, a mogu se djelomično spojiti.

Aha. Ma ne, nije mi jasno. Ni mojim kolegicama. Gledajući fotografije svjetski poznate igračke Oblo, čiji je dizajn osmislio, ni više, ni manje nego zagrebački dizajner Marko Pavlović, zasigurno je većina vas postavila barem nekoliko, ako ne i sva, spomenuta pitanja.

Kako bi razriješili nedoumice i potencijalne predrasude, a istodobno vas upoznali s ovom dječjom igračkom kojoj raste popularnost u svijetu, pozvali smo Marka da nam ju sam predstavi. – Koncept Obla osmišljen je na Studiju dizajna pod mentorstvom profesora Mladena Orešića na Studiju dizajna. Riječ je o didaktičkoj igrački koja potiče razvoj fine motorike i upoznavanje prostorne geometrije kod djece predškolskog uzrasta, koja je naša primarna publika… – započeo je 30-godišnji Zagrepčanin.

No, prije nego saznate kako ova igračka pozitivno utječe na vaše mališane i kako se rastavlja, odnosno sastavlja, opisat ćemo što je prethodilo njezinoj proizvodnji, kada se Marko počeo baviti dizajnom te kako je osmislio ovu čudnovatu igračku i tko je prepoznao njezin potencijal. Jer, kako i sam kaže, projekt Oblo nije baš tipična priča o razvoju jednog proizvoda, za razliku od većine ostalih koji nastaju kao rezultat veće strategije, menadžmenta dizajna, postojećeg investitora, proaktivnog plana i distibucijske mreže.

Marko je, dakle, nakon završene Škole za primijenjenu umjetnost i Tekstilno-tehnološkog fakulteta te kraćeg rada u jednoj marketinškoj agenciji ponovno upisao fakultet – Studij dizajna, gdje je na prvoj godini započeo rad na ovom projektu. Naime, uz projektne zadatke ‘Artikulacija trodimenzionalnih oblika’ i ‘Artikulacija simbolizirajuće funkcionalnosti’, kojima se studente poticalo na analitičko promatranje okoline iz koje crpe ideje za oblikovanje, prvi je Markov zadatak pod mentorstvom profesora Mladena Orešića bio na kolegiju Projektiranje-industrijski dizajn, kada je trebalo trodimenzionalnu cjelinu složiti od smislenih dijelova. I upravo je tada stvoreno idejno rješenjenje, koje će kasnije biti ishodište u razvoju konačnog proizvoda.

Taktilna i umna igračka potiče dječju radoznalost, razvija motoričke sposobnosti i olakšava crtanje te pisanje

Prepoznavši priliku, bez razmišljanja je odlučio sudjelovati na međunarodnom natječaju D&AD Global Student Awards – s jasno definiranim zahtjevima za oblikovanje proizvoda, suvremene 3D igračke, održanom 2007. u Londonu. Za razradu idejnog rješenja i stvaranje početnih koncepata bilo mu je potrebno tri do šest mjeseci, da bi kasnije, ohrabren osvojenom trećom nagradom na spomenutom natječaju, samostalno nastavio s razvojem i promocijom proizvoda.

U tome su mu pomogli i drugi natječaji na kojima je osvajao nagrade, ali jedan je bio odlučujući. Oblo je 2008. nagrađen zlatnom nagradom IDEA-e koju na globalnom planu za najbolji industrijski dizajn dodijeljuje američko društvo za industrijski dizajn, što su popratili brojni poznati američki mediji.

Međutim, iako je Marko pokušao pronaći partnere i proizvesti igračku u Hrvatskoj, potencijal prototipa ovog proizvoda, kako to već biva, nisu prepoznali naši proizvodači i investitori, nego kanadska tvrtka Great Circle Work, koja proizvodi igračke i koja se lani pokazala kao prva najbrže rastuća mala tvrtka u Kanadi.

– Direktor te tvrtke, Mark Cahsens, nazvao me 2009. uoči Božića, nakon što mu je sestra darovala knjigu Design Revolution, autorice Emily Pilloton, u kojoj se navode 100 proizvoda koji mijenjaju ljudski život, a u kojoj je bio i Oblo. Nakon rješavanja formalno-pravnih obaveza, započeta je suradnja, a postojeće su ideje i koncepti razrađeni u tehničko-tehnološkom smislu, kako bi mogli započeti i s proizvodnjom.

Gotovo svakodnevno komuniciram s investitorom i zainteresiranim klijentima putem interneta, elektroničke pošte i eventualno telefona – kaže industrijski dizajner. Prvi je Oblo proizveden u rujnu 2010., a njegova je prodaja započela potkraj listopada iste godine. U međuvremenu je Marko osvojio i nagradu Hrvatskog dizajnerskog društva za najbolji produkt-industrijski dizajn, a lani i nagradu red dot.

Činjenica je da je Oblo prva hrvatska priča o dizajnu s globalnom pokrivenošću tržišta, ali u formalnom smislu ovo nije hrvatski izvozni proizvod, nego izvozna intelektualno-kreativna usluga (dizajna). Oblo je, pojednostavljeno rečeno, osmišljen u Hrvatskoj, proizveden u inozemstvu, a mi ga – uvozimo! Svjesni smo da smo ovu rubriku nazvali “made in Croatia”, ali dječja igračka poput ove zasigurno zaslužuje pozornost hrvatske javnosti. Osim toga, nosi oznaku “designed in Croatia”, čime promovira naše – u Hrvatskoj često zanemarene – dizajnere, prodavajući se u brojnim američkim gradovima, između ostalog i u Muzeju moderne umjetnosti u San Franciscu te New Yorku.

Interes postoji i u Europi te Aziji, dok je glavni uvoznik za Hrvatsku online trgovina Kukutre, a može se kupiti i na stranicama Aha, Mozgalica, Prostor i Superknjižara. Svojim suvremenim izgledom i razvojnim potencijalima Oblo je must-have proizvod, cijena mu je 189,99 kuna, a osim djece njime su očarani i odrasli.

Oblo je namijenjen predškolskom uzrastu, ali ne mogu mu odoljeti ni odrasli. Hvale ga u San Franciscu, New Yorku…

– Oblo je izazvao dosta pozornosti i znatiželje kod djece s kojima smo testirali prozivod. Igračka nije namijenjena isključivo predškolskom uzrastu, nego i odraslim ljubiteljima slagalica. Primjerice, suci žirija međunarodnih natječaja ju nisu puštali iz ruku, a shvatili su da ju nije tako jednostavno složiti – kaže Marko.

Oblo je sastoji od ukupno 21 komada raspoređena u četiri slojeva, koji se spajaju kao puzzle i čine cjelinu u obliku kugle. Početno je otkrivanje igračke njezino rastavljanje, a zatim novi izazov sastavljanje. Dakle, potrebno je pronaći ispravni položaj spojenih puzzli i postupno graditi sfere unutar drugih sfera, odnosno graditi kugle unutar kugle. No, svaki se sloj vrti oko svoje osi što otežava slaganje i pruža zabavan način predstavljanja jednostavne geometrije. Možda zvuči koplicirano, ali je vrlo zanimljivo i zarazno kad igračku primite u ruke.

Oblo je istodobno taktilna i umna igračka, koja potiče dječju radoznalnost dok se razvijaju motoričke sposobnosti i koordinacija oko-ruka, što je dobra priprema za pisanje i crtanje. Čvrsta je, kompaktna i trajna, a osim u gore opisanom obliku, postoje i teži modeli ove igračke, koji se zasad još ne proizvode.

Od prvih projektnih zadataka na Studiju, osmišljavanja, proizvodnje i prodaje Obla do danas prošlo je četiri godine, a Marko je nastavio raditi na svojem projektu. Iako još ne želi govoriti o detaljima, najavljuje kako uskoro planira ponuditi novi proizvod pod ovom robnom markom. – Ostvarenje jednog izazova na površinu povlači novi izazov. nije problem lansirati novi proizvod, nego ga oblikovati tako da na tržištu može opstati dulje od ostalih – ističe 30-godišnji Zagrepčanin. Osim s kanadskom tvrtkom Great Circle Work, radi kao “freelance” dizajner. A kad nam je sve ispričao do posljednjeg detalja, nismo se mogli suzdržati, a da ga ne pitamo koja mu je igračka bila najdraža u djetinjstvu, a ona je opet, na neki njegov način povezana s Oblom.

– Kao klinac sam bio obožavatelj Lego kockica. Uvijek sam bio graditelj novih stvari i pokušavao napraviti nešto novo, iz glave. Na neki neprimjetan način Oblo sa svojim didaktičkim mogućnostima zapravo pokušava spojiti ove dvije vještine – zaključuje Marko.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2024 19:54