Dizajnerica i umjetnica Lidia Boševski keramikom se počela baviti na poticaj supruga, a svoju opčinjenost osnovnim elementima zemljom, vodom, vatrom i zrakom već desetak godina transformira u predivne uporabno-dekorativne predmete za dom.
Utjecaj prirode je vidljiv u svakom njezinom radu. Opčinjenost osnovnim elementima zemljom, vatrom, vodom i zrakom, istraživanje tekstura i detalja iz prirode memorija je koja se kroz njezin senzibilitet transformira u uporabno-dekorativne, posebne na dodir i pogledom primamljive ručno oblikovane glinene i keramičke zdjele, posude za žitarice, pladnjeve, tanjure i šalice različitih oblika i teksture, koje svojim formama traže kreativno korištenje.Dizajnerica i umjetnica Lidia Boševski već se deset godina bavi keramikom. I jednostavno je, kaže, opsjednuta prirodnim materijalima. Voli se vraćati izvoru, i to na način da koristi tek iskopanu, nepročišćenu glinu iz prirode i priprema ju za oblikovanje. Organske strukture i oblici u predmetima koje izrađuje, kaže, odraz su procesuirane memorije bivanja sa prirodom, pokušaj da se taj kontakt ne izgubi u procesu izrade.- Učila sam sama, uz nešto pohranjenog znanja budući da sam završila Školu primijenjene umjetnosti i dizajna, gdje sam savladala modeliranje. Učim isprobavanjem i istraživanjem materijala, a ako me nešto posebno privuče nastane kolekcija – kaže Lidia Boševski, koja je svoje radove, među kojima su i šalice naziva Sea Cups, izlagala i u Milanu. Set se sastoji od dvije ljevane šalice s ručno rađenim poklopcem i pladanjem, izrađenim od paperclaya, materijala kojeg sama izrađuje, a koji se dobiva mješanjem gline i celuloze.
– Paperclay je materijal koji dozvoljava kompleksu obradu površine, a u ovoj seriji to su teksture kamena s otoka Paga. Izrada vlastitog materijala otvara mi mogućnost kvalitete i tonova, a način izrade promjenjivost tekstura svakog komada – kaže i dodaje da previše cijeni materijal da bi ga pokrila, ali je dio keramike glaziran s unutarnje strane, dok je sve ostalo ekološki impregnirano, i to na bazi pčelinjeg voska s uljima. Tamnu impregnaciju, pak, dobiva dodavanje, grafitnog praha.
Uoči odlaska u talijanski grad kulture, mode i dizajna, u naš je studio donijela tek mali dio radova koji inače krase njezin atelje Owl u zagrebačkoj Vlaškoj ulici, gdje ih je i izradila: zdjela Puls, pladanj Val, Čokoladna kolekcija posuda za žitarice i začine, tanjuri Trag žice, te bijeli set šalica i zdjela iz opusa kojeg naziva Morski žal.
Svaki je rad, odnosno kolekcija po nečemu karakteristična jer uz kupljenu glinu umjetnica kreira vlastite materijale. Primjerice, glinu miješa s celulozom (reciklirani papir), dodaje joj pijesak, pepeo, okside, čelični prah čime mijenja boju gline i kvaliteu na način da obogaćuje strukturu i izgled posuđa. U novoj kolekciji pojavilo se i drvo kao detalj koji dodatno oplemenjuje predmete.
Uoči odlaska u talijanski grad kulture, mode i dizajna, u naš je studio donijela tek mali dio radova koji inače krase njezin atelje Owl u zagrebačkoj Vlaškoj ulici, gdje ih je i izradila: zdjela Puls, pladanj Val, Čokoladna kolekcija posuda za žitarice i začine, tanjuri Trag žice, te bijeli set šalica i zdjela iz opusa kojeg naziva Morski žal.
Svaki je rad, odnosno kolekcija po nečemu karakteristična jer uz kupljenu glinu umjetnica kreira vlastite materijale. Primjerice, glinu miješa s celulozom (reciklirani papir), dodaje joj pijesak, pepeo, okside, čelični prah čime mijenja boju gline i kvaliteu na način da obogaćuje strukturu i izgled posuđa. U novoj kolekciji pojavilo se i drvo kao detalj koji dodatno oplemenjuje predmete.
– Zemlja i drvo predivna su kombinacija i izuzetno je zadovoljstvo nalaziti komade grana te od njih izrađivati poklopce za posuđe – kaže Lidia Boševski.
– Modelirati upotreban predmet koristeći zemlju, vodu zrak i vatru, to je sve što nam treba, tako jednostavno, to me opčinjava. Glina je nevjerojatno plemenita, bogata, spremna mijenjati se i prihvaćati druge materijale ako ju dobro upoznamo. S velikim se poštovanjem igram s tim materijalom – ističe, dodajući kako njezino oblikovanje ima često i meditativan karakter. Posve drugačiji način rada je, dodaje, modelirati svjetlo.
– Uvijek me iznova privuče, posebno ona vrsta koju nazivam intimno svjetlo koje svojom diskretnošću mijenja atmosferu prostora. Doživljavam ih kao skulpture vrlo čistih oblika koje imaju često samo tanku liniju koja propušta svijelo. Sve što me privlači pokušat ću realizirati, pronaći ću način jer nam upravo ti pokušaji daju novo znanje – kaže.
– Modelirati upotreban predmet koristeći zemlju, vodu zrak i vatru, to je sve što nam treba, tako jednostavno, to me opčinjava. Glina je nevjerojatno plemenita, bogata, spremna mijenjati se i prihvaćati druge materijale ako ju dobro upoznamo. S velikim se poštovanjem igram s tim materijalom – ističe, dodajući kako njezino oblikovanje ima često i meditativan karakter. Posve drugačiji način rada je, dodaje, modelirati svjetlo.
– Uvijek me iznova privuče, posebno ona vrsta koju nazivam intimno svjetlo koje svojom diskretnošću mijenja atmosferu prostora. Doživljavam ih kao skulpture vrlo čistih oblika koje imaju često samo tanku liniju koja propušta svijelo. Sve što me privlači pokušat ću realizirati, pronaći ću način jer nam upravo ti pokušaji daju novo znanje – kaže.
A kako se uopće time počela baviti? Zapravo vrlo vrlo spontano. Sa suprugom se prijavila na natječaj za izradu šalica, a kada su razradili ideju, suprug je donio glinu i predložio da pokuša izraditi prototip. Prije toga 20 se godina bavila slikanjem.
– Trebalo mi je nešto opipljivije od slikanja – kaže, dodajući kako je predmete dugo izrađivala u podrumu kuće, gdje su nastali radovi za njezinu prvu samostalnu izložbu keramike u Gliptoteci “Iz zemlje”, a riječ je o 40 keramičkih zdjela. Ubrzo je otvorila i atelje u Vlaškoj, gdje tijekom godine održava radionice.
Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....