Izložba ‘Krivo srastanje’, Ivan Posavec i Mio Vesović

Prva zajednička izložba velikana domaće fotografije

Izložba “Krivo srastanje” temelji se na istraživanju Zbirke fotografija Muzeja suvremene umjetnosti, točnije na autorima koji su značajno utjecali na razvoj domaće fotografije, a to su svakako Mijo Vesović i Ivan Posavec. Ujedno, to je prvo njihovo zajedničko izlaganje ikada u povijesti. Zajedno su studirali, sedamdesetih godina. Ves je godinu dana mlađi, došao je na studij kasnije, no on je doveo Posavca u novine. Bili su majstori jugoslavenske fotografije. I dandanas su ostali majstori.

Rukopis obojice i danas je svjež, snažan, subverzivan. Teško je zamisliti da prvi put izlažu zajedno, njih dvojica, nekako se čini da su već izlagali zajedno. I dandanas ih se u kafiću može susresti kako piju kavu. Toliko su puta snimali zajedno. Obojica su snimila golog Tomislava Gotovca, u Zagrebu, na Ilici, u petak 13. studenoga 1981., za vrijeme performansa, kojim je ovaj umjetnik, gol, izjavljivao ljubav rodnome gradu. Te su fotografije kultne. “Upravo se navršava trideset godina moje izložbe u Muzeju suvremene umjetnosti.

Sve fotografije na izložbi nastale su između 1980. i 1985. i nemaju naslove. Sudeći po materijalu, ova će izložba biti jedan od najboljih projekata vezanih uz to razdoblje

Tada su otkupili moje radove, koji će biti i na ovoj izložbi sada u MSU. Riječ je o fotografijama, ponajviše iz Poleta. Na fotografijama su uglavnom ljudi. Mislim da će se naše fotografije dobro nadopunjavati”, govori Ivan Posavec uoči izložbe. Vesović, pak, nadodaje, u svojem stilu: “Mi smo kao dan i noć, zato se dosad nismo poklopili na izložbi. Osamdesetih, kada su nastale fotografije na izložbi, bilo je puno mesa, a malo banaka. Bilo je dobro. Nitko nije spominjao neprijatelje”. Kustosica je Leila Topić, a tekst piše Dejan Kršić. U tekstu se, uz izložbu, navodi: “Njih su dvojica istaknuti protagonisti otpora dominantnim kulturalnim modelima čiji se zameci prate s razvojem tzv. omladinske kulture potkraj 70-ih i početkom 80-ih. Iznjedrili su, usto, brojne medijske skandale koji su danas predmet mistifikacije. Bili su to, podsjećamo, ‘dani slave’ Poletovske fotografije koja je postala lokalni fenomen.

Na početku su ‘krivo srasli’ u odnosu na kontekst u kojem su počeli umjetničku karijeru, da bi danas, u kontekstu marketinški posredovane vizualne komunikacije, jedva prepoznali vlastito djelo i njegovo naslijeđe”. Jedan od skandala svakako je objavljivanje snimki golog golmana Milana Šarovića u Poletu, a kojeg je snimio Ves. Sve su fotografije nastale između 1980. i 1985. godine i bez naziva su. Ove se godine mnogo pisalo o osamdesetima, bilo je i boljih i lošijih projekata. Ova će izložba, može se reći unaprijed, sudeći po fotografijama, biti jedan od najboljih projekata vezanih uz razdoblje za kojim je, očito, nostalgija vrlo dominantna.

Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. studeni 2024 22:43