STRES KAO INSPIRACIJA

DOK SE GRAD I DALJE LJULJA: Učenik zagrebačkog MIOC-a Karlo Bočkaj (16) osmislio xocage u kojem se može ostati mirno u krevetu za vrijeme potresa u starijoj zgradi!

Želimir Matić iz Buba interijera i Karlo Bočkaj 
 Goran Berovic
Naš je kavez kao baldahin za krevet u kojem se sigurno spava, ali u isti prostor se može staviti i nešto drugo primjerice radni stol, kaže učenik MIOC-a

Nekima su teške situacije samo veliki stres, dok drugima uz sav šok mogu biti i inspiracija. Tako je bilo 16-godišnjem učeniku zagrebačkog MIOC-a Karlu Bočkaju, nakon one potresne zore prije gotovo 3 mjeseca koja se duboko urezala u sjećanje stanovnika Zagreba.

image
Goran Berović

To je jutro Karlo kao i mnogi drugi istrčao na ulicu iz svog toplog kreveta, dok je iduće dane svaki puta kada bi zatreslo pomislio na isto. Grad se ovih dana i dalje lakše trese. Ipak, sav taj stres doveo ga je do kreiranja Xocage-a, posebnog kaveza u kojem se može ostati mirno u krevetu za vrijeme potresa u starijoj zgradi.

STRUKA

Galić: Zanimljiva ideja

Za mišljenje o ovakvoj vrsti zaštite od potresa pitali smo i našeg vrhunskog stručnjaka Josipa Galića, profesora na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, na kojem predaje kolegije iz područja nosivih konstrukcija. - Zanimljivo promišlja-nje. Nisam, doduše, upoznat sa svim detaljima ovog projekta. Vjerojatno bi ovaj kavez pomogao i zaštitio svog vlasnika u slučaju lokalnog urušavanja, a to znači, na primjer, ako padne strop ili neka greda da ga ne zgnječi. No, sumnjam da bi bio dovoljno jak za globalno urušavanje zgrade kad bi kod velikog udara otkazali zidovi, a iznad bi bilo više katova. Ja volim ideje i ova mi je zanimljiva kao neka opcija kaveza za stanove ili sobe koje pomažu stabilnosti - izjavio je Josip Galić.

DIZAJN

- Kako s tatom stalno nešto radim na inovacijama i slažemo svakakve modele, tako sam razmišljao što bi se moglo napraviti po ovom pitanju. I došao sam do ideje zaštitnog kaveza, sličnog onome koji se koristi u automobilizmu, jer u rally-u postoji roll cage za zaštitu vozača kod udaraca i preokretanja. Naš je kavez kao baldahin za krevet u kojem se sigurno spava, ali u isti prostor se može staviti i nešto drugo primjerice radni stol - kaže Karlo Bočkaj.

image
Kavez je napravljen od hladno savijene i vatrene cijevi za skelu promjera 48 milimetara i debljine stijenke tri milimetra
Goran Berović

image
Goran Berović

image
Goran Berović

Za stvaranje dizajna koristio je program za 3D modeliranje Rhinoceros. Prototip kaveza je izradio sa Želimirom Matićem iz Buba interijera prije dva tjedna, s kojim je njegova obitelj već ranije surađivala na Varteksovom Modabusu.

image
Goran Berović

- Na prototipu smo radili tri tjedna. Ima statički izračun naručen od jednog profesora statike koji radi mostove.

Kavez je statičke nosivosti 20 tona. Na njemu može autobus stajati, a kad bi se pod još težim teretom deformirao ne bi prsnuo nego se savija. Napravljen je se od hladno savijene i varene cijevi za skelu promjera 48 milimetara i debljine stijenke tri milimetra. Sastavlja se spojnicama za skelu i okastim ključem broj 22 - opisao nam je Želimir Matić iz Buba interijera.
za starije objekte Kavez je težak 250 kilograma, no kako Matić objašnjava, nije pretežak za stajanje u sobama primjerice starih zgrada jer zauzima širu površinu. Upravo je zamišljen za starije objekte u kojima lakše dolazi do pucanja zidova.

image
Goran Berović

image
Goran Berović

Cijena koju su platili za konstrukciju, ne računajući njihove ruke, je oko 6.000 kuna plus kevlarska mreža koja se postavlja na krov od oko 1000 kuna. Prodajna cijena je između 10 i 15 tisuća kuna. Sastoji se od 12 dijelova, koji su jednostavni za prenošenje, ali ipak preteški za daleki shipping.Tako da je dostava po mjeri u radijusu od 300 kilometara od Zagreba, a naručuje se na stranici xocage.com. Dva su već naručena - jedan za Zagreb i drugi za Austriju i uskoro će biti isporučeni. Za one koji su udaljeni nudit će se nacrt za izradu. Njihov Xocagea trebao bi, kažu nam, izdržati rušenje zgrade od nekoliko katova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2024 15:30