Kreativna agencija Bruketa&Žinić OM tijekom godina se pozicionirala među vodeće reklamne agencije u svijetu, njezini su uredi osim u Zagrebu otvoreni u Beču, Beogradu i Bakuu, a nagrade za kvalitetan rad ne prestaju stizati na njihovu adresu. Stoga ne čudi da im se sa željom da se barem nakratko pridruže tom kreativnom timu i skupe vrijedna znanja javljaju studenti i mladi dizajneri iz cijelog svijeta.
Tako još ovaj mjesec u zagrebačkom uredu praksu odrađuje Mart Varik, 25-godišnji Estonac s otoka Saaremaa, a nedavno je zaposlen Jimbo Bernaus, 26-godišnji Španjolac iz katalonskog gradića Mollerussa.
ŠKOLOVANJE
Obojica su kao dječaci obožavali provoditi vrijeme crtajući, a kada su odrasli i shvatili da postoji dizajn i da od crtanja zapravo mogu živjeti, odlučili su da je to jedini put kojim mogu ići.
- Moj rodni grad je malo mjesto u kojem ljudi uopće ne pridaju pozornost dizajnu. Stoga dugo nisam bio ni svjestan da to zanimanje postoji. Otišao sam na prijamni na strojarstvo i iz današnje perspektive mogu to tako reći, srećom, nisam prošao. Preselio sam se u Barcelonu i počeo studirati grafički dizajn. Tako se nešto što sam doživljavao kao veliki neuspjeh pretvorilo u najbolju stvar u mom životu - objasnio je Jimbo kojem je najveća strast kaligrafija.
Nakon bakalaureata u Barceloni, zahvaljujući programu Erasmus prije tri godine mu se pružila prilika za dodatno školovanje u Estoniji. Tamo je upoznao svoju sadašnju djevojku, Zagrepčanku Teu, zbog koje je počeo često posjećivao Hrvatsku.
- Zanimljivo je da sam i ja studirao na estonskoj Umjetničkoj akademiji i bio sam na tom studiju prije dvije godine. Dakle, jedan semestar nakon Jimba, no, tada se nismo upoznali iako su nam neke predmete predavali isti profesori - kroz smijeh se prisjeća Mart, koji je svojom željom da u agenciji stažira čak pet mjeseci iznenadio mnoge.
Jimbo je usporedio studij dizajna u Španjolskoj i Estoniji, istaknuvši da su razlike goleme.
- U Barceloni sam učio povijest grafičkog dizajna, a u Estoniji, tijekom predavanja koje se isto tako zvalo, uopće nismo učili o povijesti, nego smo morali osmisliti projekte i eksperimentirati... U Španjolskoj odlično svladaš sve grafičke alate, a u Estoniji naučiš kreativnije razmišljati i apstraktnije pristupati svakom projektu - pojasnio je Jimbo dok se Mart ubacio sa zanimljivim primjerom.
PERGAMENT
- Imali smo radionicu izrade i upotrebe pergamenata, preteče papira, koji se izrađuju od životinjske kože. I radili smo to od samog početka. Prvo smo dva tjedna sa životinja skidali kožu, sušili je, usoljavali i brinuli o tom procesu. Na kraju smo osmišljavali kako uključiti pergamente u modernu upotrebu. Vjerujem da 90 posto nas s radionice više nikada neće željeti taknuti pergament, ali cilj je bio proširiti način razmišljanja i krenuti od osnova u razvijanju ideje - zaključuje.
Obojica kao vrijedno iskustvo koje će ponijeti iz Zagreba ističu priliku da sudjeluju u radu velike agencije kao što je Bruketa&Žinić OM te da vide kako stvari funkcioniraju na nivou koji je, prema njihovu mišljenju, najstresnije radno okruženje u kojem se dizajner može naći.
- Moj najdraži projekt u agenciji bilo je personaliziranje 200 boca vina Stina. Cijeli sam tjedan crtao kaligrafijom imena svih klijenata. To je bilo zabavno jer se nisam ni približio računalu, samo sam crtao. Dobiti takvu priliku u modernoj digitaliziranoj agenciji pravi je luksuz - prisjetio se Jimbo.
SENZiBILITET
Zanimalo nas je što misle o hrvatskom dizajnu i mogu li ga usporediti s primjerima iz svojih zemalja, a Mart spremno nudi odgovor da mu je najzanimljiviji primjer ambalaže Vindijina pudinga od vanilije jer se godinama nije mijenjao. Smatra da je time dobio svojevrstan status ikone, a ujedno je kupcima vrlo prepoznatljiv. Ipak, u tome vidi i manu.
- Čini mi se da u Hrvatskoj još nije došao trenutak da ljudi prihvate malo hrabriji i moderniji dizajn na proizvodima široke upotrebe. Tu je još sve vrlo tradicionalno, konzervativno, komercijalizirano, ide se na sigurno i na rješenja za koja znaš da će brojni kupci prepoznati i prihvatiti. Nema upotrebe modernih rješenja. U Estoniji se pak posljednjih nekoliko godina pojavljuje alternativniji dizajn u kojem, primjerice, uopće nema loga, nego proizvod postaje prepoznatljiv zbog boje ili specifičnog fonta, oblika... - kaže Mart
Jimbo, pak, kaže da mu je ovdje ugodno raditi jer je prepoznao sličan senzibilitet i pristup dizajnu, što pripisuje blizini Mediterana.
Što se tiče planova, složni su oko toga da ne žele dugo boraviti na jednom mjestu, nego putovati, istraživati i učiti. Uostalom, dizajn danas mogu raditi otkud požele zahvaljujući dostignućima moderne tehnologije.
Foto: Sandra Šimunović/Hanza Media
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....