Ovih dana, potpomognuti trendovima društvenih medija, vidimo poplavu tematskih dana i obljetnica svih vrsta. Od najvažnijih i najpoznatijih, poput Prvog svibnja ili Međunarodnog dana žena, do dana posvećenih pizzi, psima ili Nutelli. Predviđajući ovaj trend, 2010. engleski informatičar William Tunstall-Pedoe razvio je jednostavan algoritam nazvan True Knowledge (kasnije zamijenjen naprednijim Evi, a sada dio Amazona) kako bi identificirao, nakon analize više od 300 milijuna vijesti, najdosadniji dan u suvremenoj povijesti. Rezultat je bio 11. travnja 1954. godine, prenosi Domus.
Kako bi došli do ovog odgovora, True Knowledge je koristio algoritme kako bi odredio koliko su različite vijesti povezane, odnosno kako je svaka vijest povezana s drugima. Na kraju, iako se 11. travnja 1954. nije dogodilo ništa izvanredno, ovaj je dan postao poznat upravo po tome. Statistički je zanimljiva činjenica da toga dana nije rođena niti jedna poznata ličnost, a odgođen je i državni udar organiziran u maloj francuskoj koloniji u Indiji, Yanoon. Međutim, kako naglašava Tunstall-Pedoe, algoritam nije razvijen samo da identificira najmanje značajan dan u globalnoj povijesti.
Naravno, Tunstall-Pedoe je formulirao svoju matematičku definiciju "beznačajnog dana", temeljenu na širini, mjerenoj u broju odnosa, svojevrsnog efekta leptira. Stvarnost i povijest, međutim, nisu sastavljene samo od velikih događaja, a kao što znamo, dinamika moći i politike u onome što danas nazivamo infosferom igra temeljnu ulogu u njihovoj povezanosti. Jedan od razloga zašto je algoritam identificirao ovaj dan je upravo to što je bila – ne slučajno – nedjelja, au to vrijeme je medijski sustav bio na pauzi. Danas znamo da su toga dana u Belgiji održani izbori, a održano je i nekoliko međunarodnih sportskih događaja.
U svakom slučaju, ova nas priča podsjeća da algoritmi nisu ništa više od alata koje smo razvili mi ljudi, te su kao i mi podložni predrasudama i pod jakim utjecajem jezika. Ono što je sigurno jest da je priča o najdosadnijem danu na svijetu bila izvrstan reklamni trik o snazi i mogućnostima algoritama, čak i ako su u to vrijeme bili relativno rudimentarni u odnosu na danas.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....