VREMEPLOV

Posljednja prava Lancia, ili samo luksuzniji Fiat Tempra: Sjećate li se limuzine Dedre?

Auto nije bio previše uspješan, pogotovo izvan Italije. Ukupno je Lancia proizvela 418.084 Dedre u nešto više od deset godina

Lancia Dedra

 Lancia

Mnogi ljubitelji klasičnih Lancia smatraju da je Marka nakon preuzimanja od strane Fiata izgubila mnogo svoje osobnosti i originalnosti. Fiat je Lanciu preuzeo 1969. i isprva se činilo da joj slijedi renesansa.

Modeli poput Stratosa, Gamme, Bete i, naravno, Delete bili su izuzetno cijenjeni i nisu imali previše veze s Fiatom. No onda je došla kriza u Fiatu i osamdesete godine prošlog stoljeća kada se sve promijenilo, a Lancie su izgubile svoj atraktivan dizajn te su s Fiatom počele dijeliti platforme, motore i ostalu tehniku.

image

Lancia Dedra

Lancia Press

Taj potpuni gubitak neovisnosti ili, ako hoćete, pad Lancie, započeo je u 4,34 metra dugoj Lanciji Dedri (tip 835), koja je s proizvodne trake silazila od 1989. do 1999. godine. Automobil je zamišljen kao nasljednik Prisme, ali je zapravo bio svojevrsna produžena limuzinska verzija druge generacije kompaktne Delte, koja će stići četiri godine kasnije.

image

Lancia Dedra

Lancia

Auto ima mnogo tehničkih sličnosti s Fiatom Temprom i Lancijom Deltom druge generacije. Dizajn je bio tipičan za ono vrijeme, vrlo uglat, no auto je svejedno imao izvrsni koeficijent otpora zraka od samo 0,29. Također, laž bi bila da ustvrdimo da Dedra nije bila lijepa, štoviše u ono doba bila je prava ljepotica kada pogledamo kakve je sve konkurente imala.

image

Lancia Dedra

Lancia Press

Ni ono što je bilo ispod karoserije nije razočaralo. Kako bi Fiat grupa uštedjela novac, Dedra se temeljila na platformi nazvanoj Fiat Tipo Tre. Ona je bila temelj za tri različita vrlo uspješna automobila: pored Dedre koristili su je i Fiat Tempra iz 1990. i Alfa 155 koja se pojavila 1992. godine.

Dedra je predstavljena u travnju 1989. godine s motorima benzinskim motorima obujma 1,6, 1,8 i 2 litre te turbo dizelašem od 1,9 litara (službene oznake 2.0 tds). Benzinci su razvijali od 90 do 115 KS, a dizel je imao 90 KS. Prodaja je na većini tržišta počela 1990. godine.

Automobil je u Njemačkoj koštao od 25.500 maraka, a automobilski magazini su tada hvalili dobru iskorištenost prostora i kvalitetne materijale. U prtljažnik je stalo 480 litara prtljage. Motori su bili vrlo adekvatni za ovaj tip auta, a Lancia je s vremenom dodano zapaprila stvari.

image

Lancia Dedra

Lancia

Godine 1991. na tržište je stigla Dedra Integrale koja je koristila sličan motor i mjenjač kao Delta Integrale 8v. Bio je 2,0-litreni četverocilindrični motor s ubrizgavanjem goriva, dvostrukim bregastim vratilima, Garrett T3 turbopunjačem i Intercoolerom. Snaga je iznosila 180 KS, odnosno 169 u verziji s katalizatorom. Auto je do 100 km/h sprintao za 6,9 sekundi i postizao maksimalnih 215 km/h.

Dedra Integrale također je bila opremljena novim sustavom kontrole proklizavanja Visco Drive 2000, kao i elektronički kontroliranim ovjesom. Automobil je imao serijski pogon an sve kotače pri čemu je 56 posto snage dolazilo s prednje osovine. Serijski je bio i stražnji spojler koji je poboljšavao stabilnost pri velikim brzinama.

image

Lancia Dedra

Lancia Press

Istovremeno s Integraleom na tržište je došla i verzija s pogonom na dva kotača i turbo motorom, Dedra 2.0 Turbo. Imala je nešto manju snagu, odnosno 165 KS (162 s katalizatorom). Ova verzija je također koristila sustav Visco Drive 2000, koji je bio neophodan kako bi se izbjeglo proklizavanje prednjih kotača.

image

Lancia Dedra

Lancia

Ono što je za ono vrijeme bilo izuzetno u ponudi Dedre je bio elektronički kontroliran ovjes. Radilo se o računalno kontroliranom podešavanju amortizera između mekog i tvrdog, ovisno o površini ceste i stilu vožnje. Posebnost, tipična za Fiat koncern tog doba bila je i opcijska digitalna ploča s instrumentima. Sastojala se od više zaslona koji su prikazivali kombinaciju kružnih instrumenata i brojki za brzinu, broj okretaja, temperaturu motora... I danas ova ploča s instrumentima izgleda relativno moderno.

image

Lancia Dedra

Lancia

Unatoč svemu zanimljivom i dobrom oko ovog auta, Dedra nije bila veliki uspjeh izvan Italije prvenstveno zbog srodnosti s mnogo jeftinijim Fiatima. Prvi veliki facelift 1993. malo je doprinio povećanju prodajnih brojki, no automobil je i dalje ostao popularan uglavnom samo u Italiji.

image

Lancia Dedra

Lancia Press

U prosincu 1997. godine, još jedan veliki facelift (serija III) donio je novi benzinski motor 1.6 16V sa 103 KS i novu prednju osovinu iz modela Fiat Bravo. Izgled je znatno ušminkan, no ni to nije potaknulo prodaju pa je model već dvije godine kasnije ukinut. Bio je to logičan potez jer u međuvremenu je već stigla nova Lybra. Ukupno je Lancia proizvela 418.084 Dedre u nešto više od deset godina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 08:24