Možda ste i vi vidjevši ove fotografije pomislili “točno takav sam imao i ja, ili tkogod od moje obitelji, prijatelja, susjeda...” Svakako, Renault 5 druge generacije bio je vrlo čest na našim cestama. I još ih ima – no ne i ovakvih. Za razliku od mnogo poznatijih i razvikanijih sportskih izvedbi, Baccara je bila inačica namijenjena luksuzu, za koju je kupac trebao izdvojiti približno istu svotu kao za 5 GT Turbo.
luksuznog, premium gradskog automobila danas je samorazumljiv, no potkraj 1980-ih bio je nov i predstavljao rizičnu komercijalnu odluku. Procjenjuje se da je primjeraka s opremom Baccara proizvedeno između tri i četiri tisuće, a bilo je i nekih tržišta gdje se zvala drukčije. Je li koji primjerak kupljen kod nas kao nov ne vjerujem, no nekoliko ih je pristiglo tijekom 1990-ih. Tako da je odgovor na ono pitanje s početka teksta - ne, niste imali, a vjerojatno nikada ni vidjeli ovakvu Peticu.
Oni koji je imaju, nakon podosta peripetija, Zagrepčani su Andrea Rastowsky i Siniša Pšeničnik. Dobro poznati ljubiteljima relija, tijekom 2019. počeli su razmišljati o tome kako bi bilo da uđu u svijet oldtimera. Prelistavajući oglasnike, shvatili su da su se oboje zaljubili u isti automobil.
Za oko im je zapela Petica Baccara, koja se pojavila u našim oglasima, te su je bez mnogo razmišljanja i kupili. Mada lagano udaren, automobil je izgledao kao da će unutar nekoliko tjedana biti spreman za registraciju – samo da bi temeljiti pregled kod limara pokazao radikalno drukčiju situaciju. Donji je dio automobila bio toliko truo da uopće nije bilo ekonomske računice za restauraciju.
No, u tom trenutku saznali su da postoji još jedna Baccara ponuđena na prodaju, i to primjerak iz 1989. u Banja Luci (BiH). Komunikacija s prodavačem je uspostavljena, fotografije su pokazivale mnogo konkretniji automobil, no tada se ispriječio lockdown i odlazak na razgledavanje bio je odgođen. Kada su ga napokon uspjeli otići pogledati, dogovorili su se i ubrzo uspjeli organizirati prijevoz i uvoz automobila.
Zadovoljstvo bosanskog carinika - “hajde da napokon netko i hrđu odvozi odavde” - bilo je očigledno, no odmah poslije granice dočekala ih je pozitivnija atmosfera.
Tu ih je, naime, dočekao špalir starih automobila, jer su pogodili upravo dan kada se u Novoj Gradišci održavao rally oldtimera. Nakon toga, sve je išlo brzo - automobil je bio u relativno dobrom stanju, no limar je ipak trebao obaviti podosta toga, a bilo je potrebno i lakiranje čitavog automobila. Usto, iskorišteni su i neki dijelovi s onog prvog primjerka, kao što su vjetrobran, kotači i okviri prozora. Posao je dovršen i auto registriran 2021.
U procesu istraživanja detalja za restauraciju otkriven je prilično fascinantan podatak. Baccaru ste, naime, mogli kupiti s 1,4-litrenim benzincem, koji je dolazio s automatskim mjenjačem, ili s 1,7-litrenim, koji je dolazio s ručnim. No, njihov je automobil imao veći motor i u restauraciji repariran automatski mjenjač, kombinaciju za koju većina izvora tvrdi da nije nikada postojala.
O povijesti konkretnog primjerka ne zna se mnogo, no izvorno je prodan u Švicarskoj, notorno poznatoj po mnogobrojnim specijalnim izvedbama raznih modela, koje se nisu mogle nabaviti nigdje drugdje. Bio to odgovor na pitanje o porijeklu, a zanimljivo je da su u nekoliko godina istraživanja uspjeli otkriti samo još jedan primjerak takve specifikacije, u Sjevernoj Irskoj.
Kao zanimljivost možemo izdvojiti i da jedan primjerak Baccare posjeduje Daniel Elena, najtrofejniji suvozač u povijesti WRC-a. No, njegovoj Baccari nedostaje možda najprepoznatljiviji dio specijalne opreme, pretinac za odijela ispod police prtljažnika.
Na prvu su dulju vožnju otišli godinu potom do Dubrovnika, gdje su odradili prvi nastup u Kupu povijesnih automobila. Automobil se ponašao besprijekorno, što je ostao lajtmotiv u korištenju do današnjih dana.
Lani su kolekciji pridodali i Subaru Legacy, pa francusko Korito (interni nadimak koji su dali Petici) više ne koriste za natjecanje, nego samo za gušt, uključujući poneki rally oldtimera. Zasad kod nas, no planiraju njime putovati i po Europi.
Ukratko
Renaultov motor F3N od 1721 cm3 inicijalno je razvijen za modele 9 i 11, no ugrađivan je i u najprestižnije izvedbe Petice
Automobil je nakon temeljite restauracije iznova lakiran, a specifične su naljepnice i oznake morale biti naručene iz Francuske
Uvoz iz BiH prošao je relativno brzo i bezbolno, mada su troškovi osjetno veći nego kod unosa iz EU. Bio je potreban i ovlašteni prijevod dokumenata na ćirilici
Suprotno nekim pričama, s PV pločicama se možete upustiti čak i u automobilistička natjecanja, konkretno u HAKS-ov Kup povijesnih automobila
Ovaj je model ponajprije namijenjen udobnoj vožnji, ali je snagom od 90 KS i masom od 830 kilograma i vrlo živahan. Naravno, ne može se mjeriti s 5 GT Turbo
Vrhunska oprema, koža Connolly, tepisi Wilton... Posebno nas je impresionirao “najfrancuskiji” detalj, spremnik za odijela, integriran s policom u prtljažniku
Najveća je enigma konkretnog primjerka spoj 1,7-litrenog motora i automatskog mjenjača, koji prema uvriježenom mišljenju nije postojao
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s CVH
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....